Emma Vloeimans
Emma Vloeimans | LinkedIn Creative 15 februari 2020

In gesprek met Susanne Holzweiler, co-founder van modelabel Holzweiler

Er is een nieuwe generatie creatief talent in opkomst. Onbevreesde creatievelingen die iets te vertellen hebben. De creatieve sector is echter een ingewikkelde, nog altijd redelijk besloten wereld. Daarom willen wij in de rubriek ‘In gesprek met’ deze ondernemende creatievelingen een podium bieden. Deze keer: een interview met Susanne Holzweiler, co-founder van het Scandinavische modelabel Holzweiler.

In gesprek met

Bij NSMBL hebben we creativiteit, individualiteit en feminisme hoog in het vaandel staan. Binnen deze rubriek interviewen we inspirerende mensen om hun verhaal te horen. Van kunstenaars tot ondernemers, alle soorten creatievelingen komen voorbij.

Susanne Holzweiler

Susanne Holzweiler staat aan het hoofd van haar Scandinavische modelabel, Holzweiler. Samen met broer Andreas lanceerde ze in 2012 het label Holzweiler, toen nog een merk dat accessoires en zijden sjaals produceerde. Inmiddels is daar een complete ready-to-wear lijn aan toegevoegd en is het label niet meer weg te denken uit het Scandinavische straatbeeld.

holzweiler
© Zalando SE

Het merk staat voor individualiteit, creativiteit en eigenzinnigheid. Susannes en Andreas’ passie voor kunst en duurzaamheid zie je terug in elk ontwerp en in elke samenwerking. De artistieke prints gecombineerd met duurzame materialen zijn typisch Holzweiler. En wat is nou leuker dan de gepassioneerde co-founder in levende lijve spreken? Juist, vrij weinig. Daarom reisde NSMBL’s Emma af naar Kopenhagen voor een interview tijdens Copenhagen Fashion Week.

Kunst, cultuur en mode

Als Susanne iets te laat aankomt verontschuldigd ze zich meerdere keren. En ze heeft een goede reden, want ze was bij de locatie waar hun kunstinstallatie tentoongesteld wordt. Alles moet natuurlijk tot in de details kloppen. Het kunstwerk is ontstaan uit overgebleven stoffen en oude sjaals. Dit kunstwerk is hét bewijs dat duurzaamheid niet suf hoeft te zijn. “Mensen denken dat vaak, dus ik zie het als mijn taak om ze ongelijk te geven. Het is namelijk zo’n leuk onderwerp!

Samenwerking met Zalando

In samenwerking met Zalando lanceerde Holzweiler tijdens Copenhagen Fashion Week een duurzame capsule collectie. “Duurzaamheid is een steeds belangrijker onderwerp voor al onze categorieën, maar vooral in Premium. We weten dat onze Premium-klanten producten verwachten die niet alleen van hoge kwaliteit en modieus design zijn, maar ook duurzaamheidsvoordelen bieden.” zegt Lena-Sophie Röper, Hoofd Inkoop Premium en Sport van Zalando.

Susanne vond een focus op hun klassiekers belangrijk: “Voor de samenwerking met Zalando was het voor ons belangrijk om te focussen op onze classics. Wij geloven erin dat duurzaamheid draait om minder, maar beter kopen. Het gaat om producten die langer meegaan. Daarom hebben we gekozen voor producten die al meerdere seizoen meegaan, zoals de Sogne broek. Deze was al duurzaam, maar is dankzij de samenwerking honderd procent duurzaam geworden.

En dat is natuurlijk goed nieuws. “Het is de eerste keer dat we de broek uitbrengen in gerecycled polyester, dus dat is een stap in de goede richting.

holzweiler
© Zalando SE

Inmiddels hebben we de capsule collectie mogen bewonderen en we kunnen je één ding vertellen: hij is fan-tas-tisch. Toch zijn we benieuwd of Susanne zelf een favoriet stuk heeft. “Absoluut de Sogne broek van gerecyclede materialen. Dit item is hét bewijs dat je dankzij samenwerkingen beter wordt als merk. Als we dit project niet waren aangegaan, was de broek misschien nog steeds niet duurzaam.

Duurzaamheid

Duurzaamheid is natuurlijk een hot topic. Ziet Susanne dat ook zo of is het juist iets blijvends? “De gehele industrie is aan het veranderen. Zowel aan de consumentenkant als aan de merkzijde. Onze klanten zijn veel meer bezig met waar de producten van gemaakt zijn.

Een goed teken, maar waar moeten we dan precies kritisch op zijn? “Polyester is een groot probleem. Het is niet alleen een vervuilende stof, maar het laat ook micro-plasticdeeltjes achter wanneer je het wast.” Polyester dus. Het is een veelgebruikte stof op dit moment en als het aan Susanne ligt, dan komt daar verandering in.

holzweiler
© Zalando SE

Ik denk niet dat duurzaamheid een trend is die overwaait. Mensen kijken steeds kritischer naar wat ze kopen en hoe ze consumeren. Je ziet een verschuiving naar tweedehands en vintage kleding, dat wordt ook een belangrijk topic voor ons dit jaar. We gaan kijken hoe we meer circulair kunnen werken.

Om duurzaamheid nog groter te maken dan het is, zal Holzweiler dit jaar een podcast lanceren gefocust op dit onderwerp. Luisteraars en fans van het merk kunnen vragen insturen, zodat het een co-creatie wordt en al onze vragen beantwoord worden.

Toekomst van de mode-industrie

Holzweiler is een voorloper van duurzame mode en het is inmiddels wel duidelijk dat Susanne een sterke visie heeft als het aankomt op dit topic. Hoe ziet zij de toekomst van de mode? Gaan we massaal voor vintage of zijn er andere opties?

Ik denk dat er grote veranderingen plaatsvinden, met name aan de klantzijde. Hoe veel we kopen, hoe we kopen en wanneer we kopen wordt anders. Ik hoop heel erg dat we minder gaan kopen, want we zijn nu doorgeslagen in overconsumptie. Ik hoop dat mensen nieuwe kleding gaan zien als een investering; als iets dat ze de komende jaren zullen dragen.

holzweiler
© Zalando SE

Hopelijk gaan steeds meer mensen inzien dat een T-shirt, dat door mensen met de hand is gemaakt, verscheept naar Nederland, gedistribueerd naar winkels en verkocht door winkelpersoneel niet vijf euro kan kosten. Dat is namelijk simpelweg onmogelijk. Tot slot raadt Susanne iedereen aan om The True Cost te kijken. De trailer bekijk je hier.

De beelden mogen dan meer dan shocking zijn, maar ze genezen je wel van fast fashion. Wat we hebben geleerd van deze documentaire en ons interessante gesprek met Susanne? Buy less, but better and invest in high quality pieces. Amen.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Zalando.

Lees ook: In gesprek met designer Georgia Lupi, die voor & Other Stories een bijzondere capsule collectie samenstelde

Reageer op artikel:
In gesprek met Susanne Holzweiler, co-founder van modelabel Holzweiler
Sluiten