NSMBL Goede voornemens challenge: week 2 | Geld besparen

Welkom in 2020: het begin van een nieuw decennium maar vooral het begin van een nieuw jaar. Of het afgelopen jaar nou goed of slecht was, komend jaar moet beter worden en daarom bedenken we massaal een shitload aan goede voornemens.

We weten niet hoe het met jullie zit, maar wij hebben nog weleens moeite om ons aan die voornemens te houden.

Goede voornemens

Je hebt voor het einde van het jaar vast al een aantal goede voornemens op een rijtje gezet. Welke doelen wil je in 2020 behalen? Wil je eindelijk stoppen met roken, meer sporten of geld besparen? Het nieuwe jaar is een goed moment om eindelijk eens de versie te worden van jezelf die je écht wil zijn. Om ervoor te zorgen dat het dit jaar gaat lukken, gaan wij met de NSMBL redactie een challenge aan. Dát is pas een stok achter de deur.

Geld besparen

We dromen er allemaal van om veel geld op onze bankrekening te hebben en rijk te zijn. Soms is het alleen lastig om geld te besparen en het apart te zetten. Door kleine dingetjes in je dagelijkse leven aan te passen kan het je tóch lukken om wat extra centen op je bankrekening te hebben. In deze challenge ga ik, Zita (redacteur bij NSMBL) proberen 2020 in te gaan zonder onnodig kleine uitgaven te doen.

Hoe vaak haal jij tijdens je lunch even een extra broodje of haal je nog snel een koffietje op het station? Als je deze kleine uitgaven bij elkaar optelt kom je op een bedrag waar je misschien wel van schrikt. Daarom is mijn goede voornemen om een maand geen kleine uitgaven meer te doen en een alternatief voor deze dingen te vinden.

Op ieder moment dat ik normaal gesproken van plan ben om iets te eten of drinken te halen, zet ik het geld wat ik hieraan uit wilde geven apart. Zo bouw ik een klein spaarpotje op en zie ik aan het einde van de maand hoeveel ik heb bespaard.

De afgelopen week

De eerste week van 2020 is mij goed afgegaan. Ik heb gemerkt dat een goede voorbereiding cruciaal is om geen kleine uitgaven meer te doen. Mijn omgeving heeft me goed gemotiveerd om niks uit te geven aan kleine dingen, zoals koffie of iets uit de snoepautomaat. Voor mij is support uit mijn omgeving heel belangrijk omdat het anders een stuk lastiger was geweest, thanks hè. Een goed leerpunt: zorg voor een omgeving die een goede invloed op jou heeft.

Ik zag er een beetje tegenop om aan dit goede voornemen te beginnen, omdat ik iets niet meer mag. Hierdoor ben ik juist sneller geneigd om dit wél te doen. Je kent het vast nog wel toen je kind was: je mocht absoluut niét op die rode knop drukken en juist daarom wilde je het zo graag. Toch voelde het heel goed als ik niks uitgaf aan kleine uitgaven. Ik kon trots zijn op mezelf en hierdoor was ik juist beter gemotiveerd om ermee door te gaan. YES.

Wat heb ik gedaan?

Nog een leerpunt: een goede voorbereiding is heel belangrijk om geen kleine uitgaven te doen. Als je niet voorbereid bent is het makkelijker om in de verleiding te komen (want honger). Ik schreef mijn plan op in mijn notities en zorgde ervoor dat ik alles in huis had. Zo bedacht ik wat ik iedere dag mee zou nemen als lunch naar werk. Ik vond het eigenlijk heel leuk om dit te plannen en alles daarvoor in huis te halen. Het kostte me in de ochtend maar vijf minuten extra tijd om mijn lunch klaar te maken. Winning.

De momenten dat ik tóch wat uit wilde geven (maar dit uiteraard niet deed) schreef ik op wat ik wilde halen en wat de prijs van dit product was. Zo kan ik aan het eind goed zien hoeveel ik precies heb bespaard en waar ik zoal mijn geld aan uitgeef. Deze week zag ik bijvoorbeeld dat ik vooral vaak koffie wilde halen, maar in plaats daarvan haalde ik (gratis) thee. Die vijf koffie van €2 euro per stuk is namelijk toch weer €10 bij elkaar.

Hoe voel ik mij mentaal?

Na deze eerste week voel ik me erg goed: ik heb geen kleine uitgaven gedaan. Whoop whoop. Ik was eigenlijk niet echt van de goede voornemens, maar het geeft toch een goed gevoel. Ik sta er super positief in en dat straal ik ook uit.

Door op te schrijven wat ik uit wil geven en wat ik meeneem als lunch naar werk, voel ik een soort orde in mijn hoofd. Hierdoor was het veel makkelijker (en leuker) om dit voornemen door te zetten. Anderen gaven mij complimenten en sommigen waren zelfs geïnspireerd door mij. Het heeft dus niet alleen een goede invloed op mij, maar ook op anderen.

Toch merkte ik tijdens de lunch vaak dat ik graag iets wilde halen omdat anderen dat ook deden. Ik bleef sterk en liep door alle lekkere, fantastische geuren in de kantine heen, maar had hier wel moeite mee. Je maakt mij namelijk altijd blij met drie kroketten en twee Snickers. Op het moment dat de helft van ons team ook eigen lunch meenam, was het voor mij een stuk makkelijker.

De eerste week van januari is altijd even doorbijten, maar omdat ik me goed voel bij dit goede voornemen gaat het een stuk makkelijker. Ik voel me bewust van alles wat ik uitgeef en eet, wat een goed gevoel geeft. Het plannen van mijn lunch en opschrijven van uitgaven die ik niet heb gedaan zet ik voort. Ik ben benieuwd hoe de rest van de maand (en de rest 2020?) mij gaat bevallen, jullie ook?

Reageer op artikel:
NSMBL Goede voornemens challenge: week 2 | Geld besparen
Sluiten