Hardlopen voor beginners: 6 tips waarmee je blessures voorkomt en rennen zelfs leuk gaat vinden

Rennen is leuk, gratis en goed voor je. En wie staat er nou graag op een loopband? Juist, niemand. Buiten rennen brengt wel wat mogelijke gevaren met zich mee, dus is een goede voorbereiding het halve werk. Lees daarom eerst deze tips voor hardlopen voor beginners en je bent binnen de kortste keren niet meer te stoppen.

Hardlopen voor beginners

Hardlopen is niet alleen leuk (voor sommigen), maar draagt ook nog eens bij aan een gezond gewicht, werkt stress verlagend en het houdt je in vorm. Daarnaast is het geweldig als je krap bij kas zit, want buiten hardlopen is gratis.

Ondanks alle positieve punten, is het belangrijk dat je goed weet waar je aan begint en waar je op moet letten. Daarom zetten wij een aantal tips die nieuwe hardlopers op weg helpen. Kortom: dit zijn de regels voor hardlopen voor beginners.

1. Start met drie keer per week

Drie keer per week hardlopen klinkt misschien veel, maar als je er echt goed in wilt worden dan moet je het opbouwen en voldoende bijhouden. Zodra je ervaren bent kan je zelfs elke dag een rondje hardlopen als je wilt. Zorg voor afwisseling: ga je de ene dag voor een lange(re) afstand, kies dan een korte route op een hoger tempo op de andere dag.

2. Investeer in de juiste schoenen

Bescherm je gewrichten en koop de juiste schoenen. Het beste is om naar een hardloopwinkel te gaan en hier advies in te winnen. In een gespecialiseerde winkel kijken ze naar hoe je rent en wat voor schoen daarbij past. Dit voorkomt blessures op de lange termijn.

3. Wees voorbereid op het weer

Als je er echt voor wilt gaan, bereid je dan ook voor op dagen dat het minder mooi weer is. Schaf bijvoorbeeld een winddicht jack en een sportieve zonnebril aan, zodat je ook op herfstachtige of juist zonnige dagen op pad gaat.

4. Doe een warming-up

Het is belangrijk om je spieren voor te bereiden op een run. Afhankelijk van hoe intens jouw hardloopsessie gaat zijn, voldoet een warming-up van vijf tot vijftien minuten vaak al. Denk hierbij niet alleen aan stretchen, maar ook aan langzaam joggen.

5. Bouw je workouts langzaam op

Als je helemaal geen ervaring met hardlopen hebt, dan kan het zijn dat je eerst moet starten met een interval training. Dit houdt in dat je korte stukjes rent, afgewisseld met korte stukjes wandelen. Hierdoor bouw je jouw uithoudingsvermogen op, waardoor je binnen een paar weken al langere stukken kan rennen.

6. Doe altijd een cooling-down

Onderschat de waarde van een cooling-down niet. Breng het tempo fiks naar beneden aan het einde van je run, om je lichaam langzaam te laten afkoelen. Ga daarna pas stretchen. Belangrijke spiergroepen om te rekken zijn: hamstrings, quadriceps, je heupspieren en je kuiten.

Lees ook: Kan je het beste ‘s ochtends of ‘s avonds sporten?

Pop Sugar

Reageer op artikel:
Hardlopen voor beginners: 6 tips waarmee je blessures voorkomt en rennen zelfs leuk gaat vinden
Sluiten