Can’t touch this: zo zorg je ervoor dat je minder aan je gezicht zit

Je handen wat vaker wassen, hoesten en niesen in je elleboog én je gezicht zo min mogelijk aanraken om jezelf (en anderen) te beschermen tegen het coronavirus. Deze maatregelen klinken niet zo lastig, maar je gezicht wat minder aanraken is toch echt makkelijker gezegd dan gedaan.

Gelukkig bestaan er trucs om je van deze gewoonte af te helpen, want je hebt vaak niet eens door dat je het doet.

Je gezicht minder aanraken

Waarschijnlijk realiseer je je nu pas hoe vaak je je gezicht eigenlijk aanraakt. Of je nou met je hoofd op je hand leunt, even in je oog wrijft of je vingers aflikt na het eten van chips. Uit onderzoek blijkt dat je gemiddeld zo’n 23 keer per uur je gezicht aanraakt. Dat kan (en moet) een stuk minder. Zo doe je dat.

1. Bedenk eens wat je triggert

Gewoontes gebeuren vaak zonder dat je het door hebt. Toch kan het zijn dat je je gezicht vooral vaak aanraakt uit verveling, of omdat je haar kriebelt. Zodra je door hebt wat de aanleiding is, kun je kijken of je er iets tegen kunt doen. Zo kun je bijvoorbeeld je haar in een staart doen, of je armen over elkaar doen als je je verveelt.

2. Make-up

Uit onderzoek blijkt dat vrouwen hun gezicht veel minder aanraken wanneer ze make-up dragen. Je wil je make-up natuurlijk niet verpesten. Win-win.

3. Hou je handen bezig

Deze tip is geen hogere wiskunde. Als je je handen bezighoudt heb je simpelweg geen tijd om je gezicht aan te raken. Tijd om de figdet spinner weer uit de kast te halen, al kan een stressballetje natuurlijk ook helpen.

4. Hou zakdoekjes in de buurt

Merk je dat je je gezicht vooral aanraakt om te kriebelen? Houd dan papieren zakdoekjes bij de hand zodat je even kunt kriebelen of in je ogen kunt wrijven.

Heb je droge handen van al dat handen wassen? Zo kom je ervan af.

Reageer op artikel:
Can’t touch this: zo zorg je ervoor dat je minder aan je gezicht zit
Sluiten