Say what – Gucci en Saint Laurent laten de traditionele modekalender achter zich

De modewereld staat – net zoals de rest van de wereld – flink op zijn kop door de coronacrisis. Fashion shows die verplaatst worden, Fashion Weeks die online plaatsvinden, ga zo maar door. Nu heeft Gucci aangekondigd de traditionele modekalender achter zich te laten.

Het Italiaanse modehuis deelde hun visie over de collecties en showschema via Instagram. Nu zegt het je misschien nog niet heel veel, maar de verandering is best radicaal. We praten je bij.

Gucci laat modekalender achter zich

Normaal gesproken bestaat de traditionele modekalender uit Cruise-, Pre-Fall-, Lente/Zomer- en Herfst/Winter-collecties die ook worden geshowd tijdens fashion shows. Concreet houdt de verandering van Gucci in dat ze zich niet langer houden aan deze momenten, maar slechts twee shows per jaar gaan houden. In plaats van vier momenten per jaar, zullen ze nu alleen in de lente en in de herfst hun collecties showen.

Op Instagram is te lezen (in een statement van zes posts) dat hoofdontwerper Alessandro Michele het ritueel van seizoensgebonden collecties en shows op wil geven om een geheel nieuw ritme te creëren. Deze twee momenten ziet als het moment om de hoofdstukken van een nieuw verhaal te delen.

View this post on Instagram

5/6 • “I believe that we can build our tomorrow also starting from a renewed capacity of denomination. Here comes the desire to baptize our new encounters by naming them after a language that has marvelously ancient roots: classical music language. Accordingly, there will be symphonies, rhapsodies, madrigals, nocturnes, overtures, concerts and minuets in the constellation of my creative path. Music, after all, has the sacred power to produce reverberations and connections. It travels beyond the borders, reconnecting the fragility to the infinity.” A new path in fashion that leaves behind the paraphernalia of leitmotifs that colonized our prior world, according to @alessandro_michele in ‘The Sacred Power of Producing Reverberations’, his diary entry for May 3, 2020. #AlessandroMichele Read his diary through link in bio.

A post shared by Gucci (@gucci) on

Nieuwe presentatievorm

De shows van Gucci zullen niet langer worden gelinkt aan seizoenen, maar krijgen namen uit de oeroude taal van de klassieke muziek. Zo is te lezen in het statement dat er symfonieën, rapsodieën, madrigalen, nocturnes, overtures, concerten en minuetten zullen zijn. Wat daarmee wordt bedoeld is ons nog een raadsel, maar dat er een grote verandering gaat plaatsvinden is duidelijk.

Saint Laurent

Het Italiaanse modehuis is niet de enige die afstand wil doen van de bestaande modekalender. Er bestond al een hashtag, #rewiringfashion, waarbij werd geopperd voor een alternatieve kalender. Grote modeconglomeraten, zoals LVMH en Kering bleven stil. Tot nu. Naast Gucci, doet ook Saint Laurent afstand van de traditionele, seizoensgebonden modekalender. Beiden zijn merken van Kering.

Wat Saint Laurent precies van plan is, is nog onduidelijk. Ze hebben in ieder geval aangekondigd niet mee te doen aan de Parijse modeweek eind september – als die al zou plaatsvinden. Ze willen zelf het tempo bepalen en het showschema hervormen. Merken die onder LVMH vallen hebben nog niet van zich laten horen. Wat nog niet is, kan nog komen.

Reageer op artikel:
Say what – Gucci en Saint Laurent laten de traditionele modekalender achter zich
Sluiten