Fenna Brinkmann
Fenna Brinkmann | LinkedIn Creative 16 oktober 2020

In gesprek met Olivia Grimaux, Global Communication Director bij diptyque

In de rubriek ‘In gesprek met’ spreken we met inspirerende en ondernemende individuen waar we graag meer over willen weten. Van mode tot beauty en kunst, alle onderwerpen komen aan bod in deze rubriek. Deze keer: een interview met Olivia Grimaux, Global Communication Director bij diptyque.

In gesprek met

Bij NSMBL hebben we creativiteit, individualiteit en feminisme hoog in het vaandel staan. Binnen deze rubriek interviewen we inspirerende mensen om hun verhaal te horen. Van kunstenaars tot succesvolle ondernemers, alle soorten creatievelingen komen voorbij.

Olivia Grimaux

Olivia begon jaren geleden in de beauty-industrie. Zo heeft ze als International Communication Manager gewerkt en werkte ze een aantal jaar voor Nina Ricci. In 2009 startte ze voor parfumhuis diptyque als Global Communication Director. In deze functie is ze verantwoordelijk voor het creëren van zichtbaarheid voor diptyque. Daarbij spelen alle contactpunten een rol: digital, pers, partnerships en bedrijven.

Wat ze het leukst vindt aan haar werk? Daar heeft Olivia meerdere antwoorden op: meegroeien met het merk, uitdagingen aangaan, nieuwe benaderingen creëren en natuurlijk het communiceren van het verhaal en imago van diptyque. Een werkdag zou wat haar betreft wel meer uren mogen hebben want ze zit vol energie. Zo werkt ze nauw samen met alle afdelingen van het hoofdkantoor en met verschillende landen.

diptyque

diptyque is opgericht door drie mannen: Christiane Gautrot, Yves Coueslant en Desmond Know-Leet. Zij bedachten samen een uniek creatief proces, dat sindsdien de kenmerkende handtekening van diptyque is. Daarbij stond hun motto “a man without imagination is a man without wings” continu centraal. Bij diptyque worden geuren worden gecreëerd als kunstwerken die elk persoon zich kan toe-eigenen. Emoties en herinneringen uit het collectieve reukgeheugen spelen daarbij een belangrijke rol. diptyque neemt je met haar geuren mee op reis.

Vrijheid en innovatie zijn belangrijke waarden voor het merk. Vrijheid om producten te kiezen en voor te stellen volgens de smaak van de oprichters en innovatie om geurkaarsen te creëren wanneer niemand dat deed. In 1968 werd door diptyque een unisex eau de toilette gelanceerd: L’Eau. Hoewel er inmiddels al weer wat jaren verstreken zijn blijven de waarden van diptyque hetzelfde: inventief, vrij en verrassend om betovering en inspiratie te brengen.

diptyque olivia
diptyque

Geuren

Voor diptyque is elke geur uniek. “Each fragrance is an art and a journey of the mind and the senses, across olfactory landscapes, far from the beaten paths, in search of rare raw materials and unexpected accords,” vertelt Olivia. De creatieve aanpak startte voor diptyque bij de lancering van L’Eau in 1968. Daarbij stonden twee pijlers centraal: de klank van O in alle geuren (Oponé, Tam Dao, Ofresia, Eau des Sens, Olène, enz.) en de onverwachte noot die de geur verdraait.

De creatie van diptyque komt altijd voort uit levenservaringen of herinneringen, gekoppeld aan een specifieke grondstof, het sleutelelement van een olfactorische reis. Het concept van een diptyque-geur is nooit gekoppeld aan een marketingstrategie, maar aan iets origineels en authentieks zoals patchouli of vijg. Elke geur wordt daarmee uniek, delicaat en verfijnd. Inmiddels heeft diptyque een breed assortiment aan eau de toilette, eau de parfum en geurkaarsen samengesteld.

Tijdloze geurbeleving

Hoewel marketing een steeds grotere rol speelt in de hedendaagse markt, worden de creaties van diptyque nooit gedreven door de markt of de mode. Volgens Olivia zijn de creaties van diptyque ook niet bedoeld om in te spelen op de eisen van de markt. De geuren zijn ogenschijnlijk eenvoudig, maar zijn een verfijnde heruitvinding van de natuur. De beste ingrediënten en grondstoffen worden gebruikt om producten te realiseren: de geurbeleving is het enige dat telt.

Olivia is blij dat diptyque nog steeds wordt gezien als een tijdloos merk met een sterke culturele achtergrond. Het permanente vernieuwingsvermogen om relevant te blijven, open te staan voor veranderingen en moderniteit en innovatie vast te houden zonder enorme trends te volgen zorgt ervoor dat diptyque als een tijdloos merk wordt beschouwd. “diptyque is inspired by yesterday to invent today, never futuristic but not vintage either. Synthesis of our contemporary life, it is inscribed in time,” vertelt Olivia.

diptyque olivia
diptyque

Boutiques

Voor diptyque is het belangrijk dat ze een sterke relatie met de klant opbouwen. Dit doen ze vooral via hun fysieke boutiques, maar online communicatie speelt daarbij een steeds grotere rol. Toch heeft diptyque het succes vooral te danken aan hun geweldige creaties, het merk heeft namelijk – sinds het begin – nog nooit geadverteerd. Het merk combineert daarom hun online website met de ervaringen van de boutique.

Recent opende het merk nog een gloednieuwe boutique in de Negen Straatjes van Amsterdam. Olivia vertelt dat de boutiques nog altijd erg belangrijk zijn: de nabijheid, kwaliteit en persoonlijke service horen bij het merk. “Step through the door of a diptyque boutique is to enter a universe, to live an experience that was dear to the founders and that is still important for us today. It is a world, like the apartment of an esthete-collector where smells, drawings and heterogeneous objects are all stimuli of the imagination.”

diptyque olivia
De nieuwe boutique van diptyque in de Negen Straatjes

Creativiteit en kwaliteit staan bovenaan bij diptyque, dat vertaald zich door in de klanten. Volgens Olivia zijn de klanten van diptyque voornamelijk naar iets op zoek dat ze nergens anders kunnen vinden. Originele geuren en een rijk assortiment aan creaties. diptyque is dan ook niet op zoek naar de nieuwste trendy geur, maar naar producten met een sterke persoonlijkheid.

Duurzaamheid

Duurzaamheid speelt meer dan ooit een belangrijke rol in de industrie, ook voor diptyque. Zo zorgt het merk dat ze hun grondstoffen op een milieuvriendelijke manier inkopen en werken ze hiervoor samen met Givaudan en Firmenich. diptyque is sinds tien jaar betrokken bij een programma voor duurzame ontwikkeling van Givaudan ter ondersteuning van de lokale productie van Ylang-Ylang op het eiland Moheli. Ook investeert het merk in een solidariteitsproject om bij te dragen aan de duurzaamheid van vetiver in Haïti.

Maar ook dichter bij huis wordt geïnvesteerd in duurzaamheid. Omdat diptyque grote waarde hecht aan de Franse kwaliteit worden de creaties gemaakt door Franse ambachtslieden en experts. Er wordt samengewerkt in heel Frankrijk: van Normandië tot de Lot (Zuidwest-Frankrijk) en Parijs tot Zuid-Frankrijk. Het gevolg? Een bijna handmatig proces waarin de essentie van diptyque duidelijk naar voren komt.

Sinds dit jaar werkt het merk met hervulbare glazen verpakkingen voor handcrèmes, scrubs en zeep. Dit proces zetten zij voort voor de andere producten zodat ze volledig duurzaam worden. De nieuwe boutique van diptyque is te vinden aan de Prinsengracht 531 in Amsterdam.

diptyque olivia
diptyque
Reageer op artikel:
In gesprek met Olivia Grimaux, Global Communication Director bij diptyque
Sluiten