Alle koolhydraten schrappen is slecht voor je lichaam en dit is het gevolg

We weten dat een koolhydraatarm dieet een goede manier is om een kilootje of twee te verliezen. Maar om letterlijk alle koolhydraten uit je voedingspatroon te gooien, is een slecht idee. Dit is wat dat met je lichaam doet.

Koolhydraten schrappen

Het is algemeen bekend dat koolhydraten op z’n zachtst gezegd niet bepaald bevordelijk zijn voor gewichtsverlies. Het kan daarom geen kwaad om pasta, pizza, brood en andere bewerkte koolhydraten zoals snoep te minderen of te schrappen als je wil afvallen. Maar om nou alle koolhydraten te laten liggen zoals groenten, fruit en noten, is absoluut niet gezond. Dit kan namelijk enorme gevolgen hebben voor je lichaam en daar zit je natuurlijk niet op te wachten.

Grieperig

Als je ineens totaal geen koolhydraten meer binnenkrijgt, krijg je last van veel bijwerkingen. Klachten zoals vermoeidheid, zwakte, hoofdpijn, prikkelbaarheid, misselijkheid en duizeligheid zijn niet onverwacht en kunnen zelfs een paar dagen blijven. Dat is natuurlijk totaal niet relaxed.

Diëtiste Kristin Kirkpatrick zegt het volgende: “Je lichaam heeft een duidelijke hiërarchie, als het aankomt op het verbrandingsproces. Eerst verbrandt je lichaam glucose. Als dat opgebruikt is, begint het vet af te breken. Dat komt, omdat je lichaam in ketose raakt. Daarbij gaat je lichaam meer ketonen aanmaken, om je de energie te leveren die je niet meer uit glucose kan halen.”

Dat lijkt de succesformule voor een ideaal lichaam, maar dat is niet de gezondste manier. Diëtist Jim White zegt: “Vetten zijn een veel tragere brandstofbron dan glucose. Dat betekent dat je lichaam er niet snel genoeg aankan, als je bijvoorbeeld gaat sporten. Gevolg: je voelt je futloos en intensief bewegen zit er niet meer in.”

Dat is nog niet alles. Bij een gebrek aan vetten, breken je spieren juist af. Dat is natuurlijk niet wat je wil als je net zo lekker bezig bent met trainen. Kristin legt uit: “Als je te weinig koolhydraten eet, valt de belangrijkste brandstof voor je lichaam weg, waardoor je je sneller vermoeid voelt, je energiepeil daalt en je last krijgt van hoofdpijn en misselijkheid, net alsof je griep hebt.”

Je verliest alleen vocht

Natuurlijk verlies je wat kilootjes door een koolhydraatarm dieet, maar volgens voedingsdeskundige Sandra Bekkari komen die er ook redelijk snel weer bij. Da’s minder natuurlijk. Ze zegt: “In je lichaam is suiker gebonden aan water. Zo is één molecule glucose gebonden aan drie moleculen water. Als je dus die suikervoorraden gaat uitputten door ze te schrappen, verlies je vooral vocht. Zodra de glycogeenvoorraden opnieuw aangevuld worden, komt je vochtbalans weer op peil en komen de verloren kilo’s er gewoon weer bij. Weet dat 3 kilogram verliezen in een week tijd gewoon niet kan. Om 1 kilogram vetmassa te verliezen, moet je 7.000 calorieën extra verbranden. Een halve kilogram per week is dus veel realistischer.”

Duidelijk, maar dat betekent natuurlijk niet dat het verliezen van gewicht aan water slecht is. Ondanks dat de eerste kilo’s die je verliest waarschijnlijk vocht zijn, is het waarschijnlijk wel een enorme motivatie om door te gaan met sporten.

Uiteindelijk draait het allemaal om gezond zijn en gebalanceerd eten. Je hoeft niet alles te schrappen om je doel te behalen. Zolang je je maar chill voelt.

Dit vind je ook leuk om te lezen.

20 lekkere snacks die je kunt eten als je op de gezonde toer bent

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief

We mogen dan wel niet je crush zijn, maar we willen wel wekelijks in je inbox sliden.

* indicates required


HLN

Reageer op artikel:
Alle koolhydraten schrappen is slecht voor je lichaam en dit is het gevolg
Sluiten