Calorieën verbranden? Met deze 8 huishoudelijke klusjes wordt afvallen een eitje

Huishoudelijke klusjes blijven vaak liggen, we hebben niet altijd zin én tijd om eraan te beginnen. Maar als er een periode is om huishoudelijke klusjes te doen, dan is het nu. En nog meer goed nieuws: je verbrandt tijdens het doen van huishoudelijke klussen meer calorieën dan je denkt. En dat is weer goed als je wil afvallen.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Afvallen dankzij huishoudelijke klusjes

Op zich is het best logisch: je bent druk in de weer met een activiteit die je niet dagelijks doet, dus alleen daarom al zet je jouw lichaam aan het werk. Daarnaast beweeg je jouw lichaam ook op een natuurlijke manier.

Hartstikke leuk hoor, die squats, en zeker blijven doen ook, maar hoe vaak gebruik je die beweging in het dagelijks leven? Daarom is het goed om die extra calorieën te verbranden met huishoudelijke klusjes. En als je dan nog motivatie over hebt, kun je altijd nog een thuisworkout doen. Eerst zetten we de huishoudelijke klusjes op een rij waarmee je de meeste calorieën verbrandt. Aan het werk dus.

1. Verven en sausen

Verven en sausen is een en al rotatiebeweging. Je moet kracht zetten, bent boven je hoofd bezig, aan het hurken; alles in één. Er is een reden dat Mr. Miyagi zijn leerling Daniel LaRusso urenlang een hekwerk in laat schilderen in The Karate Kid.

Ook als je geen vechtsporten beoefent, is verven – binnen of buiten – een geweldige workout. Tijdens het verven van de muren verbrand je tussen de 250 en 300 calorieën per uur. Dus pak de kwasten maar uit de schuur en geef je huis eindelijk een opfrisbeurt.

2. Auto wassen

Een ander kenmerk binnen het programma van Mr. Miyagi was het wassen en waxen van een auto. Dit noodzakelijke klusje helpt bij het versterken van de stabiliserende spieren in je schouders. Daarnaast bevordert het klusje de rotatiebeweging. Het is een truc om je schouders te openen, die de neiging hebben om te blijven hangen na urenlang achter een computer te hebben gezeten. Dikke tip van NSMBL: maak volledige cirkels tijdens het wassen. Op manier roteer je de schouders op de juiste manier. Tijdens het autowassen verbrand je 230 calorieën per uur.

3. Met de hogedrukspuit aan de slag

Ga eens de tuin rond met de hogedrukspuit. Je tuin wordt er mooier van en je sixpack ook. Het biedt veel van de voordelen van verven (rotatiebeweging, overhead heffen, hurken) terwijl je ook wordt gedwongen om een slang stabiel te houden met water dat er op hoge druk uitbarst. Vergeet niet om zelf ook genoeg water te drinken voor die sixpack.

4. Stofzuigen

Stofzuigen, natuurlijk. En dan niet alleen op de plekken die voor het oog zichtbaar zijn. Nee, de sleutel tot een heftige workout is om alle meubels te verplaatsen, inclusief banken, bedden, bureaus en dressoirs. Partner blij, huis blij, jij blij. En uitgeput. Man, wát een workout. Normaal gesproken verbrand je 190 calorieën per uur tijdens het stofzuigen, maar dit kun je verhogen door wat oefeningen tussendoor te doen. Ja, als je toch bezig bent…

5. Garage opruimen

Nog een van die huishoudelijke klusjes die je altijd uitstelt. Alleen het woord al: opruimen. Je hoort het je moeder nog zeggen. Je bent toch geen tien meer? Nee precies, je bent nu volwassen en het wordt tijd om eindelijk eens de garage of zolder te gaan opruimen. Niet voor de lol, wel om calorieën te verbranden. Tijdens het opruimen verbrand je 320 calorieën per uur.

Trek alles uit je garage. Dat alleen al zou een training van negentig minuten kunnen zijn, misschien meer als je garage vol is. Al het tillen, duwen en trekken zal je spieren van top tot teen aanpakken. Winning.

6. Tuinieren

Tuinieren is een seizoensgebonden taak die wordt onderschat als training voor het hele lichaam. Het raakt dezelfde spieren als alleen maar harken. Weiger de hulp bij het inladen van de tassen vol potgrond in de auto om de training vroegtijdig te starten. Verdeel de zakken rond je tuin, ga dan aan het werk en spreid de aarde met je handen en een hark. Tijdens het tuinieren verbrand je 289 calorieën per uur.

7. Vloer moppen

Een van die huishoudelijke klusjes die niet bij iedereen in de smaak valt: dweilen. Ook dit is een goede bezigheid om calorieën te verbranden. Doordat je veel druk zet en constant in beweging bent, verbrand je 195 calorieën per uur. Vaak doen, dan worden je abs nog eens zichtbaar.

8. Ramen lappen

Nu het mooier weer is, mogen die ramen wel eens flink onder handen worden genomen. Zie jij nog steeds vlekken van al die regen die is gevallen? Of hebben de pollen je ramen inmiddels stoffig gemaakt? Je hebt geen excuus meer. Met ramen lappen verbrand je 180 calorieën per uur en train je meerdere spiergroepen.

Als je spieren wil kweken of wil afvallen, dan is een positieve levensinstelling van noodzakelijk belang. Denk bij alle huishoudelijke klusjes, van ramen lappen tot traplopen: ‘yes, weer een gratis workout’. Dit maakt het leven niet alleen leuker, maar ook gezonder.

Reageer op artikel:
Calorieën verbranden? Met deze 8 huishoudelijke klusjes wordt afvallen een eitje
Sluiten