Tessa Ponjee
Tessa Ponjee Food 23 aug 2018

Stop met het kopen van dure kokosolie want het is helemaal niet goed voor je

Grote kans dat jij, net zoals ongeveer de rest van de wereld, kokosolie gebruikt voor zo ongeveer alles in je leven. Denk daar toch nog maar een keertje over na. Het blijkt volgens een Harvard Professor namelijk net zo slecht als vergif te zijn.

Kokosolie is slecht

Kokosolie lijkt het wondermiddel wat je kan gebruiken voor zo ongeveer alles: het is goed om mee te koken, het is goed voor je haren en ga zo maar door. Het product is afgelopen jaren enorm populair geworden. Toch beweert een professor van de Harvard Universiteit, Karin Michels, het tegendeel.

Karin is een epidemioloog op Harvard. Dat houdt in dat ze onderzoek doet naar het voorkomen en verspreiden van ziekten onder de mensheid. Ze vertelt in een college genaamd ‘Coconut oil and other nutritional errors’ dat de superfood trend helemaal niet zo goed is en dat vooral kokosolie slecht is. Ze zegt: “The substance is one of the worst things you can eat and it is as good for wellbeing as pure poison.”

Oké, dat zijn nogal heftige uitspraken. Het college wat ze gaf op de Freiburg universiteit, is ondertussen bijna een miljoen keer bekeken op Youtube. Dus als je eventjes je Duits wilt opkrikken, ga je gang.

Onderzoek

Dus hoe komt de professor hierbij? Karin baseerde haar waarschuwing op de hoge concentratie aan verzadigd vet in kokosolie. Verzadigd vet verhoogt namelijk het cholesterol en daarmee dus de risico’s op hart- en vaatziekten. Iets waar we niet op zitten te wachten natuurlijk.

Dus naar hoeveel vet kijken we dan? Nou, kokosolie bevat meer dan 80% verzadigd vet. Dat is twee keer zoveel als in varkensvet en 60% meer dan wat er in rundvlees te vinden is. Daar bak je dan lekker je groenten in.

Niet zo gezond

The American Heart Association heeft vorig jaar deze aannames onderzocht. Toentertijd dacht driekwart van de Amerikaanse bevolking dat kokosolie gezond was. Het onderzoek toonde echter aan dat slecht 37% van de voedingsdeskundigen dit dachten.

De schrijvers van dit rapport gaven de marketing van de superfood de schuld van het enorme succes. In het rapport stond het volgende: “Because coconut oil increases LDL cholesterol, a cause of CVD, and has no known offsetting favourable effects, we advise against the use of coconut oil.”

Met mate gebruiken

Uiteraard hoef je nu niet meteen al je potjes kokosolie in de vuilnisbak te gooien. Zolang je het met mate eet, is er niks aan de hand. The British Nutrition Foundation is het hier ook mee eens en zegt: “Coconut oil can be included in the diet, but as it is high in saturated fats should only be included in small amounts and as part of a healthy balanced diet. There is to date no strong scientific evidence to support health benefits from eating coconut oil.”

Victoria Taylor, voedingsdeskundige bij de British Heart Foundation zegt: “Coconut oil is about 86% saturated fat, about one-third more saturated fat than butter. There has been speculation that some of the saturated fat present in coconut oil may be better for us than other saturated fats, but so far there is not enough good-quality research to provide us with a definitive answer.”

Wat dit dus betekent is dat kokosolie lang niet zo gezond is als dat we allemaal denken. Victoria vertelt ook dat plantaardige oliën zoals zonnebloemolie, een gezondere optie zijn dan kokosolie. Maar als je echt heel erg houdt van de smaak van kokosolie, dan is er natuurlijk niks mis om dit af en toe in je eten te verwerken. Net zoals met al het eten, is het gewoon belangrijk dat je het met mate neemt.

The Guardian

Reageer op artikel:
Stop met het kopen van dure kokosolie want het is helemaal niet goed voor je
Sluiten