Stinkend én gezond – De 5 gezondheidsvoordelen van knoflook

Knoflook is onmisbaar in eigenlijk ieder gerecht. En los van dat het veel smaak aan je eten toevoegt, blijkt het ook heel wat gezondheidsvoordelen te hebben. Niet gek ook, vroeger werd het namelijk gebruikt vanwege de medicinale en gezondheidsbevorderende eigenschappen. Is die vervelende smaak (en geur) na het eten van iets lekkers, toch niet zo vervelend als je dacht.

Gesneden, geperste of gekauwde knoflook bevat heel wat vitamines en andere stoffen als calcium en ijzer. We praten je bij.

Gezondheidsvoordelen knoflook

Om de gezondheidsvoordelen ook echt te “voelen”, is het wel belangrijk om niet te veel knoflook te eten. Zo’n een tot twee teentjes per dag zou prima zijn. Als je veel meer dan dat eet, kan je maagklachten, een opgeblazen gevoel én een stinkadem krijgen. En psst, als je twee knoflookteentjes per dag eet, is het sowieso handig om verse peterselie of munt in huis te halen. Zo voorkom je een slechte adem na die tijd.

Goed. Over naar waar we voor kwamen. Dít zijn de vijf (gezondheids)voordelen van knoflook.

1. Kick some ass in de sportschool

Kan je wel wat motivatie gebruiken in de sportschool? Het eten van knoflook doet wonderen. Vroeger gebruikten atleten het al om hun prestaties te verbeteren. In het oude Griekenland hielp knoflook tegen vermoeidheid én het werkvermogen. Oké, eerlijk toegegeven: wat betreft de sportprestaties van mensen is nog weinig onderzoek gedaan. Er zit dus maar één ding op: probeer het eens uit.

2. Middeltje tegen verkoudheid

Het grootste gezondheidsvoordeel van knoflook is dat het je immuunsysteem een boost kan geven. Uit onderzoek is gebleken dat een dagelijks knoflooksupplement nemen, de verkoudheid doet afnemen. Beetje snotterig? Extra knoflookteentjes aan je eten toevoegen is je go-to.

3. Voedzaam én weinig calorieën

Een groot voordeel van knoflook is dat het veel goede voedingsstoffen bevat voor heel weinig calorieën. Als het goed is eet je meestal een tot twee teentjes, dat is ongeveer vijf tot tien gram. In 28 gram knoflook zit onder andere: 23% van de ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) mangaan, 17% van de ADH vitamine B6, 15% van de ADH vitamine C en 1 gram vezels. Da’s nog niet alles, verder zit er ook nog onder andere calcium, koper, ijzer en vitamine B1 in.

4. Het verlaagt je bloeddruk en cholesterol

Hart- en vaatziekten (zoals hartaanvallen) zijn de belangrijkste doodsoorzaken ter wereld. Hoge bloeddruk is een van de oorzaken. Door knoflook in de vorm van een supplement te nemen, helpt het je bloeddruk te verlagen. Good to know: de dosis moet wel heel hoog (lees: vier teentjes per dag) zijn om de gewenste effecten te hebben.

5. Ontstekingsremmend

Een van de bekendste gezondheidsvoordelen van knoflook is dat het ontstekingsremmend werkt. Het bevat namelijk veel allicine, dé stof die ontstekingen kan voorkomen en zelfs genezen. We hebben het dan wel alleen over rauwe knoflook. Een teentje rauwe knoflook persen in een dip als hummus of het verwerken in een saladedressing, is een goede optie.

Heb je een wondje? Dan kan het ook helpen om met een teentje knoflook op het wondje te wrijven. Wedden dat het binnen no-time is genezen?

Meer lezen?

  • De mentale gezondheidsvoordelen van je aankleden als je thuis werkt
  • Zo gezond is jouw dagelijkse kopje groene thee
  • Volgens onderzoek zijn dit de gezondheidsvoordelen van hardlopen
  • Reageer op artikel:
    Stinkend én gezond – De 5 gezondheidsvoordelen van knoflook
    Sluiten