Zit je de hele dag? Dat is dus echt niet goed voor je billen

Velen van ons werken de hele dag in een kantoor, achter een bureau, op een stoel. Helaas heeft dat niet alleen gevolgen voor bijvoorbeeld je rug, maar is het ook echt niet goed als je jouw ronde bilpartij wil behouden.

Het is niet slechts je verbeelding dat je billen minder parmantig lijken dan ze waren vóórdat je achter een bureau werkte. De houding die je aanneemt als je de hele dag zittend werkt, is namelijk niet al te best voor de spierontwikkeling van je billen. Dit komt omdat je billen als het ware in slaapstand worden gezet als je zit, resulterend in platte billen. “When you sit all day, basically what happens is your glutes shut down,” vertelde dokter Dan Giordano, gespecialiseerd in fysieke therapie, aan Self.

Deze slaapstand heeft daarnaast niet alleen invloed op je billen zelf, maar op je hele lichaam. Het verstevigt je heupbuigspieren waardoor je ruggengraat krommer wordt en je kunt er een slechte houding en rugklachten aan overhouden. Dr. Giordano: “It’s not going to happen right away, but sitting at a desk for five years, it will.”

Ook kun je door een verzwakking van je billen pijn in je enkels en kniepijn krijgen en daarnaast wordt het steeds lastiger om je billen te trainen in de sportschool. Misschien nog wel het ergste is dat de vorm van je billen drastisch verandert: “An anterior pelvic tilt can make your booty appear flatter.” Je bloed doorstroomt tevens slechter, wat eerder leidt tot cellulite.

Raak nog niet in paniek, dit kun je eraan doen:

1. Fix je bureaustoel
Verstel je bureaustoel zodat je heupen hoger staan dan je knieën en je met platte voeten op de grond kunt staan. Zorg ervoor dat je onderrug goed ondersteund wordt en ontspan je schouders. Je beeldscherm moet op oogniveau staan en niet veel lager dan dat; anders ga je automatisch je hoofd naar voren steken. Je ellebogen moeten zitten waar je tafel begint en je toetsenbord mag niet te ver weg zijn.

2. Regelmatig oefeningen doen
Door vaak genoeg aan de slag te gaan met squats en lunges hoef je je geen zorgen te maken over een achteruitgaand achterwerk. Vooral pilates is heel goed voor je houding, maar ook de bekendere workouts voor je booty zijn prima. Zorg er daarnaast voor dat je vaak genoeg eventjes opstaat, al is het maar om naar de wc te gaan of een glas water te pakken.

3. Lekker billen knijpen
Nee, niet die van je collega’s. Houd je billen actief door ze aan te spannen terwijl je achter je bureau zit.

10 situaties die vrouwen met grote billen zeker herkennen

Self

Reageer op artikel:
Zit je de hele dag? Dat is dus echt niet goed voor je billen
Sluiten