Glossier doneert 1 miljoen dollar aan Black Lives Matter en black-owned beautymerken
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.nsmbl.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F07%2FGLOSSIER.jpg)
Wereldwijd zetten duizenden mensen zich in voor de strijd tegen racisme. Van het deelnemen aan protesten tot het delen van een zwart vlak en black-owned businesses op Instagram. Ook heel wat grote merken laten van zich horen. Zo ook Glossier.
Glossier maakte via Instagram de belofte om de Black Lives Matter-beweging en black-owned beautymerken te ondersteunen.
Glossier doneert 1 miljoen dollar
We hoeven het vast niet aan de doorgewinterde beautylovers uit te leggen, maar Glossier is een Amerikaans beautymerk. Het populaire merk liet op Instagram weten, terwijl de protesten wereldwijd druk bezig waren, ook op zoek te zijn naar gerechtigheid voor de moord op George Floyd, Ahmaud Arbery, Breonna Taylor en talloze andere zwarte levens die de afgelopen jaren zijn genomen door politieagenten.
Statement op Instagram
In het bericht dat werd gedeeld op het officiële Instagram-account liet de oprichter en CEO Emily Weiss weten dat het merk solidair zal zijn in de strijd tegen systematisch racisme, white surpemacy en historische onderdrukking van de zwarte gemeenschap. En daarbij nemen ze ook concreet actie.
In de post staat dat er 500.000 dollar zal worden geschonken aan organisaties die zich inzetten tegen racisme, zoals Black Lives Matter, NAACP Legal Defense and Educational Fund, The Equal Justice Initiative, The Marsha P. Johnson Institute en We The Protesters.
Dat is nog niet alles. Datzelfde bedrag zal ook worden gedoneerd aan kleinere Amerikaanse black-owned businesses. Emily Weiss geeft aan dat ze het inspirerend vindt om te zien hoeveel mensen zich binnen de community uitspreken en in actie komen. Via Instagram-stories worden relevante petities, bronnen en accounts gedeeld.
Meer merken komen in actie
Glossier is niet het enige grote merk dat in actie komt. Zo doneerde Stella McCartney geld aan NAACP Legal Defense Fund en schonk Ganni 100.000 dollar aan verschillende organisaties, waaronder Black Lives Matter. Toch lieten niet alle acties een verpletterende indruk achter.
Zo kreeg L’Oréal Paris een berg kritiek nadat ze een post hadden geplaatst op Instagram. Dat had alles te maken met het feit dat ze in 2017 een zwart transgendermodel hebben ontslagen, omdat ze haar niet meer wilden als gezicht van een make-upcampagne. Ook Virgil Abloh (ontwerper van Off-White en de mannencollectie van Louis Vuitton) veel kritiek. Hij had namelijk 50 dollar gedoneerd, waarna veel mensen teleurgesteld waren over de hoogte van het bedrag.