Lobke Killaars
Lobke Killaars Fashion 22 sep 2018

Hakken dragen zijn de hell maar met deze tips ga je de pijn tegen

Na een lange dag doe je vol gekreun en gesteun je torenhoge hakken uit. Je kon je echt even niet meer herinneren dat dit zó intens pijn kon doen. Sloffen aan, bank op, pleisters in de aanslag. Geen zin om de volgende keer weer zo’n last te hebben van die schoenen?

Hakken en jij: een haat-liefde verhouding

Mooi die hakken, maar het kan pijnlijk worden. Met onderstaande tips zorg je ervoor dat de pijn meevalt.

Ontwijk bepaalde hakken

Als je twintig centimeter hoge, platvormloze, puntige hakken draagt dan ga je ons niet vertellen dat jij aan het eind van de avond geen pijn of blaren voelt op die voetjes van je. Wie mooi wilt zijn moet pijn lijden zeggen ze dan. Maar als je geen pijn wilt lijden, laat deze mega stiletto’s dan een avond in de kast en ga voor een comfortabeler paar.

Hakken lopen gelijk een stuk fijner en zijn een stuk langer draagbaar wanneer de hak dikker (en natuurlijk minder hoog) is, als de schoenen een plateau hebben en als die punt niet zo spits is dat je halve voet in elkaar wordt geduwd.

Let op hoe je loopt

Sommigen zetten de hak en de voorkant van de schoen tegelijkertijd op de vloer. Dit is niet de beste en ook niet de fijnste manier voor jezelf om op hakken te lopen. Zet eerst die hak neer en rol daarna de voet af. Dat voelt ook gelijk een stuk natuurlijker.

Loop ze in

Ai, foutje: je dacht er even niet bij na en trok die hoge hakken gelijk een volle dag of avond aan. Niet heel comfortabel. Je voet heeft een stuk meer rust wanneer je de schoenen eerst hebt ingelopen. Zitten de schoenen nét iets te krap? Probeer er dan met sokken in te oefenen om het allemaal wat meer uit te zetten.

En als ze echt écht te krap zijn: stuur ze dan vooral terug. We gunnen niemand dit leed.

Kies schoenen aan de hand van je voeten

Als je hakken tegenkomt die je aanspreken, bedenk dan eerst of ze passen bij je voeten. Misschien heb je dunne, smalle voetjes waardoor schoenen al snel prima zitten.

Als je wat bredere voeten hebt, is de kans groter dat bijvoorbeeld hakken met bandjes snijden of je voet platdrukken. En wanneer je tenen wat groter zijn, is zo’n puntschoen ook wat minder geschikt.

Voorkom blaren

Wanneer ze er eenmaal zijn gaan ze niet snel weg. Ja, we hebben het over blaren. Voorkomen is beter dan genezen, dus be prepared.

Blaren pleisters kennen we allemaal, maar ook een blarenspray is handig om standaard in je tas mee te sjouwen. Het verlicht de druk of wrijving en verstevigt de huid, zodat blaarvorming zo goed mogelijk voorkomen wordt.

Ook reinigt dit hulpmiddel je huid waardoor de pleisters die je wellicht nodig hebt wat beter blijven plakken.

Plaats ‘ball/toe inserts’ in je hakken

De voorkant van je voeten voelen meestal het pijnlijkst. Door de zogenaamde ‘ball (of toe) inserts’ in je schoenen te leggen creëer je een soort van (extra) platform. Scheelt weer iets.

Deze bruiden en bruidsmeisjes zeiden ‘nee’ tegen hoge hakken

Reageer op artikel:
Hakken dragen zijn de hell maar met deze tips ga je de pijn tegen
Sluiten