Intermittent fasting – de do’s en don’ts op een rij

Intermittent fasting wordt steeds populairder en dat is niet zonder reden. Er wordt beweerd dat je door een aantal uur per dag vasten vet verliest en je lichaam dwingt om je reserves aan te spreken. Maar wat maakt intermittent fasting nou zo effectief? Kortom: wat moet je doen en laten? Wij zochten het uit.

Intermittent fasting

Intermittent fasting is al een lange tijd populair. Menig celebrity zweert erbij en ook veel personal trainers vinden het een fijne methode. In het kort houdt intermittent fasting in dat je gedurende een vastgestelde tijd niks eet. Hierdoor blijft er een tijdsbestek over waarin je al je energie binnenkrijgt. Door deze periode korter te houden dat de tijd waarin je niet eet, krijg je al gauw minder calorieën binnen dan wanneer je altijd ‘mag’ eten.

Hoe lang vasten

Hoe lang moet je vasten voor het beste resultaat? Dat is natuurlijk voor iedereen anders. Een veel gebruikte methode is zestien uur vasten, afgewisseld met acht uur eten. Kies er bijvoorbeeld voor om je ontbijt over te slaan. Voorbeeld van een eetschema:

11.00 uur – kleine snack zoals een appel of mueslireep
12.30 uur – lunch
15.00 uur – snack
18.00 uur – avondeten

Bovenstaand schema is ideaal voor degenen die niet van ontbijten houden. Op deze manier is het absoluut geen straf om deze maaltijd over te slaan. Voor het geval je een ontbijt junkie bent: probeer iets later te ontbijten (bijvoorbeeld om 9.00 uur) en zorg dat je eerder dineert.

Wat mag je wel en niet eten

Er zijn geen regels voor wat je wel en niet mag eten tijdens intermittent fasting. In principe mag en kan alles, al zul je snel merken dat je in een sugar rush belandt als je jouw dag start met een pak koekjes. Geloof ons – dat leer je snel af. Doordat je bewuster met eten bezig bent is de kans groter dat je minder snel alles in je mond stopt wat op je pad komt.

Hiernaast hangt het natuurlijk af van je doel. Intermittent fasting kan bijvoorbeeld helpen bij afvallen. Als je wat kilo’s kwijt wil, dan is het natuurlijk belangrijk dat je gezond eet en de suikers even laat staan.

Tijdens de ‘vasten periode’ mag je natuurlijk wel water drinken. Ook is groene thee en zwarte koffie toegestaan. Frisdranken, cappuccino’s en andere energiehoudende drankjes moet je laten staan.

Sporten en intermittent fasting

Sporten en intermittent fasting kunnen prima samengaan. Belangrijke factoren zoals leeftijd, gezondheid en je doelen. Maar let op: volgens sommige diëtisten heeft intermittent fasting een averechts effect als je veel en intensief sport. Het zit zo: wanneer je veel sport, heeft je dieet als doel om je lichaam te versterken.

Als je elke dag sport, dan leg je veel druk op je metabolisme. Hierdoor heeft je lichaam meer baat bij een aantal calorieën verspreid over de dag. Kies je er toch voor om fanatiek te sporten in combinatie met intermittent fasting? Sport dan aan het einde van je vastenperiode. Hierna kan je een eiwitrijke maaltijd eten, waar je lichaam uit kan putten.

Meer over intermittent fasting lezen?

Afvallen en intermittent fasting – 6 dingen die je moet weten voordat je start

Om de dag vasten schijnt dé manier te zijn om af te vallen en gezonder te worden

Deze vrouw at drie maanden geen ontbijt en dit is wat er gebeurde

Reageer op artikel:
Intermittent fasting – de do’s en don’ts op een rij
Sluiten