In gesprek met Amy Smith, Chief Giving Officer bij TOMS

De creatieve sector is een ingewikkelde, nog altijd redelijk besloten wereld. Daarom willen wij in de rubriek ‘In gesprek met’ deze ondernemende creatievelingen een podium bieden. Deze keer: een interview met Amy Smith, Chief Giving Officer bij TOMS

In gesprek met

Bij NSMBL hebben we creativiteit, individualiteit en feminisme hoog in het vaandel staan. Binnen deze rubriek interviewen we inspirerende mensen om hun verhaal te horen. Van kunstenaars tot ondernemers, alle soorten creatievelingen komen voorbij.

Amy Smith

Amy Smith is inmiddels bijna vijf jaar werkzaam bij TOMS als Chief Strategy and Impact Officer. Voordat ze hier aan de slag ging, was ze de Chief Strategy Officer and President of Action Networks voor Points of Light, wat een grote wereldwijde organisatie is die zich inzet voor vrijwilligerswerk. Amy is ook werkzaam geweest bij Apple, waarbij ze onderdeel was van het oorspronkelijke team dat de eerste 50 Apple-winkels opende.

Al deze eerdere werkervaring heeft haar gebracht waar ze nu is. Ze ziet haar rol bij TOMS als een mooie kans om veel te leren over verschillende sectoren en bedrijfstakken.

Chief Giving Officer

Als Chief Strategy and Impact Officer bij TOMS, houdt Amy toezicht op alle aspecten van TOMS Giving. Het opzetten van de impactstrategie, het beheren van relaties met meer dan tachtig wereldwijde donatiepartners, het meten van de impact van alle inspanningen op het gebied van sociale en ecologische duuzaamheid én het creëren van ‘on the ground giving experiences‘ voor alle medewerkers en supporters vallen allemaal binnen haar takenpakket.

Daarnaast leidt Amy Smith het giving team dat zich bezighoudt met het creëren van een betere toekomst door middel van geven en sociale impact én houdt ze zich bezig met de corporate strategy van het bedrijf.

I manage a giving team dedicated to creating a better tomorrow through giving and social impact with skill sets ranging from international development and public health experts to trained partners and project managers. They really understand what best in class impact looks like and how to deliver it.

Giving and social impact is built into our business model. Our amazing customers and our incredible giving partners make our impact possible, so it makes sense to think about the TOMS strategy as a holistic approach to both.

Een unieke functie

Grote kans dat je nog nooit van deze functie hebt gehoord. En dat klopt, want Amy Smith heeft een unieke functie.

“This is a unique position, but more importantly, what is unique to TOMS is that we have a team dedicated to giving. Giving is part of the TOMS DNA – we are in business to improve lives – so everyone across the company touches giving in some way. It is not just one person integrated into the CSR or HR team, but a team dedicated to bringing our impact to life.”

TOMS

TOMS is van origine een One for One-bedrijf, ze begrijpen dat het hebben van een authentiek doel goed is voor én de wereld én het bedrijf. Op de vraag of andere bedrijven ook zo’n functie zouden moeten hebben, zegt Amy dat bedrijven – om duurzaam en schaalbaar te zijn – naar hun klanten moeten luisteren én met ze mee moet evolueren.

Creating a position and team dedicated to this learning process is the first step towards establishing a meaningful relationship and building a strong community.

One for One

TOMS is een bedrijf met winstoogmerk, waarbij geven centraal staat en waarbij business wordt gebruikt om levens te verbeteren. Toen Blake Mycoskie in 2006 TOMS oprichtte, deed hij dat om kinderen die geen schoenen hebben, schoenen te geven. Voor elk paar schoenen dat wordt verkocht, schenkt TOMS een nieuw paar schoenen aan een kind in nood.

Dit jaar geeft TOMS hun honderdmiljoenste paar schoenen. Het oorspronkelijke idee achter het geven van schoenen was dus om kinderen bescherming te bieden tegen infecties en verwondingen. Inmiddels worden de schoenen vaak opgenomen in grotere programma’s door de Giving-partners.

De wereld is constant in beweging

Omdat de wereld constant verandert, veranderen de problemen waar de TOMS-community tegenaan loopt ook constant. Om deze problemen aan te pakken, heeft TOMS besloten om 1 euro te doneren van elke 3 euro die ze verdienen.

“It is a natural extension of how we have always given because it supports giving partners that engage in the areas physical safety, mental health, and opportunity for all – which our shoe gives help support and have from the beginning.

Recently, we’ve applied this model to the COVID-19 pandemic, supporting Americares, International Medical Corps, Partners in Health, WaterAid, and The Mix through the TOMS COVID-19 Global Giving Fund. Together, these organizations have been working to combat the negative effects of COVID-19 through mental health support, handwashing, and medical supplies in under-resourced vulnerable communities.

Duurzaamheid en transparantie

Voor TOMS is duurzaamheid heel belangrijk. In april dit jaar wordt de collectie earthwise™ gelanceerd, een collectie gemaakt van onder andere milieuvriendelijke materialen.

For a product to be considered earthwise™, at least one of its main components must contain earth-friendly materials such as REPREVE recycled polyester, plant dye, or organic cotton, at a minimum percentage.

Verder houdt TOMS zich de komende vijf jaar bezig met de uitbreiding van alle duurzame praktijken, zoals bijvoorbeeld het uitbreiden van de earthwise™-collectie met nog meer innovatieve en milieuvriendelijke items.

Wat betreft transparantie, TOMS heeft aan het einde van vorig jaar hun 2019 Impact Report gedeeld. “The report highlights key milestones in TOMS evolution, our Giving Partners, employee giving trips, the company’s B Corp® certification, as well as an overview of how our model has evolved.

Certified B Corporations

Voor alles wat TOMS doet, heeft het bedrijf een B Corps-certificaat gekregen. “To receive this certificate, a company needs to achieve a minimum verified score of 80 points on the so-called B Impact Assessment – a rigorous assessment of a company’s impact on its workers, customers, community, and the environment. TOMS became a Certified B Corp in 2018, with a total score of 96.3.

Om te zorgen dat ze dit certificaat behouden, moeten ze de score iedere drie jaar verbeteren. Om die reden zijn ze bij TOMS altijd op zoek naar  verbetering.

De mode-industrie

Op de vraag wat de grootste uitdaging is binnen de mode-industrie nowadays én hoe de mode-industrie eruit zal komen te zien, vertelt Amy Smith het volgende:

“I think that the biggest challenge of the fashion industry is to establish more environmentally sustainable practices. There are so many factors to consider, especially in a globalized industry in which a product is shipped across continents throughout production all the way until its purchase.

We all – business, government, and individuals – have the responsibility to take a closer look at how we are impacting our planet. At TOMS, we certainly don’t have all the answers, but we’ve taken the first step, evaluating our impact and committing to evolving our earth-friendly practices. It’s not about doing everything perfectly at once, every step in the right direction is progress.”

Meer interviews lezen?

Reageer op artikel:
In gesprek met Amy Smith, Chief Giving Officer bij TOMS
Sluiten