3 manieren om een ijzertekort te herkennen én tegen te gaan

Eet jij dagelijks genoeg ijzer? Vrouwen hebben meer ijzer nodig dan mannen en daarom ligt een ijzertekort dan ook wat sneller op de loer. We praten je bij over de symptomen van te weinig ijzer in je lichaam en vertellen ook meteen hoe je wél genoeg van dit stofje binnenkrijgt.

Ons lichaam heeft ijzer nodig voor de vorming van hemoglobine. Dit is een onderdeel van rode bloedcellen, en die rode bloedcellen vervoeren zuurstof door ons lichaam. Daarnaast helpt ijzer ook om het immuunsysteem op peil te houden.

Dit zijn de symptomen van een ijzertekort

Wanneer je niet genoeg ijzer binnenkrijgt, dan kan je dat merken aan de volgende symptomen:

  • Je hebt last van rusteloze benen. Je kunt je benen niet gemakkelijk stil houden en hebt continu de drang om ze te bewegen.
  • Je bent sneller moe dan normaal.
  • Je bent ook snel buiten adem als je je inspant.
  • Je hebt een bleke huid.

De dagelijkse aanbeveling ijzer is voor vrouwen tussen de 14 en 50 jaar hoger dan de aanbevolen hoeveelheid voor mannen. Dat komt doordat vrouwen meer ijzer nodig hebben omdat we bloed verliezen als we ongesteld zijn. Dat maakt ook de kans op een ijzertekort voor vrouwen groter dan voor mannen.

Vermoed je dat je een ijzertekort hebt? Neem dan altijd contact op met je huisarts. Als je voor een langere tijd een ijzertekort hebt, dan kan dat omslaan in bloedarmoede. Op tijd aan de bel trekken is dus erg belangrijk.

Zelf je ijzerniveaus opkrikken?

Ben je er niet zeker van of je genoeg ijzer binnenkrijgt? Er zijn drie manieren hoe je ervoor kunt zorgen dat je sowieso genoeg ijzer binnenkrijgt.

  1. Let op je voeding. Het liefste wil je genoeg ijzer binnenkrijgen via voeding. Je kunt ijzer bijvoorbeeld vinden in donkere bladgroenten zoals spinazie, maar ook in quinoa en verschillende soorten (rood) vlees.
  2. Check of er een onderliggende oorzaak is. Denk jij dat jij telkens tijdens de week van je ongesteldheid last hebt van een tijdelijk ijzertekort, dan weetje dat je rond die tijd van de maand extra op je ijzerinname wilt letten.
  3. Supplementen. Het liefste wil je alle vitamines en mineralen uit gezonde voeding halen, maar als je dat niet haalt dan kan je ervoor kiezen om een ijzersupplement te slikken. De voorkeur gaat wel altijd uit naar voeding – zie supplementen dan ook niet als een vervanging, maar een aanvulling.

Is jouw menstruatiecyclus normaal? 5 tekenen die daarop wijzen

voedingscentrumartofhealthyliving

Reageer op artikel:
3 manieren om een ijzertekort te herkennen én tegen te gaan
Sluiten