Kort lontje sinds de pandemie? Dit is waarom je snel geïrriteerd bent en wat je eraan kunt doen

We weten niet of het aan ons ligt, maar wij vinden iedereen redelijk irritant de laatste tijd. Of zeg maar gerust: bloody annoying. In een pre-COVID wereld lieten we irritaties makkelijk langs ons heen glijden, maar nu zijn we intolerant voor bijna alles. Een kort lontje zorgt ervoor dat we nog maar weinig kunnen hebben.

Hoe kan het dat we sneller geïrriteerd zijn sinds de pandemie? En wat kunnen we eraan doen? Wij leggen het je uit.

Kort lontje

Voor het coronatijdperk kon je ons gerust omschrijven als geduldig, relaxed en zorgeloos. Maar daar blijkt niks meer van over. We kunnen er maar moeilijk omheen: sinds COVID-19 hebben we een kort lontje. En dat uit zich niet alleen in irritaties maar ook een intolerantie voor bijna alles.

Weinig sociale interactie, veel thuiszitten en meer tijd zorgen ervoor dat we gevoeliger zijn voor de acties van anderen. Of het nou je huisgenoot is die haar lunch zit te eten of je familie die maar blijft zeuren over de lockdown: het irriteert ons mateloos. Maar waar komt dit korte lontje vandaan en wat kunnen we doen tegen de ‘pandemirritation’?

Emoties en stress

Volgens Dr Elena Touroni, psycholoog en co-founder van The Chelsea Psychology Clinic, is het helemaal niet zo gek dat velen van ons zich zo voelen. “We hebben dit jaar allemaal met veel omwentelingen te maken gehad. De emoties lopen hoog op, en dat is niet meer dan normaal gezien de huidige situatie. Wanneer we ons gestrest, angstig of gespannen voelen, kan onze tolerantiedrempel lager worden, waardoor we een korter lontje hebben. We reageren dan sneller en gaan impulsief handelen.”

Het resultaat? Een kort lontje, ongegrond geïrriteerd zijn en impulsief handelen. Dat zorgt ervoor dat we op een geïrriteerde manier kunnen reageren op vrienden en familie en daar later spijt van krijgen. En daar herkennen we ons maar al te goed in. Toch kunnen we het op veel momenten niet helpen om zo te reageren, ondanks dat we later spijt krijgen.

Verdeeldheid in meningen

Psychotherapeut en founder van www.headucate.me wijdt het vooral aan de verdeeldheid in opvattingen over de lockdown. Dat zorgt voor spanning in de samenleving en onverdraagzaamheid naar elkaar. “Velen van ons hebben gemerkt dat het maatschappelijk debat over het algemeen intoleranter werd, zelfs vóór COVID en de lockdown: er is een toename aan vijandigheid. Dan is er een verdeeldheid in meningen: sommigen willen weer in volledige lockdown, anderen willen gewoon doorgaan met het leven.”

De komst van het virus, de lockdown en onzekerheid hebben voor veel angst gezorgd. “Veel mensen gaan niet op de juiste manier om met angst en onzekerheid en dat zorgt ervoor dat ons systeem overuren maakt om ‘ons veilig te houden’. Dat zorgt ervoor dat we in een permanente staat van paraatheid staan en dat we continu in flight or flight stand staan. Dat zorgt ervoor dat ons geduld en tolerantie tegenover anderen minder wordt.”

Op elkaars lip

Door het thuiswerken en de halve lockdown brengen velen meer tijd in hun eentje door. Dat maakt de intolerantie nog erger, stelt Simon Shattock, familietherapeut bij Clinical Partners. “Zonder geruststelling van onze collega’s, vrienden of familie, krijgen we niet de positieve bevestigingen of feedback die we gewend zijn. Dat leidt tot een vervreemd gevoel van de wereld en van onszelf.”

Andersom is dat natuurlijk ook zo, als je continu op de lip van je partner of je huisgenoten zit. “24/7 in de buurt zijn van een partner of huisgenoten kan ons enorm intolerant maken, verdere gevoelens van onverdraagzaamheid veroorzaken en kan in deze periode ook een uitdaging zijn omdat we geen ademruimte voor hen hebben.” We missen fysieke interacties met anderen en gesprekken bij het koffieapparaat.

“De intensiteit van puur achter je scherm werken betekent dat de andere kortere gesprekken worden gemist, waardoor we ons gefrustreerd en onverdraagzaam gaan voelen. We kunnen zelfs geen stoom afblazen door met een collega te klagen of te lachen over de dagelijkse druk van het werk of leven.”

Wat kunnen we doen?

Goed, we weten nu waar het korte lontje vandaan komt. Maar misschien nog belangrijker: wat kunnen we eraan doen? Neil Wilkie, creator van online platform The Relationship Paradigm, deelt zijn tips om een kort lontje te verhelpen. Bye bye, pandemirritation.

1. Praat over je mentale gezondheid

Praat over hoe je je voelt. Het is namelijk compleet oké om je verdrietig, angstig of down te voelen. Stop het niet weg, maar ervaar de gevoelens en praat erover met vrienden, familie of je partner. Werkt dat niet? Ga dan op zoek naar een goede therapeut.

2. Leg uit waarom je een kort lontje hebt

Als je partner, familielid of vriend iets doet wat ervoor zorgt dat jij geïrriteerd raakt: vertel het ze dan. Leg uit hoe het je laat voelen en doe dit direct in het moment in plaats van het weg te stoppen. Gebruik woorden als ‘Ik voel me…’ in plaats van ‘Jij doet…’. Dat zorgt ervoor dat je iemand niet de schuld geeft en je gevoelens kunt uitleggen.

3. Pas op jezelf

Accepteer dat dit een moeilijke tijd is, voor iedereen. Laat vervelende gevoelens toe en probeer ze niet te onderdrukken. Ga op zoek naar dingen die ervoor zorgen dat je je kalm en blij voelt, maak een wandeling of duik de sportschool in.

4. Schrijf je gevoelens op

Neem vijftien minuten – zonder afleiding – met een pen en papier. Schrijf non-stop over je gedachten en gevoelens. Neem na vijftien minuten een pauze van vijf minuten en lees wat je hebt opgeschreven. Als het negatieve gedachten zijn, lees ze dan door en gooi het papier vervolgens weg. Zo kom je symbolisch van je negatieve gedachten en gevoelens af.

5. Zoek professionele hulp

Voel je je echt angstig of down en kom je er met bovenstaande tips niet uit? Zoek dan professionele hulp en ga op zoek naar een therapeut waar je fijn mee kunt praten over je gevoelens.

Reageer op artikel:
Kort lontje sinds de pandemie? Dit is waarom je snel geïrriteerd bent en wat je eraan kunt doen
Sluiten