Karlijn van Spankeren
Karlijn van Spankeren Geld 2 dec 2025
Leestijd: 2 minuten

Jonge mensen geven massaal te veel uit tijdens Sinterklaas door déze twee ‘fouten’

De week van 5 december is aangebroken en de juten zakken worden gevuld. Althans, grote kans dat jij op deze leeftijd gaat dobbelen met vrienden of familie. En nóg grotere kans dat jij als millennial of Gen Z’er over het afgesproken budget heen gaat, volgens recent onderzoek van Revolut.

Om je een beetje op weg te helpen deelden we eerder al cadeautips onder de tien euro. Maar dat we teveel geld uitgeven, ligt blijkbaar niet aan de cadeaus zélf – maar aan twee herkenbare gewoontes.

Twee gewoontes die maken dat je te veel geld uitgeeft aan Sinterklaascadeaus

Sinterklaas is gezellig en knus, maar helaas ook een periode waarin veel jonge vrouwen ongemerkt veel meer geld uitgeven dan ze van plan waren. En dat komt niet door gebrek aan financieel inzicht, maar door twee hardnekkige valkuilen: sociale druk en te lang uitstellen.

Sociale druk: een gaaf cadeau en niet gierig zijn

Uit recent onderzoek blijkt dat 70 procent van de Nederlanders over het afgesproken budget gaat bij het kopen van Sinterklaascadeaus. Vooral jongeren (Gen Z en millennials) hebben moeite om binnen de financiële lijntjes te kleuren: maar liefst 80 procent geeft uiteindelijk meer uit dan afgesproken. En dat heeft alles te maken met de wens om niet gierig over te komen.

Ruim 31 procent van Gen Z is bang iemand teleur te stellen met een cadeau dat te goedkoop lijkt. Maar wat je vergeet: niemand ziet wat jij hebt uitgegeven, behalve je bankrekening. Millennials herkennen dat ook, maar dan net anders: zij vrezen vooral dat hun cadeau te standaard of saai is.

Lang uitstellen gaat je geld kosten

De tweede fout die ons allemaal geld kost? Uitstellen tot het laatste moment. Wanneer je te laat begint, slaat de stress toe en verdwijnen alle budgetplannen als sneeuw voor de open haard. Vooral mannen blijken hier gevoelig voor (zij gaan vaker €30+ over budget door tijdnood), maar vrouwen trappen er net zo goed in. Last-minute shoppen betekent minder keuze, meer twijfel en uiteindelijk duurdere aankopen.

Volgens nieuw wetenschappelijk onderzoek zijn we véél later ‘volwassen’ dan gedacht

Meld je nu aan voor de NSMBL NEWS CLUB! 💘

Jij wilt vast nog meer juicy news, handige tips & tricks en hééél veel inspiratie ontvangen... toch?! Elke vrijdag in je mailbox.