Het verschil tussen het ketodieet en een koolhydraatarm dieet? We leggen het je uit

Als je bezig bent met afvallen, zijn er verschillende diëten die je aan kan houden. Veel mensen zijn enthousiast over bijvoorbeeld het ketodieet, maar ook een koolhydraatarm dieet is populair. Wat is nou precies het verschil? Een diëtist legt het uit en vertelt welke zij aanraadt.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Afvallen met minder koolhydraten

Er zijn veel verschillende diëten en ook het ketodieet en een koolhydraatarm dieet bevat verschillen. Het voornaamste aspect van het ketodieet is dat het extreem laag in koolhydraten is. Als je je goed aan het dieet houdt, zou je dagelijkse voeding zo’n vijf tot tien procent uit koolhydraten staan.

Het aantal grammen varieert op basis van je gewicht en hoeveel je sport, maar dat zou tussen de dertig en honderd gram per dag zijn. Dat klinkt misschien als aardig wat, maar een banaan bevat al snel 27 gram aan koolhydraten. Auch.

Maar goed, als je graag een paar kilootjes kwijt wil, is minder koolhydraten eten natuurlijk wel belangrijk. Dat is namelijk een van de meest effectieve manieren om gewicht te verliezen en om dit gewicht eraf te houden. Toch is het ketodieet niet de enige manier om af te vallen. Je kan namelijk ook kiezen voor een normaal koolhydraatarm dieet en dit zou zomaar een veel betere keuze voor jou kunnen zijn.

Dit bericht bekijken op Instagram

👌 Still struggling to get into ketosis? We give you👉The 28-Day Keto Challenge is a well-crafted plan to get you through the first month. Simply follow the plan and you WILL succeed. 《Check our link in BIO and start Now!》👉@lowcarbsociety _ – Lemon Pepper Salmon 🐠 + Avocado 🥑 + Egg 🍳 Powerbowl – – – 👇 INSTRUCTIONS by @shredhappens 1.I coat a piece of @wholefoods salmon liberally with lemon pepper seasoning and roasted it in the oven. Time varies by oven (and you can also air fry). . 2.While the salmon was going, I soft boiled a @peteandgerrys egg (I do multiple at a time to use throughout the week) for about 6.5 minutes. . 3.Grabbed a serving bowl and filled the bottom with a big serving of arugula then topped with some sunflower micro greens, cut up cherry tomatoes, some olive oil, and 1/2 sliced avocado. . 4.Put the salmon and egg over the veggies and put some @wholefoods everything bagel seasoning. . 5.Devoured with a smile. – – #ketogenic #ketosis #ketodiet #ketofam #ketocommunity #ketoweightloss #ketolifestyle #ketofood #ketones #ketorecipes #ketotransformation #ketogains #ketodinner #ketoliving #keto #lchf #ketofriendly #ketogirl #ketoresults #ketomom #ketofamily #ketojourney #lowcarb #paleo #atkins #lchfdiet #hclf

Een bericht gedeeld door Low Carb ♡ Keto ♡ Diet (@lowcarbsociety) op

Wat is het ketodieet?

Maar wat is dan precies het verschil tussen het ketodieet en een normaal koolhydraatarm dieet? Dietiste Kritin Kirckpatrick legt uit: “The biggest difference between keto and low-carb is that the main goal of keto is to induce ketosis.”

Ketowattes? Ketose is een metabole staat waarin je lichaam overschakelt van het verbranden van glucose en glycogeen (de opgeslagen vorm van glucose), die beiden afkomstig zijn van koolhydraten, tot brandende vetten. Dit process produceert ketonen, wat verbindingen zijn die door je lever worden gemaakt met behulp van vetzuren.

Het is mega lastig om in deze staat te komen omdat je extreem weinig koolhydraten mag eten, maar het kan wel een handige manier zijn om een beetje af te vallen.

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Oké, maar wat is dan een koolhydraatarm dieet? Bij zo’n dieet kom je waarschijnlijk niet in de ketose-staat. Dit komt deels doordat je dus meer koolhydraten eet dan bij een ketodieet, maar er is nog een reden.

Bij een ketodieet is alles heel streng: zo’n vijf tot tien procent van je dieet bestaat uit koolhydraten, zestig tot 75 procent is vet en vijftien tot twintig procent is proteïne. Toch zou een koolhydraatarm dieet eigenlijk een vergelijkbaar niveau van koolhydraatbeperking kunnen hebben. Volgens Kristin varieert het natuurlijk per persoon, maar mag je zo’n twintig tot zestig gram aan koolhydraten per dag.

Wat het ketodieet anders maakt, is dat het ook eiwitten beperkt. Kristin vertelt dat eiwitten een bron zijn van aminozuren. Aminozuren zorgen ervoor dat je lichaam niet in ketose raakt. Bij een ketodieet mag je dus naast weinig koolhydraten, ook weinig proteïne en bij een koolhydraatarm dieet mag je wel gewoon proteïne binnenkrijgen.

Dit bericht bekijken op Instagram

This Avo Garden have us feelin' some kind of way.. 👀💥

Een bericht gedeeld door The Avocado Show (@theavocadoshow) op

Met welk dieet val je het meest af?

Helaas zijn er weinig langetermijnstudies gedaan over het ketodieet in combinatie met afvallen. Kristin vertelt dat als je je goed aan je dieet houdt, zowel het ketodieet als een koolhydraatarm dieet kunnen helpen bij afvallen. Waar het volgens haar om draait, is welk dieet jij makkelijker lang vol kan houden. Het is namelijk heel moeilijk om het ketodieet goed aan te houden.

Kristen zegt: “It’s notoriously tricky to stay on track with keto because the keto diet has to be followed perfectly to stay in ketosis. Many of my patients have found it easier to sustain low-carb than keto because it allows more flexibility in range of carbs, and it doesn’t necessarily limit protein content of any kind.”

Maar als je de juiste motivatie hebt, kan een ketodieet misschien juist goed voor je werken. Het fijne aan het ketodieet is dat de regels over het algemeen heel duidelijk zijn, en een koolhydraatarm dieet heeft iets meer grijze gebieden wanneer het aankomt op wat je wel en niet mag.

“The best way to determine which diet is right for you is to look at other factors in your life,” vertelt Kristin. Denk aan je dagelijkse rooster, je huidige dieet, je leefstijl etcetera. Wat je ook kiest, zorg ervoor dat je jezelf niet gaat kwellen want dat is het natuurlijk absoluut niet waard. Ga je voor een koolhydraatarm dieet? Dan hebben wij een paar heerlijke recepten voor je op een rijtje gezet.

DieetkompasPopsugar

Reageer op artikel:
Het verschil tussen het ketodieet en een koolhydraatarm dieet? We leggen het je uit
Sluiten