Te diep in het glaasje gekeken? Gebruik deze tips tegen een kater vooral NIET

Lobke Killaars 7 dec 2018 Food

Het is weer zover: je besloot die laatste shotjes van gisteravond toch wél te nemen en ligt er als gevolg nu bij als een niet al te beste versie van jezelf. Hoewel er ergere dingen zijn in het leven dan het hebben van een kater, voelt het op dat moment toch echt alsof je elk moment het loodje gaat leggen. Er worden gelukkig een hoop tips gedeeld over het verminderen van dat nare gevoel, maar volgens Dr. Pedram Kordrostami helpen de volgende dingen níét.

Tips tegen een kater

Er worden duizend en één tips gedeeld op het internet om die kater van je tegen te gaan. Wat moet je geloven en wat niet? Kordrostami vertelt wat je de volgende keer misschien beter kan laten.

1. Melk drinken

Het is belangrijk om voor het uitgaan een goede, vullende maaltijd te eten. Het drinken van melk schijnt daarentegen niet heel effectief te zijn. Melk verlaat je lichaam al snel en heeft dus niet veel effect op de snelheid waarmee alcohol wordt geabsorbeerd.

2. Alcohol blijven drinken

Denk je die hangover te kunnen fixen met een paar glazen wijn in de ochtend? ‘Gewoon doorgaan’ zodat die kater niet voelbaar is? Dit werkt niet écht. Je stelt je kater wel uit, maar wedden dat deze je weer gedag komt zeggen zodra je niet of minder drinkt? Het is een tijdelijke oplossing die waarschijnlijk alleen is weggelegd voor hen die een week in Spanje vertoeven onder het mom ‘zuipvakantie’.

3. Fastfood eten

Hate to break it to you, maar een stuk fruit eten werkt toch echt beter tegen een kater dan een pizza salami. Ai, dat wilde je niet horen hè? Je buik kan voedsel dat vol vet zit moeilijk(er) verwerken en de kans is groot dat je de volgende dag nog steeds last hebt van een opgeblazen gevoel.

4. Zorgen dat je overgeeft

Dit is niet handig om verschillende redenen. Ten eerste laat het je uitgedroogd achter, maar nog belangrijker: het kan interne schade aanrichten aan het al gevoelige spijsverteringsstelsel.

5. Pijnstillers nemen voordat je gaat slapen

Neem je een paracetamol, dan duurt het op zijn minst een half uur voordat je hier iets van merkt. Grote kans dat je dan al met je ogen dicht op je kussen ligt en in een diepe slaap bent gevallen. Aangezien de paracetamol zo’n vier tot zes uur werkt, heeft het weinig zin. Daarnaast kost het de lever alleen maar meer werk. Hij heeft het moeilijk genoeg met die alcohol alleen al.

6. Sporten

Van plan om je flink in het zweet te werken? Schijnt toch niet een enorm goed idee te zijn wanneer je last hebt van een hangover. Je bent al enorm uitgedroogd en al dat zweet dat je verliest draagt niet bij aan een gehydrateerd lichaam. Ga je toch sporten? Houd die literfles water dan goed bij de hand.

7. Koffie drinken

Je wordt er wat alerter en wakkerder van, maar dit botst niet op tegen de bijwerkingen die erbij komen kijken. Je hartslag gaat omhoog, terwijl deze al hoger is door de hydratatie. Daarnaast ga je er meer van zweten en shaken en kan het anxiety oproepen of verergeren.

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief

We mogen dan wel niet je crush zijn, maar we willen wel wekelijks in je inbox sliden.

* indicates required


Dit is dus waarom je kater erger wordt naarmate je ouder wordt

Cosmopolitan

Reageer op artikel:
Te diep in het glaasje gekeken? Gebruik deze tips tegen een kater vooral NIET
Sluiten