Tessa Ponjee
Tessa Ponjee Creative 19 mei 2019

In gesprek met: de oprichters van het streetwear label Alterego

Er is een nieuwe generatie creatief talent in opkomst in Nederland. Onbevreesde creatievelingen die iets te vertellen hebben. De creatieve sector is echter een ingewikkelde, nog altijd redelijk besloten wereld. Daarom willen wij in de rubriek ‘In gesprek met’ deze ondernemende creatievelingen een podium bieden. Deze keer: een interview met de jonge Amsterdamse oprichters van het label Alterego.

In gesprek met

Bij NSMBL hebben we creativiteit, individualiteit en feminisme hoog in het vaandel staan. Binnen deze rubriek interviewen we inspirerende mensen om hun verhaal te horen. Van kunstenaars tot ondernemers, alle soorten creatievelingen komen voorbij.

Alterego

Deze keer gingen we in gesprek met de 26-jarige Nando Vos en de 24-jarige Robin Schildmeijer. De twee Amsterdamse vrienden kennen elkaar al jaren, en besloten vorig jaar hun eigen streetwear merk op te richten. Vanaf de dag dat de twee elkaar leerden kennen, is het opzetten van een eigen merk al een gespreksonderwerp  geweest.

Het opzetten van Alterego

Ongeveer vijf jaar terug hebben Nando en Robin namelijk samen de studie graphic design afgerond en dat heeft er enorm aan bijgedragen dat Alterego is ontstaan. Robin zegt: “Deze studie heeft ons zeker zelfstandig gemaakt in het hele proces. Van design naar fotografie tot aan e-commerce. Dit zijn veel investeringen die de alledaagse mens ervan weerhoudt een kledingmerk te starten, maar voor ons de normaalste zaak van de wereld is en tevens de doorslag is geweest om met Alterego te beginnen.”

Nando is het hiermee eens en zegt: “Absoluut. Hoewel elk ontwerpgebied eigen regels heeft, zitten er veel gelijkenissen in en is het fijn om bekend te zijn met het fundament. Creativiteit is tot zover de rode draad geweest bij het merk, ook al beseffen we ons dat er nog veel te leren valt op het gebied van mode. En dat is iets waar we de komende tijd in willen investeren.”

Dit bericht bekijken op Instagram

ALTER/EGO: Spring 19 Capsule – We proudly present the campaign film for our Spring 19 capsule, introducing the "Alter" and "Ego" collections. Representing minimalism versus audacity. Created by reinventing Alterego's narrative: Two individuals striving for the same. Fellowship and individuality combined. Our purpose is to cultivate the strength of creation, encourage people to express their self and create their own universe. – View the capsule collection on our online store, link in bio. – Film by @timothywormhoudt

Een bericht gedeeld door Alterego (@alterego.label) op

Kan je ons meenemen in het process van de oprichting van Alterego?

Alterego is nog een relatief jong bedrijf. Ondanks dat Nando en Robin beiden een studie hebben afgerond die bij heeft gedragen aan hun kennis binnen dit veld, lijkt het ons alsnog ingewikkeld om deze keuze te maken en het daadwerkelijk te gaan doen.

“De oprichting van Alterego was eigenlijk zo gebeurd, dit verliep allemaal heel natuurlijk. Het was vooral gewoon een kwestie van doen. Het scheelde dat we alle mogelijkheden binnen handbereik hadden om een merk op te richten. En ik denk dat het voor velen toch een jongensdroom is. Het viel allemaal samen in een momentopname toen we het erover hadden tijdens een etentje. De volgende dag nog gingen we direct aan de slag,” legt Robin uit. 

Vindingrijkheid en het denken in oplossingen is een belangrijk element geweest binnen het oprichten van hun eigen streetwear label. Het moment dat de naam en het logo bekend waren, viel al heel snel veel op z’n plaats. Met z’n tweeën hebben ze veel avonden gespendeerd om te discussiëren over wat de mode-industrie op dit moment mist en hoe ze hun krachten konden bundelen.

De drang naar creatie

“Voor ons is creëren iets wat in onze aard ligt, dus het voelt niet zozeer als het opzetten van een bedrijf, maar meer als een creatief proces. Of het nou op het gebied van graphic design is of het ontwerpen van kleding, het is iets dat wij doen. Dus eigenlijk viel alles vrij snel op z’n plaats,” vertelt Nando.

interview eigen merk alterego

Waar staat Alterego voor en wat is de boodschap die jullie willen meegeven?

Wanneer we naar de kleding van Alterego kijken, is de stijl al snel duidelijk. Een streetwear label voor jonge creatievelingen met tijdloze designs. De kleding is unisex omdat iedereen een alterego heeft, ongeacht je geslacht. Daarnaast vertelt Nando dat er een verschuiving te zien is binnen vrouwenkleding. Bij bepaalde kledingstukken zie je steeds meer mannelijke invloeden waarbij bijvoorbeeld pasvormen oversized zijn. Dat is iets waar de twee mee experimenteren.

Maar waar staat het merk nou eigenlijk voor? Robin legt uit: “De betekenis van het merk staat in lijn met die van het woord, een tweede persoonlijkheid. Het creëren van een non-conformistische identiteit door fashion. Voor ons is dat wat een kledingstuk bijzonder maakt, je kunt je er beter door voelen, of het veranderd je stemming. Mode is een taal en vertelt veel over iemands persoonlijkheid.”

“Daarnaast staat het voor creëren en het najagen van je dromen. De kracht van creatie willen we waarborgen, mensen aanmoedigen de eerlijkste vorm van zichzelf te laten zien en een eigen universum te creëren. Vanuit passie iets opzetten, zonder te denken aan barrières,” voegt Nando hieraan toe. 

interview eigen merk Alterego

Streetwear in Nederland

Streetwear heeft een heuse comeback gemaakt binnen de mode-indsutrie. Streetwear wordt tegenwoordig binnen alle segmenten geïmplementeerd. Van de high end collecties die in de Bijenkorf hangen tot aan de collecties van fast fashion ketens. Je ziet streetwear overal en het valt daarom niet meer uit te sluiten.

Het segment waarin Altergo zich bevindt is best tricky. Er is namelijk mega veel concurrentie van merken die ook streetwear aanbieden, maar dat schrikt ze niet af. Dit segment is namelijk hetgeen waar zij zichzelf mee kunnen identificeren. Streetwear is volgens Nando en Robin niet enkel een segment binnen de mode-industrie, maar ook een echte community.

Robin voegt toe: “Voor Alterego proberen we zoveel mogelijk mensen aan te spreken, daarom hanteren we twee collecties binnen het merk. De “Alter” lijn; die subtiel, minimalistisch en ingetogen is, en de “Ego” lijn; die uitgesproken en meer “bold” is, een collectie waar we onze creativiteit in kwijt kunnen.”

interview eigen merk Alterego

Hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen om jezelf op de kaart te zetten als jonge ondernemers? Merk je veel van de concurrentie?

Zoals we eerder al zeiden is het een complexe industrie om anno 2019 binnen te komen. Dus hoe hebben deze 26-jarige en 24-jarige dat voor elkaar gekregen? Robin vertelt: “Vooralsnog is Alterego een nieuw, creatief project waar we ons door onze creatieve achtergrond laten beïnvloeden en inspireren. We zien dit alles ook echt als iets wat we tof vinden om naast onze fulltime job te doen. Concurrentie in de fashion industrie is enorm, maar ook uitdagend. Onze klanten voelen zich vaak aangetrokken tot de cultuur en daar focussen we ons nu het meest op.”

Nando is het hiermee eens en zegt: “Het is een verzadigde industrie waardoor het moeilijk is om jezelf te positioneren. Wij geloven erin dat het belangrijk is om een verhaal mee te geven. Ik denk dat een connectie hebben met een merk de drijvende kracht is.”

interview eigen merk alterego

Welk advies zouden jullie geven aan andere jongeren die ook een eigen merk willen oprichten?

Het opzetten van een eigen merk is voor veel jongeren een grote droom, maar dit daadwerkelijk gaan doen is een heel ander verhaal. De concurrentie is groot en iedereen lijkt elkaar te kennen binnen het wereldje. Toch is het Nando en Robin gelukt om met hun label te markt binnen te treden.

Dat is natuurlijk super vet, maar we zijn benieuwd naar de tips die zij hebben voor anderen die dit ook willen doen. Nando zegt: “Durf risico’s te nemen. Wees niet bang voor tegenslagen, zie het als een uitdaging en jaag je dromen na. Als je een verhaal hebt dat je wilt meegeven, deel het met de wereld.” Hieraan voegt Robin toe: “Gewoon doen! Wat houdt je tegen? Dromen najagen en doen wat je gelukkig maakt is essentieel. Geef je merk karakter en maak het eigen.” Kijk, dat is duidelijke taal. Onlangs hebben ze hun SS19 collectie uitgebracht. Ben je benieuwd geworden? Check dan www.alteregolabel.com voor de collectie.

Reageer op artikel:
In gesprek met: de oprichters van het streetwear label Alterego
Sluiten