Emma Vloeimans
Emma Vloeimans Fashion 8 mrt 2019

International Women’s Day – Dit zijn de meest succesvolle vrouwen in de mode industrie

Ter ere van International Women’s Day én Amsterdam Fashion Week, zetten we de meest succesvolle en invloedrijke vrouwen uit de mode industrie op een rij. Van deze power women kunnen wij namelijk heel wat leren.

International Women’s Day

Het zal je vast niet zijn ontgaan dat het jaarlijks op 8 maart International Woman’s Day is. Dit is de dag waarop we vrouwen in het zonnetje zetten, nog meer dan op de andere dagen van het jaar. Dit jaar is het officiële thema #BalanceforBetter: “A balanced world is a better world. How can you help forge a more gender-balanced world?
Celebrate women’s achievement. Raise awareness against bias. Take action for equality.” Hier helpen wij graag een handje aan mee.

Now is the time to make your voice heard. There is so much work to do, and we want to do it with you! Join the movement today (link in bio). #SignOfResistance via @handmadeinrva – tag the artist if you know them! . . . Image Description: Pink background. A fist raised high with banner text wrapped across the wrist. Text reads, “Womxn have so much to add to the global conversation of feminism, And now is the time to have their voices heard!”

17.4k Likes, 127 Comments – Women’s March (@womensmarch) on Instagram: “Now is the time to make your voice heard. There is so much work to do, and we want to do it with…”

Succesvolle vrouwen in de mode industrie

Gelukkig zijn er wel gebieden waarin vrouwen de meerderheid vormen of een belangrijke rol spelen, zoals in de mode industrie. Onderstaande vrouwen hebben de mode industrie gevormd zoals deze nu is en verdienen het daarom om vandaag extra in het zonnetje gezet te worden.

1. Anna Wintour

#news 📣 Milan, Italy-February 21: Anna Wintour attends Fendi- catwalk show during Milan fashion week. . . #annawintour #vogue #fashion #mlf #fendi #karllagerfeld

6,708 Likes, 75 Comments – Anna Wintour (@wintourworld) on Instagram: “#news 📣 Milan, Italy-February 21: Anna Wintour attends Fendi- catwalk show during Milan fashion…”

Iedereen kent Anna Wintour van haar korte – altijd perfecte – boblijn in combinatie met haar zonnebril, die ze overal ophoudt. Ook iedereen weet dan Anna Wintour een duidelijke mening heeft en een (beginnende) designer kan maken of breken – ze wordt dus niet voor niets gezien als de grote baas van de mode industrie. Als Editor-in-Chief van de Amerikaanse Vogue is ze aanwezig bij alle mode evenementen en op de hoogte van het laatste nieuws.

Daarnaast heeft Anna altijd een hele duidelijke visie gehad over haar rol bij Vogue en de lezers van het tijdschrift: “I want Vogue to be pacy, sharp, and sexy, I’m not interested in the super-rich or infinitely leisured. I want our readers to be energetic, executive women, with money of their own and a wide range of interests,” hier voegt ze later nog aan toe: “There is a new kind of woman out there. She’s interested in business and money. She doesn’t have time to shop anymore. She wants to know what and why and where and how.”

Kortom: women empowerment staat hoog in het vaandel bij Anna. Daar houden we nou van.

2. Miuccia Prada

“Translating ideas into fashion”. #MiucciaPrada on the March cover of @voguegermany. Photo: @brigittelacombe Editor: @nicolaknels #PradaEditorial

57.7k Likes, 817 Comments – Prada (@prada) on Instagram: “”Translating ideas into fashion”. #MiucciaPrada on the March cover of @voguegermany. Photo:…”

Miuccia Prada is een van de meest succesvolle vrouwen in de mode industrie. Met haar designermerk Prada ontwerpt ze vernieuwende kleding, gemaakt met een mooi uitgangspunt: “Miuccia Prada wants to represent women who are fighting for their role and their rights and who become icons and representatives of a certain idea”.

Sinds 1978 maakt ze zich al hard voor de rechten van de vrouw en koppelt ze zich aan haar werk. We kunnen wel zeggen dat ze mode met een missie creëert.

3. Rei Kawakubo

Happy Birthday Rei Kawakubo!!! #reikawakubo #commedesgarcons #birthday

526 Likes, 14 Comments – Rei Kawakubo (@kawakubosan) on Instagram: “Happy Birthday Rei Kawakubo!!! #reikawakubo #commedesgarcons #birthday”

Misschien zegt de naam Rei Kawakubo je niks, maar je kent vast het merk Comme des Garçons wel. Reik Kawakubo is hier de oprichter van. Met haar uitbundige ontwerpen (waar onder andere Rihanna groot fan van is), heeft ze de mode industrie veranderd.

Deze succesvolle vrouw wordt ook wel gezien als een van de creatiefste mensen die de mode industrie kent. Ondanks dat Rei zichzelf niet ziet als een feminist, heeft ze er wel bijgedragen aan de beweging van ‘het nieuwe sexy’, waar we eerder een artikel over schreven. Rei heeft laten zien dat je er vrouwelijk uit kunt zien, zonder dat je een man hoeft te pleasen – iets waarmee ze de mode enorm mee heeft beïnvloed.

4. Sophia Amoruso

2 years ago today, Girlboss was born. Just 3 months after Nasty Gal went belly up, I and a crack team of three put on an event in downtown LA, hosting 500 women from across the globe. I had no idea what we were doing. We called it the Girlboss Rally. I invited every strong, smart, accomplished woman I knew to speak. Expected little. After all, I was a joke at this point, right? But they showed up. My friends. My colleagues. Those I admired. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ In the two years that have passed since, team @girlboss has grown to nearly 30 people and we’ve raised $6.6m in venture funding from brilliant investors and entrepreneurs. We’ve won awards, hosted 4 incredible conferences, and produced half a dozen podcasts. Don’t call it a media company; today, we are building a digital community for ambitious women, which is currently in beta with around 500 users (wee)! The @girlbossrally is still important – it’s the physical extension of the magical universe a small team of engineers are building with zeroes and ones as you read this. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ I’ve learned about leadership. About how to steer a company. About financial responsibility. And I’ve learned that I’m still much better at writing than I am at speaking. Eyeballs are intimidating, are they not? ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Ultimately, the past two years have made me less of a misanthrope, and someone who finally believes in the power of community. Without that tiny Girlboss team, the 50 friends who showed up to speak, or the 500 women who showed up to learn, I don’t know if I’d have had the confidence to keep going. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ So thank you – first, to team Girlboss, who wake up every day and inspire me to work smarter. Thank you for trusting my vision and letting me convince you that building software is an important future for us. For those reading, every graphic you see, word you read, personality you hear, email you open, or stage you witness is the brilliant work of this team. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ And not second, but equally, to to you, who we do it all for. Thank you for giving us the vision and inspiration we can build our humble scaffolding around. Happy anniversary, @girlboss! ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ What do YOU want to accomplish in two years?

27.8k Likes, 587 Comments – Sophia Amoruso (@sophiaamoruso) on Instagram: “2 years ago today, Girlboss was born. Just 3 months after Nasty Gal went belly up, I and a crack…”

Sophia Amoruso moet zeker geëerd worden op International Women’s Day. Met haar #girlboss beweging en haar modebedrijf Nasty Gal heeft ze een duidelijke stempel gedrukt op de mode industrie. Ze strijdt voor onafhankelijkheid en voor gelijkheid van vrouwen.

In haar eigen bedrijf werken natuurlijk wel mannen, maar ze let er altijd goed op dat deze niet meer verdienen dan hun vrouwelijke collega’s. Een trend waarvan ze hoopt dat deze breden opgepakt gaat worden.

5. Suzy Menkes

With Sarah Burton at the Alexander McQueen. Do I look tired. NO! I’m exhausted! ONE more. BIG day

1,712 Likes, 44 Comments – Suzy Menkes (@suzymenkesvogue) on Instagram: “With Sarah Burton at the Alexander McQueen. Do I look tired. NO! I’m exhausted! ONE more. BIG day”

Suzy Menkes wordt gezien als een van de invloedrijkste modejournalisten ter wereld. Ze werkt sinds 2014 voor (bijna) alle titels van Vogue en heeft een ongezouten mening als het op mode aankomt. Ze heeft al meerdere keren kritiek geuit op het ‘modecircus’, dat bestaat uit influencers en de grote invloed van street style.

Daarnaast heeft ze een duidelijke mening over het ontvangen van producten van grote merken. Hierover zegt ze: “I was brought up to believe a girl should never accept anything but flowers and chocolates.” Alle spullen die Suzy ontvangt stuurt ze terug of doneert ze aan een ziekenhuis in Parijs. Een vrouw naar ons hart.

Dit vind je ook interessant:

6x vrouwelijke modeontwerpers die bijdragen aan women empowerment

biography.comvivaglammagazine.combusinessoffashion.com

Reageer op artikel:
International Women’s Day – Dit zijn de meest succesvolle vrouwen in de mode industrie
Sluiten