Tessa Ponjee
Tessa Ponjee Fashion 19 jun 2019

H&M wordt beschuldigd van illegale marketing voor hun Conscious Collectie

Afgelopen april lanceerde H&M hun nieuwe Conscious Collectie, een collectie die enorm duurzaam geproduceerd zou zijn. Supergoed natuurlijk, maar er is nu een organisatie die beweert dat het merk zich niet helemaal aan de regels houdt op gebied van duurzaamheid.

De modeketen ligt onder vuur door een Noorweegse organisatie. De groep beweert dat H&M illegale marketing heeft gebruikt voor hun duurzame kledinglijn.

H&M Conscious Collectie

De Conscious Collectie van H&M is geïnspireerd door natuur en de aarde. Natuurlijke materialen zouden worden gecombineerd met de nieuwste technische snufjes, beiden met respect voor mens en natuur. Zo is er voor de collectie gebruik gemaakt van schillen van citrusvruchten, ananasbladeren en algen.

Fantastisch natuurlijk, maar een onafhankelijk bestuursorgaan dat werkt om handelsbeslissingen te beïnvloeden genaamd The Norwegian Consumer Authority (CA) kraakt H&M volledig af. Het bedrijf beweert dat H&M “illegal marketing” heeft gebruikt om hun Conscious Collectie te promoten. Ze willen dat de modeketen haar excuses aanbiedt aan de klanten.

De CA én de Norwegian Broadcasting Corporation (NRK) beweren beiden dat de duurzaamheidsreferenties van de collectie van de modeketen compleet in strijd zijn met de Noorse marketingwetgeving. H&M zou onder andere symbolen, statements en kleuren gebruiken om klanten te misleiden.

H&M is one of the world’s biggest users of recycled polyester made from PET bottles, like this top from our latest Conscious Collection. And this is just the beginning. By 2030 all of our materials will either be recycled or sustainably sourced. #HM #HMConscious

42.3k Likes, 323 Comments – H&M (@hm) on Instagram: “H&M is one of the world’s biggest users of recycled polyester made from PET bottles, like this top…”

De reactie van H&M

Het merk heeft zichzelf verdedigd door te spreken met Ecotextile News. Een woordvoerder van H&M zegt: “The CA doesn’t have the background or competence to evaluate [the apparel collection] and has instead chosen to challenge the precision of the information it provides.”

In hoeverre de duurzame collectie dus daadwerkelijk duurzaam is, weten we niet. Het is in ieder geval al een hele stap in de goede richting dat H&M werkt aan duurzame materialen en productie. “H&M Group has set high ambitions to become fully circular. That means to become circular in how fashion is designed, made and used by customers, and how fashion should never be seen as waste at the end of its lifetime, instead it should be treated as a valuable resource by reusing or recycling it again and again,” heeft een woordvoerder van het bedrijf aan Exotexticle News verteld.

Het is in ieder geval altijd goed om een reminder te krijgen dat niet alle merken even eerlijk zijn over hun productie. Het labeltje “duurzaamheid” wordt tegenwoordig al snel gebruikt door merken, maar soms wegens de verkeerde redenen. We zijn benieuwd of H&M binnenkort kritischer wordt onderzocht en of er dan meer duidelijkheid komt over de duurzaamheid van de kledinglijn.

Ecotextile News

Reageer op artikel:
H&M wordt beschuldigd van illegale marketing voor hun Conscious Collectie
Sluiten