In gesprek met Franziska Nellessen, Brand Director bij EDITED

Er is een nieuwe generatie creatief talent in opkomst. Onbevreesde creatievelingen die iets te vertellen hebben. De creatieve sector is echter een ingewikkelde, nog altijd redelijk besloten wereld. Daarom willen wij in de rubriek ‘In gesprek met’ deze ondernemende creatievelingen een podium bieden. Deze keer: een interview met Franziska Nellessen, Brand Director bij EDITED.

In gesprek met

Bij NSMBL hebben we creativiteit, individualiteit en feminisme hoog in het vaandel staan. Binnen deze rubriek interviewen we inspirerende mensen om hun verhaal te horen. Van kunstenaars tot ondernemers, alle soorten creatievelingen komen voorbij.

Franziska Nellessen

Franziska is 36 jaar oud en inmiddels al zeven jaar werkzaam als Brand Director bij EDITED. Ze werkt bij EDITED sinds de start van het merk in 2013. Voordat ze bij EDITED kwam, heeft ze voor verschillende online winkels gewerkt in marketing, PR en inkoop. Bij EDITED richt Franziska zich op de branding van het merk. Op het moment dat een product of collectie klaar is, begint haar werk pas.

“We organize the campaign and online shop photo shoots, we choose the partners for our capsule collections, are in lead for the webshop and the interior design of our stores, create all marketing materials digital and print, plan and host events and many more,” vertelt ze ons.

in gesprek met edited
Franziska Nellessen

EDITED als merk

Omdat EDITED nog een jong merk is, is visie erg belangrijk. EDITED brengt modetrends en hoogwaardige kwaliteit samen voor een betaalbare en eerlijke prijs. “EDITED is a trend-focused and inspiring fashion brand, that offers modern cuts, prints with basics of high quality materials. We are balanced between high-street and contemporary fashion by which we create an EDITED cosmos for our customers.”

EDITED balanceert tussen sterke, unieke collecties en items van hoge kwaliteit, zodat de collecties en het merk kunnen groeien. Volgens Franziska is het belangrijk om je merk en business te blijven uitdagen om zo een stap verder te komen.

Samenwerkingen

EDITED lanceert niet alleen eigen collecties, ze werken ook vaak samen met andere merken. Zo worden high-fashion merken toegankelijk voor het grote publiek. “We love to team up with strong and unique local brands and personalities, whose aesthetic and values match our brand. We always try to create a win win situation for both parties and create small capsule collections with a lot of love for the small details,” vertelt Franziska.

Recentelijk hebben ze een collectie samen met sieradenmerk MARGOVA gelanceerd. Franziska was al jaren fan van de collecties van MARGOVA, ze is dan ook erg blij met de samenwerking tussen EDITED en MARGOVA. “I am super happy, that we finally found together. We wanted to create something light and elated, that when you put the pieces on you just feel happy whilst completing your looks.”

edited franziska in gesprek met
EDITED x MARGOVA

Samen met de designers hebben ze gebrainstormd over de uitkomst van de samenwerking. Het omarmen van de roots van MARGOVA was een doel van de collectie. Daarom zijn er lichte materialen, rijke kleuren en fijne parels gebruikt. “Characteristics of the aesthetic include asymmetry, roughness, simplicity and an appreciation of the integrity of natural materials. Creating beautiful and unusual combinations. Nearly everything, except the ring, is handcrafted and made in Germany,” vertelt Franziska over de collectie. Volgens haar is de campagne precies geworden zoals ze wilden.

edited franziska in gesprek met
EDITED x MARGOVA
edited franziska in gesprek met
EDITED x MARGOVA

Duurzaamheid in de industrie

Als we haar vragen naar de ontwikkelingen in de mode-industrie, vertelt Franziska dat ze ziet dat de industrie tegen verschillende problemen aanloopt. Klimaatvriendelijke textielproductie is er een van. Het is een moeilijk en lang proces, maar zeker haalbaar door de vele mogelijkheden. Ook EDITED neemt verschillende stappen om een duurzamer merk te worden.

Duurzaamheid in e-commerce en de mode-industrie is een complex onderwerp, vertelt Franziska. “We take our responsibility towards nature and our customers seriously and want to be part of the solution, not of the problem. We already worked on becoming more sustainable, but honestly we still do have a lot to do. Right now EDITED has a task force to align all areas of the brand and create the next mile stones.”

In de huidige collectie van EDITED is 30% van alle materialen duurzaam, daarvoor gebruiken ze Tencel, Lyocel, biologisch en gerecycled katoen. Ook moet het aantal collecties per jaar worden herzien. We hebben nu de kans om oude patronen te verbreken, zoals we al zien bij Gucci en andere designermerken. Als we Franziska vragen naar haar doelen voor de toekomst is haar antwoord heel simpel: “To work for a brand that takes on responsibility, slows down and finds new and inspiring ways to leave the smallest ecological footprint on this earth as possible.”

in gesprek met franziska edited
Franziska Nellessen
Reageer op artikel:
In gesprek met Franziska Nellessen, Brand Director bij EDITED
Sluiten