Let’s get healthy – 3 simpele gewoonten die je gezondheid een boost geven

Je staat er misschien niet altijd bij stil, maar je hele dag bestaat uit het maken van keuzes. Sommige keuzes zijn zo vanzelfsprekend dat je ze automatisch maakt en over andere keuzes denk je langer na. Toch kan een kleine aanpassing in je gewoonten al een heel groot effect hebben op je gezondheid. Kan jouw gezondheid wel een boost gebruiken? Kijk dan welke aanpassingen je kunt doen.

Als je ze eerst drie weken toepast als bewuste keuze, zul je zien dat je ze daarna vrijwel automatisch opneemt in je dagritme.

1. Start je dag met drie glazen water

Water drinken op een nuchtere maag hydrateert niet alleen het hele lichaam, het zorgt er ook voor dat gifstoffen en andere afvalstoffen uitgescheiden worden via de urine. Door de dag te starten met een aantal glazen water, stimuleer je dat proces in je lichaam. Neem het liefst lauwwarm water, dat stimuleert de spijsvertering en is beter voor je maag dan een ijskoud glas water.

2. Met één minuut in de ochtend win je een hele dag

Door in de ochtend één minuut een aantal oefeningen te doen, krijg je meer energie, worden je spieren flexibeler en neem je een betere houding aan. Bovendien verhoog je je hartslag licht én houd je je spieren soepel. Personal trainer Bas van Beest van Slim Living deelt een goede oefening met ons.

“Ga rechtop staan en start met het bewegen van je nek en werk naar beneden via je schouders, rug, heup, enkels en tenen. Zorg ervoor dat je al je gewrichten beweegt. Maak je vervolgens zo lang mogelijk een strek je armen in de lucht. Buig dan voorover en probeer al je tenen aan te raken (je mag je knieën best een beetje buigen). Voel de stretch aan de achterkant van je benen bij je hamstrings en blijf een aantal seconden vooroverhangen. Kom tot slot langzaam omhoog en haal diep adem. Herhaal deze oefening vier keer. “

3. Minder scherm betekent meer slaap

Hoe prettig het ook is om in bed nog even te Netflixen of door wat websites te scrollen: vermijd alle soorten schermen tenminste dertig minuten voor het slapen. Het blauwe licht in je beeldscherm verstoort het natuurlijke proces bij de aanmaak van het ‘slaapstofje’ melatonine. Hierdoor kom je moeilijker in slaap en slaap je bovendien ook vaak onrustiger.

Pak in plaats van je telefoon of laptop een boek, neem een bad of maak voordat je gaat slapen nog een korte wandeling in de frisse buitenlucht. Je zult zien dat je de volgende ochtend veel uitgeruster en energieker wakker wordt.

Meer tips om een gezonde routine op te bouwen, of wil je liever persoonlijk advies van een expert? Je kunt bij Slim Living een Lifestyle-scan aanvragen om te zien wat jij nodig hebt om je doelen te bereiken.

Reageer op artikel:
Let’s get healthy – 3 simpele gewoonten die je gezondheid een boost geven
Sluiten