Gucci ligt onder vuur voor het verkopen van een tulband voor $790 en wtf

Het is opnieuw raak: Gucci staat weer onder vuur. Na het Blackface schandaal van een tijdje geleden, verkoopt het merk nu een kobaltblauwe tulband voor een schamele $790. Veel mensen hebben hier een uitgesproken mening over. Terecht, als je het ons vraagt.

Een nieuw Gucci schandaal

Dit is hoe het zit: de tulband is eigenlijk onderdeel van de 2018 collectie. Omdat de (onbetaalbare) tulband blijkbaar niet uitverkocht, is deze opnieuw te koop bij Nordstrom.

Maar dat is niet alles. Een tulband wordt gezien als een religieus voorwerp waar een commercieële modeketen niet zo maar mee mag spelen. Een New Yorkse rechtenorganisatie plaatste deze tweet, waarmee ze precies de spijker op zijn kop slaan:

“Dear @gucci, the Sikh Turban is not a hot new accessory for white models but an article of faith for practising Sikhs,” he wrote in his caption. “Your models have used Turbans as ‘hats’ whereas practising Sikhs tie them neatly fold-by-fold. Using fake Sikhs/Turbans is worse than selling fake Gucci products.”

Gucci Changemakers program


Na het eerdere blackface schandaal – waarbij Gucci een bivakmuts verkocht die veel weghad van blackface – richtte het modehuis het Gucci Changemakers program op. Dit programma was bedoeld om verandering in de industrie aan te wakkeren en om als community in actie te komen. Hiermee wilde Gucci dergelijke misstanden in de toekomst voorkomen. Niet helemaal gelukt dus. Hopelijk was dit de laatste keer.

Gucci is niet het enige bedrijf dat bizarre producten op de markt brengt. Louis Vuitton lanceerde kort geleden een nieuwe tassenlijn met – jawel – beeldschermen erin.

Elle US

Reageer op artikel:
Gucci ligt onder vuur voor het verkopen van een tulband voor $790 en wtf
Sluiten