NSMBL Goede voornemens challenge: week 2 | Self-care

Welkom in 2020: het begin van een nieuw decennium maar vooral het begin van een nieuw jaar. Of het afgelopen jaar nou goed of slecht was, komend jaar moet beter worden en daarom bedenken we massaal een shitload aan goede voornemens.

We weten niet hoe het met jullie zit, maar wij hebben nog weleens moeite om ons aan die voornemens te houden.

Goede voornemens

Je hebt voor het einde van het jaar vast al een aantal goede voornemens op een rijtje gezet. Welke doelen wil je in 2020 behalen? Wil je eindelijk stoppen met roken, meer sporten of geld besparen? Het nieuwe jaar is een goed moment om eindelijk eens de versie te worden van jezelf die je écht wil zijn. Om ervoor te zorgen dat het dit jaar gaat lukken, gaan wij met de NSMBL redactie een challenge aan. Dát is pas een stok achter de deur.

Self-care

In het nieuwe jaar mogen we best wat meer tijd aan onszelf besteden. Van self-care worden we creatiever, zelfverzekerd en productief, ook draagt het bij aan onze mentale en fysieke gezondheid. Hoog tijd om te onderzoeken wat het inplannen van meer self-care momenten voor onze mentale en fysieke gezondheid doet.

Ik vind het hoog tijd dat we allemaal iets beter voor onszelf gaan zorgen. We zijn vaak zo veel bezig met ons werk, vrienden en andere sociale activiteiten dat we onszelf dreigen te vergeten. Precies om die reden wil ik onderzoeken wat het voor je mentale gezondheid doet om wél die tijd aan jezelf te besteden.

In deze challenge ga ik, Fenna (redacteur bij NSMBL), in januari minstens twee self-care avonden per week inplannen. Om te zien wat er verandert, houd ik een journal bij met de resultaten van mijn challenge en deel ik elke week een artikel op NSMBL met mijn voortgang.

De afgelopen week

De eerste week van 2020 zit er alweer op. In deze week ben ik natuurlijk meteen begonnen met het realiseren van mijn goede voornemen om meer tijd en aandacht aan mezelf te besteden. Self-care gaat niet alleen over de wellness momenten die je neemt, maar ook over de tijd die je besteedt aan je eigen gevoelens, behoeften en lichaam.

Om per dag bij te houden hoe ik me voel en wat ik eraan kan doen om me beter te voelen, gebruik ik de self-care journal van Rock Your World. Schrijven helpt om een moment voor jezelf te nemen en te beseffen hoe je je voelt, maar het helpt ook je doelen helder te maken. Door het schrijven kan ik makkelijk terugblikken op afgelopen week: wat heb ik bereikt? Wat kan er beter? En hoe voel ik me (mentaal en fysiek) door meer self-care in mijn routine te brengen?

Wat heb ik gedaan?

De afgelopen week was een vrij hectische week, de eerste week van het jaar, niemand weet precies welke dag of hoe laat het is en alles loopt nog een beetje door elkaar. Perfect om wat meer structuur te vormen door tijd aan mezelf te besteden. In het begin van de week heb ik thuis een avond voor mezelf geblokt: telefoon weg, andere afleidingen weg, mijn favoriete masker en een goed boek.

Door de drukke weken van december was ik bijna vergeten hoe het voelde om even wat tijd voor jezelf te nemen, maar het is heerlijk. Dit moet ik zéker in mijn routine houden. Ruim vijf dagen later is het tijd voor mijn tweede self-care avond. Mijn lichaam heeft een massage nodig en dus besluit ik die te boeken. De massage is heerlijk en zorgt ervoor dat ik compleet ontspannen in slaap val.

Hoe voel ik me mentaal?

Na de eerste twee self-care avonden voel ik me ontspannen en rustig in mijn hoofd. Het voelt bijna als vakantie, omdat ik me normaal snel laat meesleuren door de orde van de dag. Dagelijks schrijf ik mijn doelen en gevoelens op in mijn self-care journal en ook dat werkt therapeutisch. Het is een eerlijk en reflecterend moment voor jezelf waarop het niet uitmaakt wat je zegt of doet.

Dit alles zorgt ervoor dat ik in de eerste week van januari fysiek en mentaal veel energie heb, het gevoel heb dat ik 2020 ga rocken en dat ik in balans ben. Normaal gesproken is januari de langste maand van het jaar, maar nu voel ik me energiek, blij en zelfverzekerd. I’ll keep you posted.

Reageer op artikel:
NSMBL Goede voornemens challenge: week 2 | Self-care
Sluiten