NSMBL Goede voornemens challenge: week 4 | Self-care

Welkom in 2020: het begin van een nieuw decennium maar vooral het begin van een nieuw jaar. Of het afgelopen jaar nou goed of slecht was, komend jaar moet beter worden en daarom bedenken we massaal een shitload aan goede voornemens.

We weten niet hoe het met jullie zit, maar wij hebben nog weleens moeite om ons aan die voornemens te houden.

Goede voornemens

Je hebt voor het einde van het jaar vast al een aantal goede voornemens op een rijtje gezet. Welke doelen wil je in 2020 behalen? Wil je eindelijk stoppen met roken, meer sporten of geld besparen? Het nieuwe jaar is een goed moment om eindelijk eens de versie te worden van jezelf die je écht wil zijn. Om ervoor te zorgen dat het dit jaar gaat lukken, gaan wij met de NSMBL redactie een challenge aan. Dát is pas een stok achter de deur.

Self-care

In het nieuwe jaar mogen we best wat meer tijd aan onszelf besteden. Van self-care worden we creatiever, zelfverzekerd en productief, ook draagt het bij aan onze mentale en fysieke gezondheid. Hoog tijd om te onderzoeken wat het inplannen van meer self-care momenten voor onze mentale en fysieke gezondheid doet.

Ik vind het hoog tijd dat we allemaal iets beter voor onszelf gaan zorgen. We zijn vaak zo veel bezig met ons werk, vrienden en andere sociale activiteiten dat we onszelf dreigen te vergeten. Precies om die reden wil ik onderzoeken wat het voor je mentale gezondheid doet om wél die tijd aan jezelf te besteden. Normaal gesproken ben ik niet zo van de goede voornemens, maar in dit geval vind ik het goed om te doen.

In deze challenge ga ik, Fenna (redacteur bij NSMBL), in januari minstens twee self-care avonden per week inplannen. Om te zien wat er verandert, houd ik een journal bij met de resultaten van mijn goede voornemens en deel ik elke week een artikel op NSMBL met mijn voortgang.

De afgelopen week

Inmiddels is er weer een week voorbij en hebben we de laatste week van januari voor ons. Ik merk dat mijn self-care routine me steeds makkelijker afgaat, ik hoef geen moeite meer te doen om goed voor mezelf te zorgen. Iedere week blok ik nog steeds één of twee avonden voor mezelf om er aandacht aan te besteden. Op deze avonden lees ik een boek, verzorg ik mijn huid en leg ik mijn telefoon helemaal weg. Ik merk dat het heel erg fijn is om echt bewust bezig te zijn met jezelf.

Ik merk ook dat ik meer aandacht besteed aan hoe ik in mijn vel zit. Vooral omdat ik elke dag op schrijf hoe ik me voel ben ik er steeds bewuster mee bezig. Door de afgelopen weken meer aandacht en tijd aan mezelf te besteden ben ik me ervan bewust geworden hoe belangrijk het is. Vier dagen later boek ik een afspraak voor een massage, de vorige keer is me goed bevallen en ook na deze massage voel ik me als herboren.

Hoe voel ik me mentaal?

Na het integreren van self-care in mijn wekelijkse routine voel ik me rustiger in mijn hoofd. Ik merk dat het schrijven in mijn journal heel veel effect heeft op hoe ik me voel. Door het schrijven ben je bewust bezig met jezelf en kan je reflecteren op je gevoelens. Daar ga ik zeker mee door. Ook voelt het heel goed om wat meer tijd voor mezelf te nemen en niet altijd mee te gaan in drukte.

Zowel mentaal als fysiek heb ik het gevoel dat ik meer energie heb en dat ik rustiger ben. Ik weet zeker dat de self-care voornemens daar een hele grote bijdrage aan hebben geleverd. Daarnaast was het voor mij heel makkelijk om dit voornemen vol te houden en heb ik het idee dat het nu al volledig in mijn systeem zit. 2020 gaat een jaar vol self-care worden.

Reageer op artikel:
NSMBL Goede voornemens challenge: week 4 | Self-care
Sluiten