Havermout: hoe gezond is het nou écht?

Heerlijk als ontbijt, perfect als gezond tussendoortje en het perfecte ingrediënt in smoothies: we kunnen niet meer zonder havermout. Het bevat veel goede vezels, vetten, eiwitten nog een hoop andere voedingsstoffen. Winning, zou je denken. Maar hoe gezond is dit graansoort nou écht? Wij zochten het voor je uit.

En NSBML zou NSMBL niet zijn, als we die resultaten niet met je zouden delen. You’re welcome.

Hoe gezond is havermout?

Havermout kan – eigenlijk sinds de opkomst van superfoods – niet meer ontbreken in je keukenkastje. Naast het feit dat je het zelf door je gerechten of baksels kan gooien, zit het tegenwoordig ook vaak al in een pak muesli, of in koekjes en voorverpakte repen. Maar wat is het nou precies?

Volkoren graansoort

Havermout is niks bijzonders eigenlijk, het is gemaakt van geknipte en geplette haverkorrels en valt onder de noemer volkoren graansoort. Havermout is niet tot nauwelijks bewerkt. Dit graansoort bevat veel goede vezels, vetten en eiwitten en een hoop gezonde bestanddelen zoasl vitamine B1, zink, magnesium en ijzer.

Zó gezond is het

Gezond, zou je denken. Toch is het antwoord op de vraag hoe gezond het is, niet zo simpel. De samenstelling en hoe je het bereidt, bepaalt namelijk hoe gezond het is. Als je geen suiker of zout toevoegt aan je ontbijtje met dit graansoort, is het best gezond. Een havermoutreep of een koekje waar havermout in zit, is minder gezond vanwege de toegevoegde suikers.

Havermout als vervanging voor brood

Er zijn mensen die denken dat je brood goed kunt vervangen (of dat het zelfs beter is) door havermout. Toch is het niet verstandig om al het brood dat je eet te vervangen door dit graansoort. Want hoewel havermout net als brood koolhydraten, eiwitten, vezels en mineralen bevat, wordt er jodium toegevoegd aan brood. Dat gebeurt niet bij havermout, waardoor je – zodra je je brood vervangt voor dit graansoort – een tekort aan jodium kan binnenkrijgen.

Zo ver hoeft het natuurlijk niet te komen. Het is al lang fijn om te weten dat je af en toe voor havermout kunt kiezen, als je even zat bent van brood.

Dit vind je vast ook interessant:

  • Zó gezond is gember en dit zijn de voordelen
  • Just so you know: hoe gezond is een banaan nou écht?
  • Voor eens en altijd: hoe gezond is avocado nou écht?
  • Reageer op artikel:
    Havermout: hoe gezond is het nou écht?
    Sluiten