Kurkuma is razend gezond en dit is waarom je het moet toevoegen aan je dieet

Kurkuma, of geelwortel, is een geliefde specerij in de Oosterse keuken. Dit zusje van gember voegt een prachtige diepgele kleur en heerlijke smaak aan je culinaire creaties toe. Minder bekend is echter dat kurkuma extreem gezond is en dat een dagelijks lepeltje werkelijk wonderen doet.

Kurkuma kan je heel gemakkelijk toevoegen aan je gerechten. En wedden dat je dat voortaan ook altijd zal doen nu je deze gezondheidsvoordelen kent?

1. Ontstekingsremmer

Kurkuma wordt al eeuwenlang gebruikt in de Ayurvedische geneeskunde als succesvol middel tegen ontstekingen en andere kwalen. Ontstekingen spelen vaak een grote rol in chronische ziektebeelden, waaronder neurodegeneratieve, cardiovasculaire, metabolische en auto-immuun ziekten.

In de laatste decennia is kurkuma wetenschappelijk onderzocht en inmiddels duiden honderden studies op de geneeskrachtige eigenschappen van kurkuma’s hoofdbestandsdeel curcumine. Curcumine reguleert veel processen die gelinkt zijn aan ontstekingen en helpt daarom bij de bestrijding van kwaadaardige ziektes, diabetes, allergieën, artritis, Alzheimer’s, ziekte van Crohn, en andere chronische aandoeningen.

Daarnaast zijn er onderzoeken die erop wijzen dat curcumine de ontwikkeling van kankertumoren vermindert en het risico op hart- en vaatziekten verlaagt.

2. Spijsvertering

Een ander fijn feitje over kurkuma is dat het de spijsvertering ondersteunt en maag- en darmklachten zoals buikpijn, maagzuur en een opgeblazen gevoel vermindert.

3. Gewichtsverlies

Ook suggereert onderzoek in het European Journal of Nutrition dat curcumine goed werkt ter preventie en behandeling van obesitas-gerelateerde chronische ziektebeelden, insuline resistentie, hyperglykemie, hyperlipidemie en andere metabolische storingen.

Curcumine onderdrukt de ontwikkeling angiogenese in het vetweefsel en zorgt dus voor een lager vetpercentage in het lichaam en om gewichtstoename te voorkomen.

Hoe te gebruiken?

Het is heerlijk om kurkuma vers (net zoals een gemberwortel) of als poeder in gerechten te verwerken. Zelf gebruiken we het vaak in salades, omeletten en curries.

Tip: Wanneer je kurkuma combineert met een snufje zwarte peper, wordt de biologische beschikbaarheid verbeterd en de opname van kurkuma tot wel 2000% verhoogd.

Dit artikel verscheen eerder op ons zusje Bedrock.

Reageer op artikel:
Kurkuma is razend gezond en dit is waarom je het moet toevoegen aan je dieet
Sluiten