In gesprek met Anna Norling, Head of Design van Weekday

Er is een nieuwe generatie creatief talent in opkomst. Onbevreesde creatievelingen die iets te vertellen hebben. De creatieve sector is echter een ingewikkelde, nog altijd redelijk besloten wereld. Daarom willen wij in de rubriek ‘In gesprek met’ deze ondernemende creatievelingen een podium bieden. Deze keer: een interview met Anna Norling, Head of Design bij Weekday.

In gesprek met

Bij NSMBL hebben we creativiteit, individualiteit en feminisme hoog in het vaandel staan. Binnen deze rubriek interviewen we inspirerende mensen om hun verhaal te horen. Van kunstenaars tot ondernemers, alle soorten creatievelingen komen voorbij.

Anna Norling

Al meer dan twaalf jaar werkt Anna Norling voor H&M Group, waar onder andere Weekday, & Other Stories, COS en Arket onder vallen. Inmiddels is ze ruim een jaar Head of Design bij Weekday en ontwerpt ze (deels) duurzame kleding. Sustainability heeft ze trouwens hoog in het vaandel staan. Bij Weekday speelt ze hierop in door gebruik te maken van gerecyclede en duurzame materialen.

Bron: Anna Norling voor Weekday
Anna Norling voor Weekday

Duurzaamheid bij Weekday

Het zal je vast niet ontgaan zijn dat Weekday al een tijdje goed bezig is wat betreft hun duurzaamheidsstrategie. Met verschillende campagnes rondom dit thema vragen ze aandacht voor duurzame keuzes. Het gaat hier niet alleen om het kopen van duurzamere alternatieven, maar ook om duurzaam omgaan met wat je al hebt. Dat kan zijn dat je jouw oude kleding weer inlevert (bijvoorbeeld bij Weekday) of dat je kleding eens wat vaker laat maken bij de kledingmaker, in plaats van het te zien als wegwerpproduct. Weekday voegt hieraan toe: “Let’s make sustainable choices for the people we love, the communities we serve and the planet we share.”

We spraken Anna Norlin over haar manier van ontwerpen en hoe ze sustainability hierin integreert. “We testen en onderzoeken nieuwe materialen en nieuwe productieprocessen. We maken bijvoorbeeld een aantal collecties alleen op aanvraag en pushen niet standaard elke collectie in elke winkel. Op deze manier werk je al een stuk duurzamer en blijf je na een seizoen met minder stock zitten.

Een ander interessant initiatief is de Re-Made lijn, gebaseerd op eerdere collecties. “In deze collectie upcyclen we producten die niet verkocht zijn. Zo geven we ze een tweede leven en maken we er iets exclusiefs van.

Hierbij luistert Anna samen met haar team ook goed naar wat de klanten willen. “Gedurende het jaar hebben we in verschillende winkels diverse initiatieven waarbij we bijvoorbeeld tweedehands kleding en accessoires verkopen. Mensen kunnen zelf hun kleding inbrengen. Daarnaast zijn we in 2011 gestart met het Zeitgeist project. Deze collectie bestaat uit producten die gemaakt zijn in de lokale studio’s in onze winkels.

Met bovenstaande initiatieven hoopt Anna dat ze met Weekday een voorbeeld voor anderen is. “Ik hoop vooral dat mensen hierdoor inzien dat een merk creatief, verantwoord en trendsetting tegelijk kan zijn.

Trots

Als we vragen waar Anna het meest trots op is, dan hoeft ze niet lang na te denken. “Ik ben het meest trots op de samenwerking met Infinite Fiber Company (IFC). Zij maken gerecyclede vezels van overgebleven materialen, waaronder textiel, papier en karton.

Daarnaast kijkt Anna uit naar de plannen voor dit jaar. Zo lanceert er deze week een nieuwe Limited Edition collectie, helemaal gemaakt van gerecyclede materialen. Kortom: Weekday is lekker bezig en Anna is een vrouw die weet wat ze doet. Ze ontwerpt collecties met duurzaamheid als belangrijke pijler. Laten we hopen dat anderen hier een voorbeeld aan nemen.

Lees ook: In gesprek met: Anna Nyrén, Head of Collaborations bij & Other Stories

Reageer op artikel:
In gesprek met Anna Norling, Head of Design van Weekday
Sluiten