Food 28 mrt 2019 Tessa Ponjee

Hoe gezond is hummus daadwerkelijk? Een expert legt het uit

Hummus is al een hele tijd onze go-to snack op letterlijk elk moment van de dag. Van broodjes hummus tot aan groenten met hummus, we knallen de heerlijke spread overal op. Maar hoe gezond is hummus nou eigenlijk echt? Experts leggen het uit.

Is hummus gezond?

Je kan ons op elk tijdstip wakker maken voor een pitabroodje met hummus en falafel. Naast dat de kikkererwten spread super lekker is, is het ook nog eens in principe vegan en glutenvrij. Daardoor is het dus de perfecte snack om uit te delen tijdens feestjes want zeg eerlijk, ken jij iemand die geen hummus lust? Dat dachten we al. Maar is het ook echt zo gezond als dat men beweert?

Lifestyle gezondheidsadviseur Elliot Moore vertelt: “Hummus can be a great snack option. It’s rich in low glycaemic index carbohydrates, meaning it steadily releases glucose and keeps your blood sugar/glucose levels even. Its primary ingredient is chickpeas, [which] provide a good source of protein — with around eight grams of protein per 100 grams of hummus.”

Die geleidelijke afgifte van energie is dus heel erg goed voor ons. Dat betekent namelijk dat we geen heftige dipjes krijgen in onze energielevels midden op de dag. Die dipjes krijg je bijvoorbeeld wel nadat je een met suiker gevulde chocoladereep eet midden op de dag. Dit zorgt er daarnaast ook voor dat we onze energie langer vasthouden, waardoor het de perfecte snack is voordat je naar de sportschool gaat.

Niet alle hummus is hetzelfde

Maar hoe lekker hummus ook is, niet alle soorten hummus zijn natuurlijk hetzelfde. Hummus in de supermarkt kopen is natuurlijk de snelste optie, maar meestal zit hier wel meer olie en vet in dan in huisgemaakte hummus. Daarnaast bevat de hummus die je in de supermarkt koopt, vaak het dubbele aantal calorieën vergeleken met zelfgemaakte hummus.

Elliot legt uit: “Even if it’s labelled as ‘reduced-fat,’ shop-bought hummus can still contain a relatively high levels of fat. Solid foods, like hummus, can only claim to be low-fat if they contain less than three grams of fat per 100 grams. Two tablespoons of hummus has 50 calories and 2.8 grams of fat, but shop-bought hummus may contain a lot more.”

Zelf hummus maken

Wat we hieruit halen? Altijd naar het labeltje kijken dus. En wellicht is het wel leuk om een keer je eigen hummus stack te maken. Op die manier weet je precies welke ingrediënten er in je dip zitten. Om je hummus-ervaring nog gezonder te maken, kan je nog meer doen. Kies bijvoorbeeld voor een volkoren pita broodje in plaats van een witte. Hierdoor krijg je onbewust nog meer voedingsstoffen binnen.

Wat we hier dus van hebben geleerd? Hummus is gelukkig net zo gezond als we al dachten, maar wel redelijk hoog in vetten wanneer je het in de supermarkt koopt. Nog meer voordelen van hummus lezen? Dat kan hier.

Popsugar

Reageer op artikel:
Hoe gezond is hummus daadwerkelijk? Een expert legt het uit
Sluiten