Tessa Ponjee
Tessa Ponjee Creative 12 mei 2019

In gesprek met: de oprichtster van het duurzame merk Osier Studio

Er is een nieuwe generatie creatief talent in opkomst in Nederland. Onbevreesde creatievelingen die iets te vertellen hebben. De creatieve sector is echter een ingewikkelde, nog altijd redelijk besloten wereld. Daarom willen wij in de rubriek ‘In gesprek met’ deze ondernemende creatievelingen een podium bieden. Deze keer: een interview met de vrouwelijke ondernemer Theresa die haar eigen vegan tassenmerk Osier Studio heeft opgericht.

In gesprek met

Bij NSMBL hebben we creativiteit, individualiteit en feminisme hoog in het vaandel staan. Binnen deze rubriek interviewen we inspirerende mensen om hun verhaal te horen. Van kunstenaars tot ondernemers, alle soorten creatievelingen komen voorbij.

Osier Studio

Deze keer gingen we in gesprek met de 28-jarige Theresa Jentzsch die oorspronkelijk uit Duitsland komt, maar nu in Amsterdam woont. Wij hadden de eer om met haar in gesprek te gaan over het hebben van een eigen bedrijf en haar visie op duurzame mode.

Dit bericht bekijken op Instagram

It’s a Brooklyn kinda day.. #OSIER Photo by @caitlin.ogrady @[email protected] & hair stylist @anngior-Model @lorrosee-Model Agency @emg_models -Production @pausefashionhub-Sweatshirt and Shorts @treches_studio-Jacket @querenciastudio

Een bericht gedeeld door Vegan Luxury Bags (@osier.studio) op

Theresa komt uit een echt ondernemingsgezin dus met het ondernemersbloed zat het al wel goed. Haar ouders hebben een bedrijf in groene energie en daarom heeft ze al vanaf jongs af aan het belang van van duurzaamheid meegekregen. Ze heeft altijd al de wilskracht gehad om een eigen bedrijf te beginnen, maar het duurde wel even voordat ze daadwerkelijk deze stap durfde te zetten en voordat ze wist wat dat dan precies zou zijn.

Theresa had een lange tijd een goede kantoorbaan, maar hier was ze toch niet helemaal blij. Ze wilde namelijk graag werk doen waar ze zelf volledig achterstaat en waar ze oprecht gelukkig van wordt. Dat vond ze daar niet, en dus besloot ze om Osier Studio te starten samen met haar partner Fiona.

Interview eigen bedrijf duurzame mode

Hoe is jouw bedrijf tot stand gekomen?

“Ik wist dus al vanaf jongs af aan dat ik ooit een eigen onderneming wilde starten, maar de invulling was me nog niet helemaal duidelijk. Tot ik vier jaar geleden een filmpje keek genaamd “Earthlings”. Ik vond het concept daarachter heel bijzonder en inspirerend. Mede door deze video en de boodschap had ik het gevoel dat ik mijn calling had gevonden.”

Theresa vertelt verder dat het op gebied van duurzaamheid binnen eten het op dit moment al redelijk goed zit. We hebben veel veganistische restaurantjes en dergelijken, maar binnen de mode-industrie valt er volgens haar nog enorm veel te behalen.

“Er bestaan heel weinig merken die kijken naar dierenwelzijn en het milieu en daar moet verandering in komen. Je hebt wel merken zoals Stella McCartney die duurzaam produceren, maar daar geef je dan ook meteen €1500 uit aan een tasje. Daarom wilden we met Osier het middensegment afdekken.”

Theresa vertelt daarnaast dat ze het niet van de daken willen schreeuwen dat hun producten vegan zijn, maar dat het juist een extra asset moet zijn. “We willen gewoon mooie mode creëren, maar het duurzame en veganistische aspect willen we iets meer op de achtergrond houden. Ik vind het namelijk mooi als het een soort gespreksopener wordt waarin mensen zeggen ‘hey, dat is een hele mooie tas’, en dat het duurzame aspect later komt. Ik vind het belangrijk dat we mensen op een positieve manier benaderen.”

interview eigen bedrijf duurzame mode

Waar ligt het probleem op dit moment binnen de mode-industrie?

We weten natuurlijk dat duurzaamheid binnen de mode-indsutrie ontzettend belangrijk is. Toch shopt het grootste gedeelte van de mensen nog altijd bij fast fashion merken.

“Dat was voor mij in het begin erg lastig. Ik ben nu namelijk al wel vier jaar bezig met het hele traject, maar ik ben zelf ook pas een jaar geleden gestopt met het shoppen bij Zara en andere fast fashion ketens. Het heeft denk ik veel te maken met eenvoud. Het wordt ons namelijk zo makkelijk gemaakt om te denken dat we iets nodig hebben. ‘Oh, ik heb nog een jurkje nodig voor vanavond’ denken we al snel, terwijl dat eigenlijk helemaal niet normaal is. Het is een soort consumptieziekte waar we last van hebben tegenwoordig,” vertelt Theresa.

Interview eigen bedrijf duurzame mode

Op welke manieren communiceren jullie de noodzaak van duurzaam winkelen?

Ik vroeg de onderneemster daarom hoe ze de consumenten zover krijgt om H&M en andere ketens links te laten liggen en te kiezen voor een duurder, maar duurzaam product. Ze zei: “Wij willen natuurlijk ook dat mensen iets kopen bij ons, maar we willen ook dat mensen er goed over nadenken. Daarom zit er ook een prijskaartje aan vast. Het kost ons natuurlijk ook wel veel geld om de producten te maken, aangezien deze allemaal hier in Europa handgemaakt worden van Italiaanse materialen. Hierdoor gaan mensen natuurlijk beter nadenken voordat ze iets kopen, maar het blijft tricky. Het is helaas een probleem van onze tijd.”

Theresa vertelt dat Osier veel samenwerkt met andere duurzame merken, om de consumenten daarom gewoon verschillende opties te geven. Ja, je hebt H&M en ZARA, maar je hebt ook deze merken. Dat is wat ze willen doen en dit willen ze op een positieve manier doen.

“Een goed voorbeeld hiervan is Fashion Revolution Week, wat ook een handige weg is om op een positieve manier de noodzaak van duurzaamheid te leren. Hierdoor laat je ook aan anderen zien dat er wel degelijk mensen en merken zijn die een verschil proberen te maken en er wel degelijk mooie initiatieven bestaan.”

interview eigen bedrijf duurzame mode

Wat zijn tips om duurzamer te winkelen?

“We moeten weten dat het niet nodig is om steeds iets nieuws te kopen. Ik heb laatst een heel leuk jasje bij een vintage winkel gekocht, en er vindt binnenkort bijvoorbeeld ook een clothing swap plaats. Er zijn heel veel mooie manieren om anders naar kleding te kijken. Ik probeer in ieder geval vooral niet zo massaal en zoveel te kopen.”

Is het een uitdaging om duurzaam te produceren?

“Het is zeker een uitdaging, vooral wanneer je een klein merk bent. We hebben er ongeveer anderhalf jaar over gedaan om van het idee naar de eerste daadwerkelijke tas te gaan. De meeste uren staken we in het doen van onderzoek naar de beste materialen, fabrieken, certificaten en dergelijken. Dat vind ik mega belangrijk omdat ik gewoon niet iets wil maken waar ik niet 100% achter sta. Ik wil wel gewoon goed kunnen slapen ‘s nachts.”

Daarnaast vertelt Theresa dat het super leerzaam is geweest dat ze een kledingmerk heeft opgericht zonder hiervoor geschoold te zijn. Ze vertelt dat zij niet door de ogen van een mode professional kijkt, maar door de ogen van de consument. Dit liet haar inzien dat er zoveel is over duurzame mode dat niet goed gecommuniceerd wordt. Dat is dan ook de reden dat ze het belangrijk vindt dat het super duidelijk is waar het product van Osier vandaan komt, wie het gemaakt heeft en waarvan het gemaakt is. Transparantie is voor Osier Studio echt key.

Dit bericht bekijken op Instagram

Feeling French today … 🌿 Our beautiful eco-fashion friend @aliaslouiseblog sporting our Nieuw-West backpack! #OSIER 📸 by @aliaslouiseblog

Een bericht gedeeld door Vegan Luxury Bags (@osier.studio) op

Hoe gaat bij jullie het productieproces?

“Ons proces begint altijd met het bezoeken van platforms zoals Pinterest om inspiratie op te doen en zodra we een soort beeld of richting hebben, gaat Fiona aan de slag met de tekeningen. Zij is super creatief en schud zo een paar hele toffe ontwerpen uit haar mouw. We kiezen de leukste ontwerpen en maken hier aanpassingen aan. En zodra we onze final designs hebben, maken we hier tech spec van en dat gaat naar de fabriek.”

Zodra de tekeningen klaar zijn, begint de volgende fase. Theresa legt uit: “Daarna komt de fase van de prototypes. Ook hierin willen we duurzaam zijn, door zoveel mogelijk op papier te doen voordat we aan de slag gaan met de materialen. Maar uiteindelijk moet je een product natuurlijk wel eerst testen voordat je de final productie kan starten. Zodra we de prototypes hebben, dragen we die ook echt een paar maanden om de kwaliteit van ons product te kunnen verzekeren. Dit den we omdat we hiermee later klachten van klanten voorkomen en zodat we er allebei 100% achter kunnen.”

Al met al proberen Theresa en Fiona met hun merk een nieuwe standaard binnen de mode-industrie te creëren. Hun doel is dat duurzame mode de norm wordt binnen de industrie. Het kan namelijk anders, maar dat moet men eerst weten en ervaren.

interview eigen bedrijf duurzame mode
Reageer op artikel:
In gesprek met: de oprichtster van het duurzame merk Osier Studio
Sluiten