Kendall Jenner liegt, maar hoe eerlijk is het om daar woest om te worden?

Kendall Jenners samenwerking met het huidverzorgingsmerk Proactiv is momenteel een hot topic op het internet. Dit komt deels door de manier waarop de samenwerking is ingestoken, maar ook omdat nu blijkt dat Proactiv niet de oplossing was van Kendalls huidprobleem.

Het zal je wellicht niet ontgaan zijn, maar onlangs ontstond er nogal wat ophef rondom – hoe kan het ook anders – Kendall Jenner. Het topmodel verscheen namelijk in een video waarin ze vertelde een ‘persoonlijke boodschap’ over te willen brengen. Een boodschap over een probleem waar ze al jarenlang mee worstelde. Hiermee wilde ze naar eigen zeggen vrouwen over de hele wereld laten zien dat zij niet zoveel van hen verschilt, en ze zich voortaan voor deze groep mensen inzet.

De hele wereld dacht dat ze het over haar geaardheid had, maar niets bleek minder waar. Want wat bleek? Kendall had het over haar acne. Sterker nog, de video bleek onderdeel van een samenwerking met het huidverzorgingsmerk Proactiv. En dat schoot mensen in het verkeerde keelgat. Want wie was Kendall Jenner om ons te doen geloven dat ze het over iets serieus als haar geaardheid had, terwijl het in feite over een huidprobleem ging waar elke tweede persoon ter wereld mee te maken krijgt? En dan bleek het óók nog eens een betaalde samenwerking. Het internet was boos.

sayuri (@yydaydream) | Twitter

The latest Tweets from sayuri (@yydaydream). perished during the Thanos snap of 2018. England, United Kingdom

Sav 🥀 on Twitter

@KendallJenner Thats your huge secret? Having acne? https://t.co/3h1QmOxm71

Kendalls app onthult de waarheid

Naarmate de tijd verstreek ontstond er een interessante verschuiving in de woede omtrent Kendall. Want, naast het feit dat de wereld zich voelde voorgelogen, bleek het bij nader inzien ook zeer onwaarschijnlijk dat een product van twee tientjes het bestbetaalde model ter wereld van haar acne af had geholpen. En wat bleek? Dat is inderdaad niet het geval. Kendall Jenners antwoord op haar huidprobleem bleek helemaal geen Proactiv. Uit een tekst die in 2015 op haar inmiddels gedeactiveerde app verscheen, blijkt namelijk dat Kendall wel degelijk onder behandeling bij een dermatoloog was in de tijd dat ze leed aan acne en daarnaast laserbehandelingen onderging.

Uitspraken van Kylie en een dermatoloog

In datzelfde jaar onthulde Kendalls zusje, Kylie Jenner, in een interview dat het inderdaad een dermatoloog genaamd Christie Kidd was die Kendall van haar acne af heeft geholpen. En ook deze dermatoloog heeft vorig jaar nog toegegeven Kendall te hebben behandeld. In een interview sprak ze over de verschillende verzorgingsproducten die Kendall destijds gebruikte, waaronder een aantal producten van haar eigen zeer exclusieve huidverzorgingslijn. Kortom, als er één merk niet heeft bijgedragen aan de zichtbare verbetering van Kendall Jenners huid, is het Proactiv. En dit terwijl Kendall wel degelijk beweert dat het Proactiv was dat haar huid van de ondergang had gered.

Kendall talks about having acne 😩🤓

25.2k Likes, 250 Comments – @kardashianclips on Instagram: “Kendall talks about having acne 😩🤓”

Moeten we boos zijn op Kendall?

Op zich kun je nu denken: is dit niet gewoon hoe reclame werkt? Dit is toch gewoon een typisch voorbeeld van ‘we pakken een influencer en laten die een product aanprijzen wat ze waarschijnlijk nog nooit heeft gebruikt’? Daar heb je gelijk in. Hoewel dat natuurlijk niet heel ethisch verantwoord is, is het nou eenmaal hoe de reclamewereld werkt. Scroll een keer door je Instagramfeed heen en je komt tig ads tegen waarin producten worden aangeprezen die vervolgens ergens in een laatje verdwijnen.

En nu kun je twee kanten op. Je kunt ofwel heel boos worden omdat Kendall een probleem waar veel mensen mee worstelen, gebruikt om geld mee te verdienen, of je kunt tot het besef komen dat Kendall toevallig die ene influencer is die eruit wordt gepikt. Want jij weet net zo goed als wij dat negen van de tien items die je tegenkomt op je feed niet echt dé oplossing zijn geweest voor probleem X van influencer Y.

Is het netjes van Kendall dat ze zich leent voor een product dat ze zelf niet heeft gebruikt? Nee. Feit blijft namelijk dat ze liegt tegen haar volgers. Hoewel dat niet nieuw is, is het natuurlijk evengoed niet heel chic. Maar om haar online volledig de grond in te stampen, lijkt ons ook weer hypocriet. Want nogmaals, Kendall is niet de eerste noch de enige influencer die hiervoor is gevallen. Wil je het probleem bij de kern aanpakken, raden wij je aan om nog eens door je Instagramfeed te scrollen en alle Influencers te ontvolgen die een product aanprijzen. Zij en Kendall verschillen namelijk waarschijnlijk niet zo heel veel van elkaar.

Het is weer zover: de wereld is wederom woest op Kendall Jenner

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief

We mogen dan wel niet je crush zijn, maar we willen wel wekelijks in je inbox sliden.

* indicates required


Reageer op artikel:
Kendall Jenner liegt, maar hoe eerlijk is het om daar woest om te worden?
Sluiten