- -
- - Love & Life 20 jul 2018

Waarom een koolhydraatarm dieet niet per se nodig is

Wanneer je wilt afvallen of gezonder wilt leven, dan raadt men vaak een koolhydraatarm dieet aan. Maar is dit wel zo goed voor je? Naast dat je geen pizza mag eten, zitten er namelijk wel wat nadelen. Dit zijn de redenen waarom een koolhydraatarm dieet niet per se nodig is.

Afvallen zonder koolhydraten

Koolhydraten zijn voedingsstoffen die ervoor zorgen dat dat sexy lichaam van je energie krijgt. Koolhydraten worden namelijk omgezet naar glucose (suiker) waardoor je energieker wordt. Het zit voornamelijk in groenten, fruit, peulvruchten, volle graanproducten, brood, pasta en andere bewerkte producten. Toch zijn de meningen over de effectiviteit en gezondheid van een koolhydraatarm dieet verdeeld, en leggen wij je uit waarom.

1. Koolhydraten en aankomen

Een groot deel van de mensen denken dat je aankomt van het (te veel) eten van koolhydraten, maar dat is niet per se waar. Na het eten van een lekkere pasta gaat je lichaam insuline aanmaken, zodat je meer energie krijgt. De reden dat sommige mensen koolhydraatarm eten, is omdat het eten hiervan ervoor kan zorgen dat vet wordt opgeslagen.

Wat velen dus denken is dat meer koolhydraten meer insuline betekent, wat leidt tot meer vet. Toch is dit niet dé reden om te stoppen met het eten van koolhydraten, want insuline wordt ook aangemaakt na het eten van bijvoorbeeld eiwitten. Daarnaast worden koolhydraten ook niet meteen omgezet naar vet, zolang je genoeg blijft bewegen. Dus dit zijn de redenen waarom jij een pasta af en toe best mag eten.

2. Energiebalans

Wil je afvallen, dan moet je minder eten dan dat je lichaam verbruikt. Dat is logisch, toch? Maar wat minder bekend is, is dat je lichaam overal energie uit kan halen. Het gaat om variatie.

Harvard University heeft gekeken naar de lange termijn effecten van een koolhydraatarm dieet. Zij zeggen dat op de korte termijn een koolhydraatarm dieet goed voor je is, maar op de lange termijn is er weinig over te vinden. Dit komt doordat een dieet met enorm weinig koolhydraten best lastig vol te houden is.

2. Gewichtsverlies is iets anders dan vetverlies

Koolhydraatarm eten doen mensen vaak omdat je gewicht er wel degelijk door naar beneden gaat. En misschien wist je dit al, maar gewichtsverlies betekent niet meteen afvallen. Koolhydraten worden opgeslagen in je lichaam samen met redelijk wat vocht. Dit zorgt weer voor minder kilootjes op de weegschaal, maar besef je wel dat dit in het begin dus voornamelijk vocht is, geen vet. Dat is natuurlijk niet erg, want resultaat is resultaat.

3. Vaak moe

Als je bezig bent met afvallen is de kans groot dat je regelmatig sport. Omdat je wanneer je sport veel energie verbrand, is het ook belangrijk dat je je lichaam weer energie geeft. Koolhydraten kan daarom juist wel goed zijn voor wanneer je een heftige workout achter de rug hebt.

Een onderzoek genaamd The Vermont Study, heeft dit onderbouwd. Om onze stofwisseling goed te houden maakt ons lichaam een belangrijk hormoon aan, genaamd T3. Een laag level van T3 hormonen, kan ervoor zorgen dat je je altijd grieperig en moe voelt. Wat heeft dit met koolhydraten te maken? Dit hormoon is erg gevoelig voor calorieën en koolhydraten. Wanneer je te weinig koolhydraten eet, vermindert de aanmaak van T3, waardoor je je zo kunt voelen.

3. Meer honger

Vezelrijke koolhydraatbronnen zoals groenten, peulvruchten en aardappelen zorgen ervoor dat je minder honger hebt. Koolhydraten geven je een vol gevoel, waardoor het mogelijk is dat je minder gaat snacken na je avondmaaltijd. Tuurlijk moet je er niet teveel van eten, maar koolhydraten zijn niet de duivel.

Tuurlijk zijn de resultaten van een koolhydraatarm dieet voor iedereen anders. De een zweert erbij, en de ander vindt het niks. Uiteindelijk is het het belangrijkste om te beseffen dat variatie in je dieet essentieel is. Een pasta of boterham laten liggen hier en daar zorgt ervoor dat je afvalt, maar sla er niet in door.

Orange Fit

Reageer op artikel:
Waarom een koolhydraatarm dieet niet per se nodig is
Sluiten