Aartie Narain
Aartie Narain Beauty 27 dec 2020

Last van haaruitval? Dit zijn de meest voorkomende redenen – dit doe je eraan

Heb je last van haaruitval? Don’t panic. Iedereen heeft last van haaruitval en het is heel normaal om haren te verliezen. Je hoeft je dus niet meteen zorgen te maken als er plukjes haar achterblijven in de douche of je borstel.  Begint het er op te lijken dat je haardos dunner wordt? Dan is het misschien wel handig om de oorzaken te onderzoeken.

Wij hebben de meest voorkomende reden voor jou op een rijtje gezet.

Redenen haaruitval

Haaruitval is iets dat veel vrouwen ervaren. Gemiddeld heeft de mens zo’n 100.000 haren op zijn of haar hoofd. Je verliest zo’n 50-120 haren per dag en in de winter wat meer dan in de zomer. Dus het is niet gek als je ineens last hebt van haaruitval. Omdat je er ook weer nieuwe haren bijkrijgt, wordt je haar niet dunner. Deze factoren spelen ook een rol bij haaruitval.

1. Stress

Pieker je te veel? Chronische stress kan haaruitval veroorzaken en is officieel ook bekend als Telogeen Effluvium. Een plotselinge of stressvolle gebeurtenis kan ervoor zorgen dat bepaalde haarzakjes tijdelijk stoppen met groeien en in de telogene (lees: rust) fase komen. De haren die door Telogeen Effluvium worden aangetast, blijven dan ongeveer drie maanden in de rustfase. Het goede nieuws is dat je haar wel weer terug zal groeien.

2. Verandering in je dieet

Lange tijd te weinig voedingsstoffen binnen krijgen of een verandering in je dieet kan haaruitval tot gevolg hebben. Dit is bijvoorbeeld het geval als je lange tijd extreem ongezond eet, bij een streng dieet, als je jezelf uithongert en bij eetstoornissen.

Een van de belangrijkste voedselgroepen die je haar nodig heeft is proteïne, dus beoordeel of je daar genoeg van krijgt als je plotseling haaruitval opmerkt. Elke dag een redelijke portie vlees of vis kan ook helpen om haaruitval te voorkomen.

3. Strak kapsel

Kapsels die te veel druk uitoefenen op de haarwortels (zoals strakke paardenstaarten en extensions) kunnen ervoor zorgen dat er haren loskomen en uitvallen. Haarzakjes kunnen dan zelfs blijvend beschadigd raken. Draag je haar daarom niet te strak. En gebruik bij voorkeur elastiekjes zonder ijzeren stukje. Daar kan je haar namelijk door slijten en afbreken.

4. Een tekort aan ijzer

Een streng vegetarisch of veganistisch eetpatroon kan invloed hebben op je lokken. Een laag ijzergehalte is een van de meest voorkomende tekorten aan mineralen bij vrouwen met haaruitval. Het ijzerniveau kan worden verhoogd door bepaalde voedingsmiddelen in je dieet te verhogen, zoals rood vlees, spinazie en peulvruchten of bepaalde supplementen uit te proberen.

5. Anticonceptie

Als je van anticonceptie overschakelt of net met de pil bent begonnen, kan dit een negatief effect hebben op je haar. Over het algemeen zijn anticonceptiepillen met oestrogeen meestal goed voor je haar, maar pillen met alleen progesteron kunnen bijdragen aan haaruitval. Neem contact op met je huisarts als je denkt last te hebben van bijwerkingen.

6. Schildklieraandoeningen

In sommige gevallen kan het betekenen dat er iets meer aan de hand is. Haaruitval kan namelijk ook een symptoom zijn dat er iets mis is met je schildklier. Nog een aantal andere ziektes zoals bepaalde infecties of een auto-immuunziekte, zoals lupus, kunnen ook voor haaruitval zorgen. Dat kan vaak – maar niet altijd – met medicatie of therapie opgelost worden. Twijfel je? Ga dan naar de huisarts.

Reageer op artikel:
Last van haaruitval? Dit zijn de meest voorkomende redenen – dit doe je eraan
Sluiten