In gesprek met Marlou van Engelen, creatief directeur bij Scotch & Soda

Er is een nieuwe generatie creatief talent in opkomst. Onbevreesde creatievelingen die iets te vertellen hebben. De creatieve sector is echter een ingewikkelde, nog altijd redelijk besloten wereld. Daarom willen wij in de rubriek ‘In gesprek met’ deze ondernemende creatievelingen een podium bieden. Deze keer: een interview met Marlou van Engelen, creatief directeur bij Scotch & Soda.

In gesprek met

Bij NSMBL hebben we creativiteit, individualiteit en feminisme hoog in het vaandel staan. Binnen deze rubriek interviewen we inspirerende mensen om hun verhaal te horen. Van kunstenaars tot ondernemers, alle soorten creatievelingen komen voorbij.

Marlou van Engelen, creatief directeur Scotch & Soda

Dertien jaar geleden startte Marlou van Engels bij Scotch & Soda. Destijds was het aan haar de taak om Scotch Shrunk op te zetten, de jongentjeslijn van het Nederlandse modemerk.

“Mijn team geeft me heel veel energie en we geven elkaar heel veel inspiratie.”

marlou van engelen
© Scotch & Soda

Een paar jaar later was ook de meisjeslijn een feit en sinds vijf jaar is Marlou overkoepeld creatief directeur van het gehele merk. En laat deze diversiteit nou net het leukste zijn aan haar baan.

Nooit is een dag hetzelfde. De ene dag werk ik aan mannen, de andere dag aan vrouwen, denim of kids. Dan weer aan de winkels of aan de windows.” Daarnaast benadrukt ze dat haar team van groot belang is. “Mijn team geeft me heel veel energie en we geven elkaar heel veel inspiratie.

Inspiratie

Bij een creatieveling als Marlou zijn we benieuwd naar waar ze al haar ideeën vandaan haalt. In haar antwoord op deze vraag benadrukt ze dat haar inspiratie “overal vandaan kan komen“, maar dat ze die veelal opdoet tijdens het reizen. Maar ook haar werkplek zelf inspireert:

Wij hebben het geluk dat we op een prachtige locatie werken, met een zeer inspirerende verzameling om ons heen. Overal waar je kijkt is inspiratie.

“Het is voor mij belangrijk om mijn hoofd leeg te maken, zodat er weer dromen bij kunnen.”

Ze vervolgt: “Verder is het voor mij belangrijk om mijn hoofd leeg te maken, zodat er weer dromen bij kunnen. Dit dromen doe ik op de fiets of op de boot, door/over de Amsterdamse grachten. Amsterdam is vol van eigenzinnige mensen met een ‘free spirit’, deze mensen geven mij heel veel energie en inspiratie.

Zonnebrillen

En dan nog de zonnebrillen, die vanaf dit sezoen te krijen zijn bij Scotch & Soda. Voor de ontwikkeling hiervan werkten ze samen met een Italiaans brillenhuis, die Marlou en haar team heeft geholpen bij de ontwikkeling ervan.

Bij het ontwikkelen van (zonne)brillen komt meer kijken dan je denkt, vertelde Marlou tijdens de lancering gedurende Amsterdam Fashion Week. Zo kan je iets ontwerpen en in je hoofd hebben, maar als puntje bij paaltje komt dan pakt het anders uit.

Desondanks heeft Marlou met haar team en Italiaanse collega’s een prachtige collectie ontwikkeld, vol hebberigmakende modellen. Van een cat-eye tot klassieke pilotenbril tot extravagantere modellen. Je vindt alle modellen hier.

Trends voor het aankomende seizoen

Tot slot kunnen we het niet laten om aan een modevrouw als Marlou even te vragen op welke trends we het komende seizoen moeten letten. Volgens haar wordt de Hawaii-blouse, oftewel het Aloha-shirt, hét it-item van het seizoen.

Denk aan jaren tachtig prints en kleuren. Uiteraard komt dit item in de nieuwe Scotch & Soda collectie voor. “We hebben zelfs een samenwerking met Keoni, een originele Hawaiiaanse printmaker uit de vroege jaren veertig. Deze originele print hebben we nieuwe kleuren gegeven en hier een capsule omheen gebouwd.

Lees ook: In gesprek met Jessica Cederberg Wodmar, global sustainability director bij GANT

Reageer op artikel:
In gesprek met Marlou van Engelen, creatief directeur bij Scotch & Soda
Sluiten