In gesprek met: Emilie Sobels over female empowerment en Hashtag Workmode

Er is een nieuwe generatie creatief talent in opkomst in Nederland. Onbevreesde creatievelingen die iets te vertellen hebben. De creatieve sector is echter een ingewikkelde, nog altijd redelijk besloten wereld. Daarom willen wij in de rubriek ‘In gesprek met’ deze ondernemende creatievelingen een podium bieden. Deze keer: een interview met ondernemer Emilie Sobels, bekend van onder andere Hashtag Workmode, haar Self-Made Summit, het recent verschenen Hashtag Workmode boek en de Babe, you got this. boekenserie.

In gesprek met

Bij NSMBL hebben we creativiteit, individualiteit en feminisme hoog in het vaandel staan. Binnen deze rubriek interviewen we inspirerende mensen om hun verhaal te horen. Van kunstenaars tot ondernemers, alle soorten creatievelingen komen voorbij.

Jij weet natuurlijk net zo goed als ik dat denken dat je een opdracht niet zult krijgen je echt niet verder helpt. Je wordt er namelijk onzeker van en gaat twijfelen aan jezelf. De kunst is dus om er op een andere manier naar te kijken. Hoe? Door die beperkende gedachte, die negatieve mindset, te veranderen in iets positiefs. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Het mooie is dat onze hersenen geen onderscheid maken tussen wat echt is en wat niet. Anders gezegd: er bestaat voor je geest geen verschil tussen een levendige verbeelding en de realiteit. Denk maar eens aan een enge film. Je weet dat het niet echt is, en tóch ben je bang. Die angst is soms zelfs zo echt dat je voor de zekerheid met het licht aan gaat slapen (🙋🏼‍♀️). ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Hetzelfde geldt voor gedachten. Als jij maar vaak genoeg tegen jezelf zegt dat het je gaat lukken, dan gaat je hele systeem dat geloven. Als je de baas wordt over je eigen gedachten, leer je ze op een positieve manier te sturen. Je gedachten bepalen namelijk je gedrag en emoties. Om je goed te voelen en je doelen te bereiken, moet je dus in staat zijn je eigen gedachten te beheersen. Dat lukt uiteraard niet van de ene op de andere dag, maar je weet wat ze zeggen: oefening baart kunst. Autorijden leer je ook niet in één dag (ik zakte maarliefst 3 keer voor mijn praktijkexamen). Voor positief denken geldt hetzelfde. Stap één is je bewust worden van je beperkende gedachten. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Zullen we daar dan maar mee beginnen? Wat zijn jouw beperkende gedachten? Zelf ben ik nog wel eens onzeker als ik een belangrijke afspraak in ga. Mijn verhaal moet natuurlijk staan als een huis, maar ik wil er ook graag representatief uitzien. De juiste outfit, passend bij de klant, maar ook een verzorgd koppie, met een klein beetje make up en liefst zonder pluishaar. Terwijl het uiteindelijk toch ook met name om dat verhaal gaat: ik weet dondersgoed wie ik ben, waar ik voor sta en wat ik kom vertellen. M’n pluishaar fix ik in elk geval tegenwoordig met de Babyliss 9000. Nu die andere beperkende gedachten nog 😜⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ #greathairanywhere #BaByliss9000 #samenwerking #beperkendegedachten

359 Likes, 12 Comments – EMILIE SOBELS (@emiliesobels) on Instagram: “Jij weet natuurlijk net zo goed als ik dat denken dat je een opdracht niet zult krijgen je echt…”

Emilie Sobels

Emilie Sobels (31) is een tough cookie. Inmiddels staat ze aan het hoofd van haar eigen bedrijf Hashtag Workmode, maar daar is veel aan vooraf gegaan. Na haar middelbare school wist ze niet goed wat ze wilde en besloot ze Italiaans te leren in Florence. Tussen neus en lippen door meldde ze zich aan voor het Amsterdam Fashion Institute (AMFI), waar ze in eerste instantie niet werd toegelaten.

Als iemand zegt dat ik iets niet kan, raak ik des te gemotiveerder om het tegendeel te bewijzen.

Het was tijdens haar laatste jaar Communicatie dat ze weer in aanraking kwam met AMFI. Ze werd toegelaten en liet direct alles vallen bij haar vorige studie. Eenmaal studerend aan AMFI, was Emilie Sobels betrokken bij de oprichting van Fashiolista, wat uitgroeide tot een van Nederlands bekendste modeplatforms. Inmiddels staat Emilie al bijna vijf jaar aan het hoofd van Hashtag Workmode: all female co-working spaces. Met locaties in Amsterdam, Rotterdam, Groningen en Utrecht is het een bedrijf van serieus formaat. Wij zijn wel benieuwd: waar haalt Emilie al die drive toch vandaan?

Emilie: “Als iemand zegt dat ik iets niet kan, raak ik des te gemotiveerder om het tegendeel te bewijzen.” Zo ook met haar afwijzing voor AMFI. “Als ik iets écht wil, ga ik ervoor. Dan maakt het niet uit dat een ander denkt dat het niet kan of niet haalbaar is. Gelukkig ben ik eigenwijs en koppig genoeg om te denken dat het wél kan.

Female empowerment

Volgens Emilie moet je dus eigenwijs zijn en lef hebben om je eigen koers te varen. Dat liet ze zeker zien toen ze Hashtag Workmode opzette. Het doel van deze onderneming? “Met Hashtag Workmode willen we je laten zien dat je je als ondernemende vrouw heel eenvoudig kunt omringen met andere vrouwen zoals jij: vrouwen met een visie, met wie je samen kunt bouwen aan de groei van jouw bedrijf. Die jou vanaf de zijlijn toejuichen en ondersteunen met tips, waardevolle contacten en je helpen om jouw dromen naar doelen om te zetten.

De laatste jaren wordt female empowerment steeds belangrijker. Emilie ziet dat als geen ander in en geeft vrouwen de handvatten om elkaar te steunen. “De afgelopen jaren zijn er veel vrouwen met ambitie opgestaan. Om al die ambities waar te maken is het belangrijk dat we elkaar aanmoedigen en toejuichen in plaats van elkaar als concurrent zien. Ik ben er van overtuigd dat we alleen op die manier, door het samen te doen de barrières, die er nog altijd zijn voor vrouwen, kunnen wegnemen.

The Self-Made Summit

Als kers op de taart voor al dat harde werken, heeft Emilie de Self-Made Summit in het leven geroepen – naar eigen zeggen is dit hét business event voor ambitieuze vrouwen. En omdat verschillende vrouwen verschillende ambities hebben, is er voor ieder wat wils.”Tijdens The Self-Made Summit leer je van alles. Je kunt zelf kiezen naar welke talks je gaat en aan welke workshops je deelneemt, zo kun je dus echt een programma samenstellen dat bij jou past. Het is een dag vóór vrouwen met ambitie, dóór vrouwen met ambitie.

Als je zelf goed weet wie je bent, waar je voor staat en wat je wil, straal je dat ook uit.

Daarnaast ligt de focus op het hebben van een brand identity, want die is heel belangrijk volgens Emilie: “Als je zelf goed weet wie je bent, waar je voor staat en wat je wil, straal je dat ook uit. Wat maakt jou uniek? Waarom ben jij een aanwinst voor bedrijven? Wat is jouw ‘expert-status’? Het is van belang om dat helder te hebben, want vanuit daar kun je jezelf gaan verkopen.

De belangrijkste dingen die Emilie en haar team aan de Summit-bezoekers mee willen geven zijn manieren om meer focus aan te brengen in je werk, technieken om te onderhandelen, een sterke community-sales strategie, een duidelijke stip op de horizon, hoe je goed leiding geeft aan teams én als kers op de taart: hoe je dit allemaal doet en tóch ontspannen blijft.

Emilie en het ondernemerschap

Naast al deze geweldige evenementen en bedrijven, is Emilie zelf natuurlijk ook een vrouwelijke ondernemer, met af en toe de struggles die daarbij horen. Als we haar vragen naar wat haar grootste uitdaging is als vrouwelijke ondernemer, dan heeft ze een resoluut antwoord klaar:

Ik ben van nature iemand die goed weet wat ze wil. Daar ben ik duidelijk in en ik werk er hard voor. Dat is iets wat ik van mijn team ook verwacht, maar ik heb ontdekt dat je niet altijd dezelfde verwachtingen van een ander kunt hebben als de eisen die je aan jezelf stelt. Leiding geven op een manier die past bij je karakter, die goed is voor je medewerkers en daarmee uiteindelijk ook goed voor de groei van je bedrijf, is soms nog best een uitdaging. Maar, al doende leert men, en zo leer ik dus ook steeds meer over de manier van leidinggeven die bij mij past, als ondernemer en als vrouw.

Amen. Kaartjes voor de Self-Made Summit zijn hier te koop.

Lees ook: In Gesprek Met: kunstenaar Jad El Khoury over moderne kunst en politieke statements

Reageer op artikel:
In gesprek met: Emilie Sobels over female empowerment en Hashtag Workmode
Sluiten