In gesprek met Jara van der Ham, Country Manager bij Gambettes Box

De creatieve sector is een ingewikkelde, nog altijd redelijk besloten wereld. Daarom willen wij in de rubriek ‘In gesprek met’ deze ondernemende creatievelingen een podium bieden. Deze keer: een interview met Jara van der Ham, Country Manager bij Gambettes Box.

In gesprek met

Bij NSMBL hebben we creativiteit, individualiteit en feminisme hoog in het vaandel staan. Binnen deze rubriek interviewen we inspirerende mensen om hun verhaal te horen. Van kunstenaars tot ondernemers, alle soorten creatievelingen komen voorbij.

Jara van der Ham

Jara is dertig jaar en Country Manager voor Gambettes Box Nederland. In Amsterdam heeft ze Communicatiewetenschap gestudeerd. In die tijd heeft Jara voor drie maanden in Parijs gewoond. Eigenlijk voor de grap, om Frans te leren. Maar het beviel zo goed, dat ze in 2016 definitief Amsterdam besloot achter zich te laten en naar Parijs te gaan.

Sindsdien is Jara meerdere keren bij Franse bedrijven terechtgekomen die iets met de Nederlandse markt willen. “In alles wat ik tot nu toe heb gedaan op carrièregebied zat die link tussen Frankrijk en Nederland er eigenlijk wel in. Zodoende is het lanceren van de Nederlandse markt voor Franse bedrijven een beetje mijn expertise geworden.”

Toen Gambettes dé Nederlandse markt wilde veroveren, was het dus een perfecte match.

Country Manager

Als Country Manager bij Gambettes Box, ziet geen dag er hetzelfde uit. En dat is wat Jara er ook leuk aan vindt, die variatie. In eerste instantie is Jara verantwoordelijk voor de lancering van Gambettes Box in Nederland en werkt ze nauw samen met alle teams om ervoor te zorgen dat ze Gambettes Box bevestigen als merk.

“Dat mensen weten wie we zijn, en dat we er daarnaast voor zorgen dat de markt blijft groeien. Dat is eigenlijk heel breed. Ik switch constant tussen technische zaken voor de website, het analyseren van onze performance, content schrijven, Art Direction voor shoots, online marketing, CRM, noem maar op. Vorige week was ik nog bezig met het editen van een backstage-filmpje die we voor een shoot met Vivian Hoorn hebben gemaakt. Ik ben in mijn rol echt een duizendpoot.”

Gambettes Box

Gambettes Box is een panty-abonnement waarbij je maandelijks een box krijgt toegestuurd met twee panty’s. En eerlijk is eerlijk, die dienst komt als geroepen. Panty’s kopen is best irritant. Je moet op pad om een panty te scoren, die na twee keer dragen weer kapot is. Niet echt een aankoop die je met plezier doet, dus.

En dat was precies de reden van het ontstaan van Gambettes Box. “Daarnaast zijn we erachter gekomen dat veel vrouwen het niet per se zien zitten om rokjes en jurkjes te dragen, en daarmee hun benen te laten zien. Onze benen zijn na de billen, het lichaamsdeel waar we het meest onzeker over zijn. Het dragen van een panty gaat dus uiteindelijk ook over het showen van je benen, en daar het zelfvertrouwen voor hebben.”

“Wat we met Gambettes Box willen, is het kopen van panty’s fun maken en tegelijkertijd die onzekerheid die veel vrouwen over hun benen hebben te verminderen, hen aan te moedigen om hun benen juist te laten zien.”

Méér dan een doos met 2 panty’s

Maandelijks ontvang je dus 2 panty’s. Vaak hebben deze panty’s een motiefje, maar ze blijven altijd zwart. Wel zo makkelijk met combineren. Minstens drie keer per jaar ontvang je een egaal zwarte. Da’s nog niet alles, want Gambettes Box werkt ook samen met andere merken. Eind september was er bijvoorbeeld een samenwerking met & Other Stories.

“We willen niet alleen maar een doos met 2 panty’s per maand leveren. Gambettes Box is méér dan dat. Iedere Box heeft een thema, een verhaal, we printen een lookbook aan de binnenkant van onze Boxen en geven onze abonnees zo veel mogelijk ideeën om de panty’s van die maand te dragen. De unboxing experience is heel belangrijk voor ons, het moet echt voelen als een cadeautje voor jezelf.”

Sinds deze maand zijn alle panty’s gerecycled. De zwarte panty’s van Gambettes zijn dus groen, if you know what I mean. De panty’s worden gemaakt van restjes garen die anders zouden worden weggegooid. Ook zijn de verpakkingen verduurzaamd, zodat er minder én gerecycled karton wordt gebruikt.

De samenstelling van de Box

Om te bepalen welke panty’s er in de Box van een bepaalde maand komen, wordt er zo’n zes maanden vooruit gewerkt. Samen met de leveranciers wordt naar verschillende (lees: honderden) motiefjes gekeken en uiteindelijk wordt beslist welke het beste bij Gambettes passen. De mode van het moment en de tijd van het jaar zijn uiteraard ook belangrijk.

“Ook schrijven we hiervoor onze abonnees aan. We vragen ze bijvoorbeeld wat ze van de vorige Box vonden en wat ze graag zouden willen zien in toekomstige Boxen”, vertelt Jara ons.

Gambettes Box

Het productieproces

Voor de echte know-how en kundigheid van panty’s fabriceren, moet je in Italië zijn, weet Jara ons te vertellen. “De panty-markt is echt een niche markt, je ziet vaak familiebedrijven die dit al tientallen jaren doen. In Frankrijk zijn er vandaag de dag nog maar enkele fabrieken die panty’s produceren, maar die zijn heel haut de gamme. In Italië zijn alle fabrieken geconcentreerd in het noorden van het land. Zo werken we met Gambettes ook met een familiebedrijf in Italië, dicht bij het Gardameer.”

Over de samenwerking vertelt Jara het volgende: “We werken nauw samen met onze fabrikanten, we werken vanaf het begin van Gambettes al met dezelfde en we gaan minimaal twee keer per jaar bij hen langs. Deze hechte relatie is heel belangrijk voor ons, en dit is ook juist wat ervoor heeft gezorgd dat we van gerecyclede panty’s werkelijkheid konden maken.”

Duurzaamheid

Sinds twee jaar werkt Gambettes Box er hard aan om de panty’s zo green mogelijk te maken. “Een panty blijft toch ergens een gebruiksvoorwerp. En het heeft een vrij korte levensduur, want zelfs in de duurste panty’s komen ladders. Ze zijn gewoon heel fragiel. Voor ons was het dus heel belangrijk om ervoor te zorgen dat onze panty’s zo min mogelijk belastend zijn voor het milieu.”

“We blijven eraan werken om onze panty’s zo groen mogelijk te produceren, zonder af te doen aan de stijl en het comfort. We werken onder andere aan het creëren van een biologisch afbreekbare panty en we willen ook het recyclen van panty’s vergemakkelijken voor onze abonnees.”

Gambettes Box

Body positivity

Grote kans dat je Gambettes Box af en toe al tegenkomt op socials. Binnenkort start een campagne die is gericht op body positivity. Als we Jara vragen of ze ons wat meer kan vertellen over de campagne, zegt ze het volgende:

“Heel veel vrouwen zijn onzeker over hun benen, en ik hoor de vrouwen om mij heen zichzelf vaak omlaag praten, en dat vind ik zó zonde. We zijn al kritisch genoeg naar onszelf. Echte schoonheid bestaat namelijk niet. Alle benen, in alle vormen en maten verdienen het om gezien, geliefd en gevierd te worden. Die diversiteit is juist wat de wereld interessant maakt. Vanuit dit idee is de Leg Studio ontstaan.”

“Een serie portretten van echte vrouwen en hun benen, waarbij ze vertellen over hun relatie met self love, met liefde voor hun benen en met de weg naar acceptatie. We hebben hiervoor gewerkt met zes superinspirerende vrouwen, waaronder Vivian Hoorn, die stuk voor stuk heel verschillend zijn. Ik heb zelf ook mijn steentje bijgedragen. Het resultaat is op de website te vinden en ik ben er heel erg trots op.”

Meer interviews lezen?

  • In gesprek met Emily Björkeheim, Head of Design bij H&M Divided
  • In gesprek met Amy Smith, Chief Giving Officer bij TOMS
  • In gesprek met Lieveke van Zuylen, Senior Designer bij Dante6
  • Reageer op artikel:
    In gesprek met Jara van der Ham, Country Manager bij Gambettes Box
    Sluiten