In gesprek met Bernadine Schurink, het creatieve brein achter de collecties van Vanilia

Er is een nieuwe generatie creatief talent in opkomst. Onbevreesde creatievelingen die iets te vertellen hebben. De creatieve sector is echter een ingewikkelde, nog altijd redelijk besloten wereld. Daarom willen wij in de rubriek ‘In gesprek met’ deze ondernemende creatievelingen een podium bieden. Deze keer: een interview met Bernadine Schurink, Creative Director bij Vanilia. “De grootste les in mijn carrière is om te werken met een vast team.”

In gesprek met

Bij NSMBL hebben we creativiteit, individualiteit en feminisme hoog in het vaandel staan. Binnen deze rubriek interviewen we inspirerende mensen om hun verhaal te horen. Van kunstenaars tot ondernemers, alle soorten creatievelingen komen voorbij.

Bernadine Schurink

Bernadine Schurink is geen nieuwe in het vak. Met meer dan twintig (!) jaar ervaring als Creative Director, leidt ze alle collecties van Vanilia en kunnen we haar met gerust hart bombarderen tot het creatieve brein achter het merk. Hoe gaat ze te werk en wat zijn haar drijfveren? Wij vroegen haar de (stijlvolle) kleren van het lijf.

Designteam Vanilia

Veranderingen in de mode-industrie

We spreken niet vaak met iemand die zo doorgewinterd is in het modevak. Het liefst zouden we uren met haar over haar vak, ervaring en inspirerende werkomgeving praten. Omdat we niet alle tijd van de wereld hebben (dit interview vond pre-lockdown plaats), beginnen we bij het begin: Bernadines ervaring in de modewereld. Wij zijn benieuwd: wat heeft ze de afgelopen twintig jaar zoal zien veranderen in de manier waarop we kleding zien en dragen?

“Ik ben meer op de toekomst gericht, dan dat ik terugkijk. Hoe de collecties ontvangen worden, is een vorm van reflectie voor mij. Voor mij is een open en nieuwsgierige houding het belangrijkst, in alle jaren. Ik ben blij dat iedereen vrij is om te kiezen, dat er geen strenge regels meer in de mode zijn.”

“Ik ben blij dat iedereen vrij is om te kiezen, dat er geen strenge regels meer in de mode zijn.”

“We brengen veelzijdige collecties uit, zodat de klant haar eigen stijl kan benadrukken. Vanilia biedt een persoonlijk stijladvies aan om ervoor te zorgen dat klanten goed geïnformeerd worden in hun keuzes. Onze Style Advisors krijgen bij iedere collectie een uitleg in de vorm van een film waarin we de essentie van de collectie uitleggen, zodat ze de essentie ook aan de klanten kunnen overbrengen.”

vanilia
Vanilia Heriage credits @Gail Meijer

“De grootste les in mijn carrière is om te werken met een vast team.”

Haar grootste les uit de afgelopen twintig jaar? Daar heeft ze een resoluut antwoord op. “De grootste les in mijn carrière is om te werken met een vast team. Ik werk al sinds het begin bij Vanilia en we werken in een hecht team van designers. We vullen elkaar aan en ontwikkelen samen de collecties. Omdat we samen bouwen aan het merk, is onze eigen signatuur ontstaan. Nu staat er iets waarvan je kan zien: dit is Vanilia.”

Het ontwerpproces

Ondanks dat we allemaal vrij zijn om te kiezen, zijn er wel een aantal vaste punten in elke collectie. “De rode draad“, zoals Bernadine dat noemt. Bij het ontwerpproces van Vanilia zijn drie punten van groot belang: draagcomfort, de stof en het team. Ze legt uit:

“Comfort is het allerbelangrijkste; je moet altijd proberen het leven zo comfortabel mogelijk te maken. Comfort geeft het leven een positieve lift. In het ontwerpen van onze kleding zijn we continu bezig te innoveren, we willen dat een vrouw zich gelukkig en sterk voelt in onze kleding, door het comfort. Comfortabele kleding is zacht, vriendelijk voor de huid, draagbaar en geeft vrijheid.”

“Comfort is het allerbelangrijkste; je moet altijd proberen het leven zo comfortabel mogelijk te maken.”

Dan volgt de stofkeuze: “Stof is voor ons het begin, de meeste merken denken meer vanuit een design, wij starten met stof. Het is zo fijn om te kunnen werken met de mooiste stoffen uit de landen van oorsprong. Dat wil zeggen dat je de stof haalt uit de landen waar het echt vandaan komt, waar het wordt geoogst, dan voel je ook het ambacht.”

Ze vervolgt: “Stof bepaalt voor ons de kleur en het model, wat we uiteindelijk ontwerpen. We kijken naar de stof, ontwerpen op de stof en testen de stof in ons laboratorium, voor de beste kwaliteit. We hebben onze eigen patronen-afdeling waar we zelf de patronen maken, en een naaiatelier waar we alle samples zelf maken. Het is zo bijzonder om met deze afdelingen samen te werken in een team om een ambachtelijk eindproduct te maken, waar we iedere keer weer trots op zijn.”

Tot slot is een goed team cruciaal. “Het belangrijkste is het hebben van een sterk team, we zijn een team van vrouwen. Op basis van research denken we goed na over wat de vrouw nodig heeft, en wij natuurlijk ook. Dit zorgt ervoor dat we kunnen werken vanuit ons hart. Vanilia is een eigenzinnig, independent merk.”

vanilia
MADOKA KARIYA ©sacha grootjans

Less is more““Een kledingstuk is geslaagd, als we heel veel hebben weggelaten, less is more. Je doet vaak teveel. We doen alles om naar de essentie terug te gaan. Kleding is geslaagd als het weinig heeft, het de kern laat zien en helder geformuleerd is. Daarmee bedoel ik dat de essentie van het kledingstuk duidelijk is, dat het ook duidelijk communiceert naar de klant. De essentie vind je ook terug in de inhang en etalages van de boutiques en op alle online kanalen.”

Hier kunnen wij niets anders mee dan ons erbij aansluiten. Moge het duidelijk zijn dat Bernadine mode in elke vezel van haar lichaam heeft. Bovendien bewijst ze als geen ander dat luxe en comfort de beste vrienden kunnen zijn. En wie wordt daar nou niet blij van?

Lees ook: In gesprek met Caity Knox, Concept Designer bij & Other Stories

Reageer op artikel:
In gesprek met Bernadine Schurink, het creatieve brein achter de collecties van Vanilia
Sluiten