Is het keto-dieet gezond? Wij hebben antwoord op al je vragen

Het keto-dieet: je hebt er vast wel van gehoord of misschien volg je het zelfs op dit moment. Maar is het keto-dieet eigenlijk wel gezond? Wij zochten het voor je uit.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Wat is het keto-dieet?

Het keto-dieet – oftewel het ketogene dieet – is misschien wel hét populairste dieet van dit moment. Menig celebrity volgt het en ook wij hebben ons er in verdiept. Het dieet is heel simpel: je eet veel vetten (gezonde vetten zoals die uit zalm en noten), gevolgd door een kleinere hoeveelheid eiwitten en zo min mogelijk koolhydraten.

Door dit dieet streng te volgen, gaat je lichaam in een staat van ketosis, waarin je vet verbrandt om aan energie te komen, in plaats van koolhydraten.

I’m just saying… Keep it real ,never lie to yourself 😊 . Discover the biggest mistake why most people FAIL on Keto ( Click link in our bio ) 🔻Follow👉 @keto.meal👈for more #keto content 🥑 Join our 28-Day Keto Challenge community with 100% satisfied members. . . Photo Credit: @ketobabeforlife . #ketotransformation #ketorecipes #ketosisdiet #ketosis #ketogenic #ketos #ketodiet #ketoweightloss #ketogenicliving #ketotips #ketoforbeginners #ketolove #ketogeniclife #ketogeniclifestyle #ketolife #ketolifestyle #lowcarbdiets #lowcarb

8,231 Likes, 260 Comments – Health | Nutrition 🏃‍♂️🥦🥑 (@keto.meal) on Instagram: “I’m just saying… Keep it real ,never lie to yourself 😊 . Discover the biggest mistake why most…”

Is het keto-dieet gezond?

Een eenduidig antwoord op de vraag of het keto-dieet gezond is, bestaat niet. Wel heeft het dieet positieve of juist negatieve effecten op verschillende mensen, afhankelijk van hun gezondheid. Wij zetten ze voor je op een rij.

Voordelen

Het eerste voordeel is – voor degenen die daarnaar op zoek zijn – dat je snel afvalt als je het keto-dieet volgt. Je lichaam gaat in ketosis waarin het vet verbrand in plaats van koolhydraten. Belangrijk hierbij is dat je je altijd aan dit dieet houdt, dus geen cheat days invoegt.

1. Je hebt epilepsie, Parkinson of MS

Een ander geval waarbij het keto-dieet een positieve werking kan hebben, is bij epilepsie-patiënten. Het keto-dieet zorgt voor bepaalde stofjes in je lichaam, een veranderde stress-regulering en een hele hoop andere dingen. Hierdoor bleek uit onderzoek dat het een positieve werking heeft op mensen met epilepsie. Belangrijk: raadpleeg altijd je dokter voordat je jouw dieet drastisch verandert.

Ook bij andere ziektebeelden kan het keto-dieet een positief effect teweeg brengen. Bij mensen met Parkinson en MS kan dit dieet er onder andere voor zorgen dat ze minder vermoeid zijn.

2. Je hebt diabetes type II

Heb jij diabetes type II? Dan kan het keto-dieet ook een verlichting van je klachten bieden. Doordat bij deze vorm van diabetes je lichaam koolhydraten niet volledig kan benutten, vormt het keto-dieet een oplossing. Je lichaam haalt hierbij namelijk zijn energie uit vetten in plaats van koolhydraten.

⭕KETO MEAL⭕ 🔴SAVE this post to make later!👌 🔴FOLLOW @keto.meal for more recipes!❤️ ⭕Try our new program.⭕ The 28-Day Keto Challenge is a well-crafted plan to get you through the first month. You get a 28-day meal plan to guide you every step of the way. You’re never left to figure things out on your own. Nothing is left to chance. Simply follow the plan and you WILL succeed. 🔻link in BIO ⏩ Never miss any update from us. Follow us @keto.meal This beautiful photo to: @wakeupketosleeprepeat #keto#lowcarb#lowcarbdiet #cleaneating #healthyeating #cleaneats #mealprep #foodprep #fitfood #ketogenic #weightloss #mealplan#healthyfood #mealprepping #weightlossjourney #ketomealprep #ketosis #instahealth #getfit #iloveketo #meals #healthyliving #healthylifestyle #active#avocado#ketojourney #ketomom #ketoresults #ketorecipe

7,908 Likes, 162 Comments – Health | Nutrition 🏃‍♂️🥦🥑 (@keto.meal) on Instagram: “⭕KETO MEAL⭕ 🔴SAVE this post to make later!👌 🔴FOLLOW @keto.meal for more recipes!❤️ ⭕Try our new…”

Nadelen

Dan zijn er nog een heleboel redenen om niet te beginnen aan het keto-dieet.

1. Je hebt een hoge bloeddruk

Heb je een hoge bloeddruk? Dan is het keto-dieet misschien niet geschikt voor jou. Door het drastisch aanpassen van je dieet kan je bloeddruk ineens omhoog schieten of juist heel erg dalen. Een vervelende bijwerking, zeker als je een hoge bloeddruk hebt.

2. Je bent een vrouw

Helaas moeten we ook toegeven dat dit dieet minder geschikt is voor vrouwen dan voor mannen. Dat komt doordat je bij het keto-dieet last kunt krijgen van hormoonschommelingen en zelfs hormonale problemen op de lange termijn.

3. Je woont nog thuis

Als je nog thuis woont heb je natuurlijk niet altijd de mogelijkheid om zelf te bepalen wat je eet. Tenzij je hele familie ook aan het keto-dieet doet, is het lastig vol te houden.

4. Je hebt een eetstoornis (gehad)

Door je te houden aan het keto-dieet ben je (vooral in het begin) obsessief bezig met wat je eet. Wanneer je gevoelig bent voor het ontwikkelen van een eetstoornis of er op het moment een hebt, dan draagt dit er niet positief aan bij.

5. Je zit vaak ‘verstopt’

Kan jij niet vaak naar de wc? Dan kan het keto-dieet dit alleen nog maar verergeren. En uiteindelijk is niks fijner dan goed werkende darmen.

Zoals je ziet zijn er veel voor- en nadelen. Er valt iets tegen én voor het volgen van het keto-dieet te zeggen. Al met al is het een goed idee om je dokter te raadplegen voordat je hiermee start, om ongemakken en gevaarlijke gevolgen te voorkomen.

Dit wil je ook weten: de keto-adem is een ding en dit wil je niet.

Hello Giggles

Reageer op artikel:
Is het keto-dieet gezond? Wij hebben antwoord op al je vragen
Sluiten