Even lekker klagen met je collega’s? Dat is juist goed voor de werksfeer

Het is maandagochtend. Je hebt je verslapen, het koffiezetapparaat doet het niet, de printer geeft weer zo’n mysterieuze foutmelding én je hebt vanmiddag die afspraak staan met die zeikende klant. Dus wat doe je? Even lekker een potje klagen tegen je collega’s. Het fijne hieraan is dat dit juist goed is!

Klagen met collega’s

Wanneer je niet te genieten bent wegens privé-situaties of werkgerelateerde problemen, ben je wel eens geneigd om even lekker te zeiken tegen of met je collega’s. Je ziet je collega’s namelijk vaak het merendeel van de week. Voel je je daar ook altijd een beetje schuldig om achteraf? Niet nodig! Uit onderzoek blijkt dat dit juist bevorderlijk is voor de werksfeer.

Vanessa Pouthier, onderzoeker aan de Melbourne University, heeft een onderzoek uitgevoerd waaruit blijkt dat je de druk op de werkvloer vermindert met een klaagsessie hier en daar. Met name voor mensen met een stressvolle en drukke baan, kan zo’n zeiksessie bevordelijk zijn.

Het onderzoek

Hoe heeft Vanessa dit bewezen? Ze heeft een extensief onderzoek gedaan naar de werkgewoonten in een Amerikaans ziekenhuis onder verpleegsters, artsen en chirurgen. Hieruit bleek dus dat kleine klaagsessies de sfeer hebben veranderd van bijvoorbeeld een vergadering. In deze situaties konden de collega’s onderling even hun frustraties kwijt op gebied van patiënten, de drukte op de werkvloer en gezinssituaties.

Naast dat het voor het team positieve effecten had, had elk individu er ook nog wat aan. Het bevorderde namelijk ook de mentale gesteldheid van de werknemers. Waarom dit was? Ze hadden nu gemeenschappelijke vijanden. Dan bedoelen we niet per se een vervelende collega, maar ook de bedrijfsstructuur, management of andere beslissingen die op hen effect hadden.

Ongeschreven regels

Ondanks dat het managementteam vaak bang is dat deze klaagsessies een slecht teken zijn, blijkt het zo te zijn dat er sterke ongeschreven regels zijn waardoor het niet uit de hand kan lopen. Je weet vaak wel wat je met wie kan bespreken en wanneer.

In deze regels staat blijkbaar ook dat je niet teveel mag klagen over een ander teamlid, maar alleen over externe problemen. Daarnaast bleek uit het onderzoek dat het geklaag gemiddeld nog geen minuut duurde. Het valt allemaal dus wel mee. Wanneer de sessies langer duurde, leek het meet op een ‘bron van depressie’ in plaats van het uitlaten van frustraties.

Vanessa beweert dat de werknemers niet zonder deze klaagsessies kunnen en dat ze redelijk cruciaal zijn voor de onderlinge band. Daar komt nog bij kijken dat een korte zeik gesprekje niet meteen een negatieve sfeer brengt. Mensen klaagden vooral om stress te verminderen en niet om echt verandering te brengen. Gewoon lekker blijven zeiken met je collega’s, dus.

Reageer op artikel:
Even lekker klagen met je collega’s? Dat is juist goed voor de werksfeer
Sluiten