In gesprek met Carole Lambert, Brand Design Manager bij PrimaDonna

Er is een nieuwe generatie creatief talent in opkomst. Onbevreesde creatievelingen die iets te vertellen hebben. De creatieve sector is echter een ingewikkelde, nog altijd redelijk besloten wereld. Daarom willen wij in de rubriek ‘In gesprek met’ deze ondernemende creatievelingen een podium bieden. Deze keer: een interview met Carole Lambert, Brand Design Manager bij PrimaDonna.

In gesprek met

Bij NSMBL hebben we creativiteit, individualiteit en feminisme hoog in het vaandel staan. Binnen deze rubriek interviewen we inspirerende mensen om hun verhaal te horen. Van kunstenaars tot ondernemers, alle soorten creatievelingen komen voorbij.

Carole Lambert

Na haar studie modeontwerp begon Carole meteen als designer bij Van de Velde, het bedrijf achter lingeriemerk PrimaDonna. De ambachtelijke werkwijze van het bedrijf sprak haar direct aan, evenals de band tussen het ontwerpteam en het stikatelier. Elk design wordt direct uitgetest en gemaakt in eigen atelier. Inmiddels werkt Carole al zeventien jaar voor PrimaDonna, waar ze nu Brand Design Manager is.

Als Brand Design Manager leidt Carole het team dat de collecties voor PrimaDonna ontwerpt en ontwikkelt. “We denken met het team continu na over hoe we bepaalde trends kunnen vertalen naar een product dat vrouwen met een grotere cupmaat de ondersteuning biedt die ze verwachten van PrimaDonna,” vertelt ze. “Ik wil dat vrouwen zelfvertrouwen hebben en trots zijn op hun lichaam en hun rondingen. Daarom zetten we ons met het hele team iedere dag in om onze pasvorm te verbeteren, en om betere materialen en nog elegantere prints te vinden.”

primadonna carole
Carole Lambert

PrimaDonna

Om ervoor te zorgen dat de lingerie bij de doelgroep past, maakt PrimaDonna gebruik van pasdames. Dat zijn 52 vrouwen met verschillende cupmaten, lichaamstypen en leeftijden. Zij dragen de nieuwste designs, wassen ze een paar keer en geven na een aantal weken eerlijke feedback. Zo zorgen Carole en haar team dat lingerie en swimwear er ieder seizoen op vooruit gaat.

Het doel van PrimaDonna is om mooie, stijlvolle lingerie te creëren met de ultieme pasvorm voor vrouwen met een vollere boezem. Daarbij staat body positivity hoog in het vaandel: iedere vrouw moet trots zijn en stralen in lingerie. Bij PrimaDonna hebben vrouwen met een grotere cupmaat – in tegenstelling tot andere merken – genoeg keuze aan materialen, kleuren en prints. Belangrijk is een trendy look waarbij nog steeds volledige steun en comfort wordt geboden.

“De grootste uitdaging daarbij is de technische kant. We proberen de trends die we zien bij de kleinere cupmaten te vertalen naar grotere cups. Een goed voorbeeld is de bralette. Als je die pasvorm letterlijk vertaalt naar de grotere maten, werkt het niet. We combineren de look van de bralette met de support van een beugelbeha,” vertelt Carole.

primadonna carole
PrimaDonna / ©Charlotte Abramow

Body positivity

Voor Carole is het leukste aan haar werk het creëren van kleine geluksmomenten. Ze weet dat ze met de lingerie van PrimaDonna een kledingstuk ontwerpt dat een positieve invloed kan hebben op het leven van een vrouw. “Het effect van perfect passende, prachtige lingerie op je lichaam en je zelfvertrouwen wordt ontzettend onderschat, zeker voor vrouwen met grotere cupmaten.”

PrimaDonna wil vrouwen graag meegeven dat schoonheid en zelfvertrouwen niets te maken hebben met stereotypes, maar met passie en levensverhalen. Elk lichaam heeft iets te vertellen en heeft een unieke schoonheid. Er is niets belangrijkers dan van jezelf houden en trots zijn op je curves.

primadonna
PrimaDonna / ©Charlotte Abramow

Al sinds 1865 heeft PrimaDonna een helder doel voor ogen: vrouwen met een volle boezem de allerbeste pasvorm en steun bieden. “Lingerie wordt vaak gezien als louter een middel om begeerte op te wekken. Het wordt ook steeds getoond op dezelfde, bijna gestandaardiseerde jonge en dunne lichamen. Alsof lingerie alleen maar bedoeld is om sexy te zijn. Voor ons gaat het om veel meer dan dat: iets dragen dat comfortabel zit, steun biedt en je zelfvertrouwen een duwtje in de rug geeft. We willen dat vrouwen zichzelf ook kunnen herkennen in de vrouwen die onze lingerie dragen op foto’s en in campagnes,” vertelt Carole.

De vrouwen achter het merk: #WeArePrimaDonna

Voor het 100-jarig bestaan van Van de Velde werden de vrouwen achter het merk gefotografeerd. De vrouwen – van stiksters tot retailpartners en leveranciers – wilden graag als ambassadeurs voor de camera verschijnen. Ze dragen allemaal bij aan het succes van PrimaDonna en voelen zich goed door de lingerie van het merk.

“Het is fantastisch dat ze zich op deze manier wilden en durfden te tonen aan andere vrouwen. Met deze shoot bedanken we alle vrouwen voor het mooie werk dat ze al vele jaren doen. Tijdens de shoot hing er een heel speciale sfeer. Iedereen straalde vol zelfvertrouwen in onze lingerie en gaf elkaar échte complimenten: kippenvel!”

primadonna carole
De vrouwen achter het merk PrimaDonna / ©Charlotte Abramow

Industrie

Als we Carole vragen wat ze graag zou willen veranderen in de industrie is haar antwoord heel duidelijk: stereotypes doorbreken en ervoor zorgen dat vrouwen niet als objecten worden beschouwd. “Ik hoop dat mensen zich de komende jaren nog meer bewust gaan worden van het belang om kwaliteitsvolle producten te kopen, als een soort investering in zichzelf.”

Overigens vindt ze niet dat elk lingeriemerk zich moet richten op body positivity, maar wel dat elk merk een zekere maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft. Iedereen moet kunnen zijn of eruit kunnen zien hoe hij of zij wil. Voor PrimaDonna geldt: we willen blijven zoals we zijn. Relevante lingerie maken door hedendaagse looks te creëren en technische grenzen verder te verleggen zodat vrouwen met een grotere cup de laatste modetrends kunnen dragen.

Reageer op artikel:
In gesprek met Carole Lambert, Brand Design Manager bij PrimaDonna
Sluiten