In gesprek met Anne-Fleur Simon, oprichter van duurzaam tassenlabel SÓUN

Er is een nieuwe generatie creatief talent in opkomst in Nederland. Onbevreesde creatievelingen die iets te vertellen hebben. De creatieve sector is echter een ingewikkelde, nog altijd redelijk besloten wereld. Daarom willen wij in de rubriek ‘In gesprek met’ deze ondernemende creatievelingen een podium bieden. Deze keer: een interview met Anne-Fleur Simon, oprichter van duurzaam tassenmerk SÓUN. “Duurzaamheid is zo’n breed begrip, soms zien we door de bomen het bos niet meer.

In gesprek met

Bij NSMBL hebben we creativiteit, individualiteit en feminisme hoog in het vaandel staan. Binnen deze rubriek interviewen we inspirerende mensen om hun verhaal te horen. Van kunstenaars tot ondernemers, alle soorten creatievelingen komen voorbij.

soun
© Anne-Fleur Simon

Anne-Fleur Simon

In het najaar van 2019 lanceerde Anne-Fleur Simon het duurzame tassenlabel SÓUN. Het merk is ontstaan uit de wil om iets moois te creëeren met een “circulaire boodschap”. En zo werd het merk geboren. Het ultieme doel van Anne-Fleur is om zowel klanten als merken aan te zetten om duurzamere keuzes te maken.

“Ondanks reeds goede duurzame initiatieven miste ik nog kwaliteit binnen het huidige accessoire-aanbod.”

Ondanks reeds goede duurzame initiatieven miste ik nog kwaliteit binnen het huidige accessoire-aanbod. Zoals de combinatie van innovatieve materialen en traditioneel Italiaans vakmanschap. Deze brug wilde ik met SÓUN slaan, om zo een luxe product te creëren dat minstens net zo goed en mooi is als de gevestigde orde in dit segment.

SÓUN — Campaign prints portrait6
© SÓUN

SÓUN

Inmiddels is het merk gelanceerd én gespot in veel kranten en magazines. Het mag niemand ontgaan zijn dat deze nieuwe duurzame speler in het luxesegment serieus genomen moet worden. Na het zien van de collectie vragen we ons direct één ding af: waar komt de naam vandaan?

Anne-Fleur: “Eeuwen geleden werd in IJsland de bijvangst van de visserij al uitgedroogd en verwerkt in schoenen en details op traditionele kleding. SÓUN is IJslands voor ‘afval’ of ‘verspilling’, iets waar we naar mijn idee anders mee om kunnen gaan.

Afval

De naam van het merk kon niet beter, omdat alle tassen worden gemaakt van zalmhuiden. Aangezien dit nou niet bepaald een materiaal is waar je dagelijks mee in aanraking komt, vroegen we om opheldering:

Ik ben onderzoek gaan doen naar rest materialen die biologisch afbreekbaar zijn. Tegenwoordig is er een prachtig aanbod bijzondere materialen als bijproducten van verschillende industrieën. Zo kwam ik terecht bij de zalmindustrie. De enorme omvang van onze vis consumptie leidt tot een afvalprobleem waardoor bijproducten zoals huiden worden gedumpt en een disbalans ontstaat binnen ecosystemen.

En dat is zonde, vindt Anne-Fleur, want dankzij een natuurlijke looi- en kleuring kan je er een stevige ‘leersoort’ van maken. “Door de exotische uitstraling vind ik het vooral een mooi alternatief voor onethische reptielen huiden zoals slang of krokodil. Na een zoektocht in Italië naar een tassenproducent die gespecialiseerd is in de verwerking van exotische huiden zijn we gaan testen en is de eerste lijn ontstaan.

© SÓUN

Zoals je merkt is Anne-Fleur een creatieve vrouw. Haar inspiratie komt dan ook overal en nergens vandaan. “Ik vind het vooral inspirerend om te kijken naar materiaal. Hoe eigenschappen zoals texturen en kleuren goed tot z’n recht komen zodat deze echt de hoofdtoon voeren in het ontwerp, de rest moet daar dienend aan zijn.

Ze vervolgt: “Verder speelt symboliek speelt ook mee, vanuit de circulaire filosofie van SÓUN ben ik begonnen met een onevenredig verdeelde cirkel, daar zijn de croissant bag en de shell bag uit ontstaan, als je die in elkaar schuift ontstaat er een cirkel. Zo ontstonden er grafische lijnen die ik heb doorgezet naar andere modellen in de collectie.

SÓUN — Campaign prints portrait
© SÓUN

De toekomst

In tijden als deze is het niet altijd even makkelijk om een eigen merk op te zetten. Toch is de jonge ontwerper (terecht) positief over de toekomst. “Over vijf jaar wil ik met SÓUN dé duurzame speler zijn binnen de luxe accessoires markt en een inspiratie te zijn voor andere mode merken om met een ethischere blik te kijken. Hier zullen aanvullende productlijnen maar ook andere innovatieve materialen bij horen.

Ook mode mode-industrie moet de komende jaren een steentje bijdragen. Zonder aanpassingen van de grote spelers kan er weinig veranderen, aldus Anne-Fleur.

Ik hoop dat we terug gaan naar minder collecties met een kwalitatieve en tijdlozere focus – ‘buying less, but buying better’ een trend die al gelukkig steeds meer omarmt wordt.

“Duurzaamheid is zo’n breed begrip, soms zien we door de bomen het bos niet meer.”

Ze voegt toe: “Merken zelf hebben hier een belangrijke rol om zo transparant mogelijk te zijn en te laten zien wat ze wel maar ook nog niet goed doen. Duurzaamheid is zo’n breed begrip, soms zien we door de bomen het bos niet meer, maar er zullen altijd afwegingen gemaakt worden. Duidelijke en educatieve communicatie hierover stelt de consument in staat verantwoordelijkheid te nemen.

Je shopt de duurzame ontwerpen van Anne-Fleur hier.

Lees ook: In gesprek met Jessica Cederberg Wodmar, Global Sustainability Director bij GANT

Reageer op artikel:
In gesprek met Anne-Fleur Simon, oprichter van duurzaam tassenlabel SÓUN
Sluiten