Tessa Ponjee
Tessa Ponjee Creative 7 nov 2019

In Gesprek Met: Hakan over zijn Amsterdamse streetwear merk BASED UNIVERSE

Er is een nieuwe generatie creatief talent in opkomst in Nederland. Onbevreesde creatievelingen die iets te vertellen hebben. De creatieve sector is echter een ingewikkelde, nog altijd redelijk besloten wereld. Daarom willen wij in de rubriek ‘In gesprek met’ deze ondernemende creatievelingen een podium bieden. Deze keer: een interview met de oprichter van streetwear merk BASED UNIVERSE, Hakan Yilmaz.

In gesprek met

Bij NSMBL hebben we creativiteit, individualiteit en feminisme hoog in het vaandel staan. Binnen deze rubriek interviewen we inspirerende mensen om hun verhaal te horen. Van kunstenaars tot ondernemers, alle soorten creatievelingen komen voorbij.

BASED UNIVERSE

Deze week gaan we in gesprek met Hakan Yilmaz. Deze jonge creatieveling woont in Amsterdam en heeft een eigen (unisex) streetwear merk opgericht, genaamd BASED UNIVERSE. De boodschap en het motto van het merk is “Don’t Fuck Up The High” en steeds meer jongeren in Nederland worden in de uitgesproken kledingstukken gespot. BASED UNIVERSE is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een inspirerend merk dat staat als een huis en daar willen wij natuurlijk meer over weten.

Film maker Evani made a movie for _Sounds Beyond Orbit starring superheroes Ruben, Kessia and Luciano. 🎥 dropping soon.

160 Likes, 5 Comments – BASED UNIVERSE (@baseduniverse) on Instagram: “Film maker Evani made a movie for _Sounds Beyond Orbit starring superheroes Ruben, Kessia and…”

Waar het allemaal mee begon

Het gebeurt natuurlijk niet van de een op andere dag dat een merk groeit tot een bekende naam in een grote stad. Ook bij BASED UNIVERSE is er aardig wat aan vooraf gegaan. Hakan vertelt ons dat het hele avontuur begon in 2011 toen zijn partner Clinton Kabena samen met zijn klasgenoten op het idee kwam.

Clintons klasgenoten hielden er op een gegeven moment mee op en toen vertelde Clinton aan Hakan wat zijn idee was. “Ik begon na zijn verhaal initiatief te tonen omdat ik er veel potentie in zag. Ik ben zelf van jongs af aan geïnteresseerd in mode, outfits bij elkaar zoeken en ik houd van creatief bezig zijn. Dit was daarom een perfecte manier om al deze elementen en interesses samen te voegen en sindsdien zit ik bij BASED UNIVERSE.”

Toen Hakan en Clinton besloten om de handen ineen te slaan, moesten ze écht aan de bak. Maar waar begin je in godsnaam? Hoe maak je van een idee werkelijkheid. Hakan vertelt: “Waar je begint is creëren en bedenken wat je wil gaan doen en wat je uit wil brengen. Je moet vooral maken wat je zelf tof vindt. De rest is niet zo belangrijk. Wij keken totaal niet naar de randzaken. De main focus was dat wij kleding gingen maken die vooral wij tof vinden.”

Photo by @kiwifinessi ✨

213 Likes, 1 Comments – BASED UNIVERSE (@baseduniverse) on Instagram: “Photo by @kiwifinessi ✨”

Ervaring, intuïtie en visie

De manier van werken voor Hakan is dus maken wat hij zelf tof vindt en we kunnen wel stellen dat dat enorm goed heeft uitgepakt. Toch waren wij stiekem ook wel benieuwd naar de achtergrond. Want kan je een succesvol merk oprichten zonder passende opleiding?

Veel keuzes worden gemaakt op basis van ervaring, intuïtie en visie; iets wat je niet op school kan leren.

Het antwoord is dus ja. Hakan vertelt ons dat hij in de tijd van de oprichting van BASED UNIVERSE geen opleiding volgde die aansloot op zijn bedrijf. Sterker nog, hij is inmiddels drie opleidingen verder die hij niet heeft afgerond, maar dat is blijkbaar ook niet nodig geweest. BASED UNIVERSE loopt lekker en dat hebben hij en Clinton te danken aan hard werken. “Veel keuzes worden gemaakt op basis van ervaring, intuïtie en visie; iets wat je niet op school kan leren.” Op dit moment volgt Hakan wel een marketingstudie omdat hij dit een interessante opleiding vindt en hij de kennis die hij daar opdoet toe kan passen binnen zijn bedrijf.

De wondere wereld van streetwear

Wanneer je een blik werpt op de website van BASED UNIVERSE zie je al dat het aanbod streetwear is. Dit segment is de afgelopen jaren enorm populair geworden en eerder schreven we al over de reden achter deze stille revolutie. Streetwear zie je overal en dus is het een slimme move om de doelgroep die hiervan houdt aan te spreken.

Toch was het geen commerciële beslissing voor Hakan en Clinton om op dit segment in te spelen. De twee zijn altijd dicht bij hunzelf gebleven en maken kleding die zij zelf tof vinden. “Wij hebben nooit bewust een segment gekozen. We maken kleding die wij vet vinden en dat blijkt onder streetwear te vallen. De kleding die we tof vinden we wel tof omdat we zelf uit een straatcultuur komen. Maar aan de andere kant kun je onze kleding ook punk noemen aangezien wij maling hebben aan de verschillende labels,” legt Hakan uit. Het maakt voor hen dus niet uit onder welk segment het valt, zolang zij er zelf maar achter staan.

The BU Rockstar socks are now available at @c33store and will be made available on www.baseduniverse.com tomorrow✨ HIGH WALK

290 Likes, 9 Comments – BASED UNIVERSE (@baseduniverse) on Instagram: “The BU Rockstar socks are now available at @c33store and will be made available on…”

Een eigen merk opzetten

Je bent er vast van op de hoogte dat het opzetten van een eigen merk tegenwoordig ontiegelijk moeilijk is. De concurrentie is enorm en succes komt je niet aanwaaien. Wij vroegen ons af hoe het volgens Hakan is gelukt om BASED UNIVERSE op de kaart te zetten.

Tegenwoordig “maakt” iedereen kleding, maar jezelf op de kaart zetten als merk is een heel ander verhaal.

Hij vertelt: “Een kledingmerk opzetten is niet per se lastig, dat blijkt wel uit het grote aanbod dat er is. Toen wij als young kids begonnen was het heel anders dan nu. Tegenwoordig “maakt” iedereen kleding, maar jezelf op de kaart zetten als merk is een heel ander verhaal.” Dat klopt natuurlijk ook helemaal. Iedereen kan het voor elkaar krijgen om een simpele webshop online te knallen met een paar simpele T-shirts, maar het opzetten van een kwalitatief hoog merk is andere koek.

“Hoe ons dat is gelukt is vasthouden aan onze visie, geduld hebben en never nooit opgeven. Wij zijn al heel wat jaren bezig en we zijn nog lang niet waar we willen zijn. Zolang je vertrouwen houdt in je merk en in jezelf, valt alles op een gegeven moment op zijn plek,” legt Hakan uit.

BU Fall coming soon ✨

241 Likes, 2 Comments – BASED UNIVERSE (@baseduniverse) on Instagram: “BU Fall coming soon ✨”

De obstakels veranderen

Bij het hebben van een eigen bedrijf komen genoeg challenges kijken. Ook de oprichters van BASED UNIVERSE lopen nog weleens tegen bepaalde obstakels aan, maar die veranderen met de tijd. Hakan vertelt: “In elke situatie vind je wel een challenge en die veranderen ook elke periode mee. Als vijftienjarige is de financiële kant bijvoorbeeld een challenge, maar op een latere leeftijd is geduld hebben een challenge. Het kan dus elke keer wat anders te zijn. Wij proberen dat niet als een last te zien maar juist te genieten van het gehele proces.”

Wij proberen geen enkel statement te maken. Iets aankaarten is iets in leven houden. Wij creëren ons eigen universum en iedereen is daarin welkom.

Instagram post by BASED UNIVERSE * Oct 24, 2019 at 10:19am UTC

113 Likes, 13 Comments – BASED UNIVERSE (@baseduniverse) on Instagram

Wil jij ook je eigen merk?

Bij NSMBL vinden we het enorm inspirerend om in gesprek te gaan met talentvolle creatievelingen zoals Hakan. Ben jij ook geïnspireerd en overweeg je om je eigen bedrijf op te richten? Dan heeft Hakan nog wat advies voor je: “Laat zien wat je kan, prove people wrong, houd vast aan je visie. Laat niemand je creative spirit killen.” Zo is het maar net.

Reageer op artikel:
In Gesprek Met: Hakan over zijn Amsterdamse streetwear merk BASED UNIVERSE
Sluiten