De ultieme survival gids om mentaal gezond de feestdagen door te komen

De winterperiode kan gezellig zijn, maar heeft ook minder leuke kanten. Van constant sociaal doen op familiebijeenkomsten tot aan krampachtig de “beste kerst ooit” proberen te hebben: er zijn een hoop dingen die veel stress met zich meebrengen.

Het is tijdens deze periode daarom belangrijker dan ooit om lekker in je vel te zitten. Wij vertellen je hoe je mentaal gezond de winterperiode doorkomt.

Stress tijdens de feestdagen

Iets wat we vaak denken, maar helaas lang niet altijd de realiteit is, is dat de feestdagen altijd vrolijk en liefdevol zijn. De feestdagen kunnen namelijk een hoop stress met zich meebrengen. We voelen vaak een druk om leuk te doen en de perfecte familie te spelen, terwijl je daar misschien helemaal geen zin in hebt. En dat is oké.

1. Heb een positieve instelling

We weten dat de feestdagen stressvol kunnen zijn, maar als je hier bang voor bent, worden je angsten realiteit. Probeer je erop in te stellen dat je vrolijk zal zijn tijdens deze dagen. Zo zal de kans klein zijn dat je daadwerkelijk gestresst bent.

David Strah, familie -en relatietherapeut zegt dat we stress kunnen wegstoten. “Imagine a cone around your body that prevents stress from entering. If you can, remember any past times that made you feel good with your family members and breathe into that memory,” zegt hij.

Denk aan leuke dingen waar je naar uit kan kijken. Heb je die niet? Organiseer dan zelf iets wat je graag wil doen. Laat vooral die negatieve opmerking je ene oor in gaan en je andere oor weer uit. Bye bye negative vibes.

2. Denk na over familietradities

Bedenk je voor je naar je familie gaat of jullie familie tradities je troosten of juist uitdagen. Als jullie een dierbare zijn verloren kan het erg lastig zijn om jullie tradities voort te zetten. Je kan dan blijven hangen in het verdriet wat jullie hebben.

Ga na of jullie troost kunnen vinden in deze tradities en in elkaar. Aan de andere kant kunnen jullie jezelf ook uitdagen door nieuwe tradities te creëren. Onthoud wel dat er geen goed of fout is, doe vooral wat goed voelt voor jullie. “It’s what works best for you and your family. It’s okay to take a year off from your typical traditions,vertel David Strah.

3. Verminder de tijd met je familie

We hebben vaak het gevoel dat we tijdens de feestdagen een aantal dagen verplicht met elkaar opgescheept zitten. Je volwassen broer voelt ineens weer als dat kleine irritante broertje van vroeger en je moeder vertelt je dat je je blouse wel had kunnen strijken. Je woont (godzijdank) niet meer met elkaar en iedereen heeft zijn eigen normen en waarden ontwikkeld. Kortom: meningsverschillen liggen op de loer.

De oplossing? Verminder de tijd die je met je familie doorbrengt. Klinkt grof, maar het is soms beter voor iedereens bestwil. Ga bijvoorbeeld twee dagen naar huis in plaats van vijf. Plan tussendoor andere dingen, zoals even de stad in gaan. Op deze manier heb je meer rust en hou je het bovendien gezellig.

4. Stel grenzen en maak verwachtingen duidelijk

Grenzen vormen een belangrijk aspect voor je mentale gezondheid. Bedenk van tevoren waar je het wel en niet over wil hebben met je familie en geef dit duidelijk aan. Van tevoren dingen oplossen, uitspreken en begrijpen zal ook voorkomen dat je stress krijgt.

Het kan toch gebeuren dat iemand uit je familie over iets begint waar je het eigenlijk niet over wil hebben. Zeg in dit geval: “Je hebt waarschijnlijk gelijk. Ik hoef het hier niet verder over te hebben.” Zo toon je begrip, maar geef je ook aan dat je geen zin hebt in dit gesprek.

5. Zorg goed voor jezelf

Het allerbelangrijkste is om goed voor jezelf te zorgen. Dit gaat al om de kleine dingen als goed slapen, gezond eten (we snappen dat dit lastig is, want: kerst) en veel water drinken. Focus je op dingen die je vrolijk maken. Tijdens de kerstdagen zijn dit misschien wel dingen als schaatsen of ergens een kop chocolademelk drinken. Ga hier vooral voor en laat je niet tegenhouden door anderen.

6. Accepteer dingen zoals ze zijn

Tenslotte is het belangrijk om sommige dingen te accepteren zoals ze zijn. Misschien heb jij gewoon geen hartverwarmende kerst met je familie. Ondanks dat dit verdrietig is kan je ook op zoek gaan naar mensen waarmee je deze periode wel kan vieren. Organiseer bijvoorbeeld een leuke kerstavond met je vrienden om de kerstdagen met de belangrijkste personen uit jouw leven in te luiden. Een kater en een opgelucht gevoel gegarandeerd.

Lees ook: Dit is waarom we best wat vaker egoïstisch mogen zijn

Hello Giggles

Reageer op artikel:
De ultieme survival gids om mentaal gezond de feestdagen door te komen
Sluiten