In gesprek met Carolina Alvarez-Ossorio, Marketing & Communication Director bij Ecoalf

Er is een nieuwe generatie creatief talent in opkomst. Onbevreesde creatievelingen die iets te vertellen hebben. De creatieve sector is echter een ingewikkelde, nog altijd redelijk besloten wereld. Daarom willen wij in de rubriek ‘In gesprek met’ deze ondernemende creatievelingen een podium bieden. Deze keer: een interview met Carolina Alvarez-Ossorio, Marketing & Communication Director bij Ecoalf.

In gesprek met

Bij NSMBL hebben we creativiteit, individualiteit en feminisme hoog in het vaandel staan. Binnen deze rubriek interviewen we inspirerende mensen om hun verhaal te horen. Van kunstenaars tot ondernemers, alle soorten creatievelingen komen voorbij.

Carolina Alvarez-Ossorio

Carolina is al meer dan tien jaar actief op het gebied van global marketing. Door de jaren heen heeft ze geleerd wat er echt toe doet: een fantastisch product heeft een verhaal nodig, maar bovenal een positieve impact. Inmiddels is Carolina drie jaar werkzaam voor Ecoalf. “Today I’m proud to be part of Ecoalf, where we are cleaning the ocean every day, we are fighting every day to stop using natural resources in a careless way and we are educating and inspiring people sharing our knowledge,” vertelt ze.

carolina ecoalf
Carolina Alvarez-Ossorio

Duurzaamheid in de mode-industrie

Volgens Carolina is het heel belangrijk om te begrijpen wat er gaande is in de wereld. Met onze individuele acties kunnen we anderen inspireren om uitdagingen aan te gaan en een positieve impact te maken. “Today it’s about putting our feet down and understanding what’s happening in the world. I’m a big believer that passion and commitment will help fight challenges, but its on us as individuals to start acting and making the necessary changes that will inspire others.”

Carolina vertelt dat de grote hoeveelheid afval die wij produceren een enorm probleem in de mode-industrie is. “It’s insane, the latest Mckinsey report states that garment production exceeds 100Billion / year… and we don´t ever wear the clothes more than 3 times in a year… Latest studies reveal that 73% ends up in the landfill and 95% could have been recycled… The problem is that this excess of production generates carbon emissions, contaminates and consumes water.” De oplossing is volgens Carolina simpel: wees je bewust als consument en leer over duurzaamheid.

Het DNA van Ecoalf

Ecoalf bestaat ongeveer tien jaar, het merk is in 2009 opgericht met idee om een nieuwe generatie gerecyclede stoffen te creëren die qua kwaliteit, design en eigenschappen net zo goed zijn als niet-gerecyclede stoffen. De stoffen van Ecoalf vertegenwoordigen de producten van toekomstige generaties en laten zien dat het ook op een andere manier kan.

Duurzaamheid, design en innovatie, dat is het DNA van Ecoalf. Deze waarden staan centraal bij alles wat het merk doet en worden vertaald binnen de teams, afdelingen, campagnes en communicatie van het merk. Fashion is not just about looking good, it’s about doing what’s right and feeling good about it (for the people, for the planet).”

Alles wat Ecoalf doet, moet een verschil maken. Ze investeren daarom in research and development en maken garen en producten van afval. “At Ecoalf we talk about storydoing (not storytelling) as we believe the time to act is now and we must collaborate and find ways for the better outcome,” vertelt Carolina.

ecoalf
Ecoalf

Upcycling the Oceans

Een mooi voorbeeld is het Upcycling the Oceans Project van Ecoalf. In 2015 is Ecoalf begonnen om de bodem van de ocean schoon te krijgen. Met behulp van vissers geven zij plastic afval uit de oceaan een nieuw leven. Inmiddels is Ecoalf het Upcycling the Oceans Project ook gestart in Thailand en willen ze het uitbreiden naar alle landen rondom de Middellandse Zee.

“Today we´ve expanded to the Mediterranean coast of Spain with over 550 boats thanks to the support of over 3000 fishermen taking out over 500 tons of waste from the bottom of the ocean.”

carolina ecoalf
Ecoalf

Materialen

Volgens Carolina is het een must om als merk te verduurzamen. Ecoalf werkt zoveel mogelijk met materialen die een kleine impact op het milieu hebben. Om te bepalen of materialen duurzaam zijn, wordt gebruik gemaakt van zes parameters: “1. Energy consumption/CO2 emissions. 2. Use of water. 3. Use of the ground. 4. Use of chemical products. 5. Relationship with biodiversity. 6. Production of solid residues.”

Ecoalf combineert design, kwaliteit en innovatie in haar producten. Om dat te realiseren, werken afdelingen nauw met elkaar en met verschillende partners samen. “Today we have developed over 400 fabrics using discarded fishing nets, post consumer plastic bottles, worn-out tires, post-industrial cotton, and even used coffee grinds become jackets, sweater, vests, swimsuits, sneakers and accessories.” Alle producten zijn van de hoogste kwaliteit zodat ze lang mooi blijven en daarmee duurzaam zijn.

Storydoing

Omdat Ecoalf gelooft in storydoing, worden vooral de acties en impact van het merk gecommuniceerd. Het merk gelooft in onderwijs en daarom investeren ze veel tijd in presentaties op scholen, universiteiten en conferenties. In 2019 gaven ze meer dan 300 lezingen om bewustzijn over duurzaamheid te creëren. Ook in winkels worden maandelijks verschillende mensen uitgenodigd om te praten over innovatie, duurzaamheid en mode. “We hope to educate and inspire our audience, because we are all in this together.”

Toch ziet Carolina veel merken die de term duurzaamheid alleen maar gebruiken voor marketingdoeleinden. Merken zouden moeten investeren in volledige duurzaamheid zodat ze hun klanten de transparantie kunnen bieden die vandaag de dag wordt gevraagd, vindt Carolina.

ecoalf carolina
Ecoalf

Duurzaamheid in de toekomst

Hedendaags is duurzaamheid één van de grootste trends van dit moment. Volgens Carolina draagt deze trend bij aan het bewustzijn van mensen en zorgt het ervoor dat consumenten zich anders gaan gedragen. Toch vindt ze ook dat er nog veel te doen is, vooral grote spelers binnen de mode-industrie zijn degenen die veel meer impact kunnen maken.

“The industry has to acknowledge this and take change, change the model and understand that decisions that are right for the planet will end up being right for the business,” legt Carolina uit. Volgens haar is duurzaamheid van cruciaal belang voor elk merk en moet het worden doorvertaald in alle afdelingen binnen een bedrijf. “If you are not part of the solution you are part of the problem and companies need to start changing the way they do things because the water and carbon footprint are the biggest issues we need to fix.”

Hoe word je duurzamer?

Er zijn genoeg mensen die duurzamer willen worden, maar toch is niet altijd duidelijk hoe je dat precies aanpakt. Precies om die reden vroegen wij Carolina om wat tips. Volgens haar begint het allemaal bij bewustzijn. “Understand where the garments come from, what it’s made of is important. that transparency and traceability should be communicated by the brands.”

Daarnaast raadt ze aan om je kast eens te openen en te bepalen welke items je nog écht gaat dragen. De items die je niet draagt, kun je doneren of verkopen. Op het moment dat je weet wat je hebt, kan je ook beter bepalen wat je nog nodig hebt. “I think less is more, buy less but better, buy responsibly.”

Er zijn verschillende manieren waarop je duurzame kleding kunt herkennen. Volgens Carolina is het altijd goed om naar de labels van een product te kijken en te begrijpen waar het vandaan komt. Daarnaast kun je duurzame items herkennen aan een Bcorp certification, waarmee wordt aangeduid dat het item duurzaam is.

Ecoalf

Tot slot

De komende jaren wil Carolina het Upcycling the Oceans Project gaan uitbreiden naar alle landen rondom de Middellandse Zee. Om dat te realiseren willen ze met meer dan 10.000 vissers gaan samenwerken. Ecoalf zal ook de komende jaren blijven investeren in research and development zodat ze de meest duurzame items kunnen produceren. “We cannot continue to live in this planet as if there is another one to go to once this one is ruined #BECAUSETHEREISNOPLANETB.”

Als we Carolina vragen naar de dingen die ze zou willen veranderen aan de mode-industrie, antwoordt ze: “I actually have 2 wishes… People and Transparency. But if I have to choose just 1, fair and safe working conditions. Ensure that everybody is working under safe and health conditions and are being paid fair wages.”

De collectie van Ecoalf shop je in de Flagship Store aan de Utrechtsestraat 105 in Amsterdam of online.

Reageer op artikel:
In gesprek met Carolina Alvarez-Ossorio, Marketing & Communication Director bij Ecoalf
Sluiten