Dit wil je weten – de grootste leugens rondom afvallen

We willen allemaal gezond leven en lekker in ons fel zitten. Voor sommige mensen is een beetje afvallen daar onderdeel van. Wanneer je hiermee bezig bent zijn er genoeg mensen die beweren dé tip om af te vallen te hebben, maar is dit echt zo? Dit zijn de grootste leugens omtrent gewicht verliezen.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Leugens over afvallen

Er zijn tientallen diëten die ervoor zouden zorgen dat je moeiteloos kilo’s kwijtraakt. Van het ketodieet tot aan intermittent fasting, er zijn talloze tips om af te vallen. Naast deze verschillende diëten, zijn er ook veel mythes rondom dit onderwerp. Wij hebben de grootste leugens op een rijtje gezet.

1. Afvallen betekent minder eten en meer sporten

De eerste leugen is dat afvallen zou betekenen dat je minder moet eten en meer moet sporten. Hoewel veel beweging heel goed is, is minder eten juist niet de bedoeling. Sterker nog, dat is zelfs enorm ongezond. Afvallen moet altijd gezond gebeuren en daar hoort genoeg eten bij.

Volgens diëtiste Teni van Fitbeauty.nl zit het zo met gezond afvallen: “Dan moet je zoveel mogelijk calorieën eten die nodig zijn om je lichaam te onderhouden, maar het nog steeds mogelijk maken om af te vallen.” Iets minder dan je dagelijkse hoeveelheid dus, maar genoeg om je lichaam gezond en actief te houden.

2. Het trainen van bepaalde spieren zorgt ervoor dat je daar vet verliest

Nog een leugen. Als jij elke dag dertig minuten je buikspieren traint, betekent dat niet dat je buikvet verliest. Hoe verlies je buikvet dan? Dat is grotendeels je voeding. Wanneer je een gezond dieet volgt, merk je dat je vet verliest op die plek.

Als je bepaalde spieren veel traint, worden deze spieren sterker en dus groter. Als je vet verliest, zul je er dankzij die afgetrainde spieren wel strakker uitzien, maar dat heeft dus voornamelijk met je voeding te maken. Het kan dus nooit kwaad om deze spieren te trainen, maar weet wat het resultaat is.

3. Je moet dagelijks 500 calorieën minder eten om wekelijks een halve kilo af te vallen

Nope, ook dit is niet waar. Je dagelijks aanbevolen aantal calorieën verschilt per persoon. Je kan dit online uitrekenen, maar je kan het ook laten bepalen door een personal trainer of voedingsdeskundige. De ene persoon heeft baat bij tweehonderd calorieën minder, de ander kan evenveel blijven eten, maar moet iets meer bewegen. Er is in ieder geval geen vast aantal calorieën dat je moet schrappen om kilo’s kwijt te raken.

4. Eet elke dag 5 á 6 kleine maaltijden om af te vallen

De laatste leugen die we in dit artikel bespreken is dat je afvalt als je vijf á zes kleine maaltijden eet elke dag. Dat is namelijk ook heel makkelijk gezegd. Uiteindelijk draait het om de verdeling van het aantal calorieën dat je inneemt. Als jij je overdag heel futloos voelt als je niet hebt ontbeten, moet je vooral je ontbijt niet skippen. Het gaat om gezonde voedingsmiddelen op momenten waarop jij ze nodig hebt.

JaniTV

Reageer op artikel:
Dit wil je weten – de grootste leugens rondom afvallen
Sluiten