Redactie
Redactie Love & Life 23 dec 2020

Wij vertellen je hoe je van je lichaam blijft houden tijdens de feestdagen

Het is bijna kerst en we kunnen niet wachten. Wie houdt er nou niet van alle lichtjes, muziek en lekker eten? Dit zijn allemaal goede en leuke dingen, maar er zijn helaas ook minder leuke kanten aan de feestdagen. Naast alle vrolijkheid kunnen er een hoop obstakels zijn voor mensen die hun lichaam proberen te accepteren.

Wij vertellen je hoe je van je lichaam blijft houden tijdens de feestdagen.

Twee delen van de feestdagen

Het seizoen van de feestdagen bestaat eigenlijk uit twee delen: in het eerste deel zijn we mentaal veel bezig met lekker in ons vel zitten. In het tweede deel veranderen we ineens in een levende eetmachine zonder rem. We rennen naar de supermarkt om het lekkerste eten en drinken in huis te halen.

Body positivity

Het is logisch dat mensen die hun lichaam proberen te accepteren het lastig krijgen tijdens de kerstperiode. Aan de ene kant verwachten mensen van je dat je er goed uitziet, maar je wil ook geen pretbederver zijn en niet gezellig mee eten. De feestdagen zijn een vermoeiende periode.

Wij hebben een aantal tips om van je lichaam te blijven houden tijdens de feestdagen.

1. Geef eten geen morele waarde

Als we zeggen dat eten goed of slecht is, bedoelen we hiermee dat het onszelf goed of slecht laat voelen. Hoevaak hebben we wel niet gehad dat we een stuk taart eten omdat we die dag goed bezig waren?

De feestdagen zijn een tijd dat je jezelf mag verwennen. Doe dit dan ook, want je bent het hele jaar al goed bezig. Dat je deze twee weken een ander eetpatroon hebt is echt geen probleem. Als je jezelf vertelt dat je alles gewoon mag eten zul je je veel beter voelen deze dagen.

2. Doe kleding weg die je niet meer past

Ons lichaam verandert constant en dat is niet raar. Sociale media zeggen alleen dat we onze lichamen hetzelfde moeten blijven. Laat de kleding die je eigenlijk niet meer past niet hangen. Dit hoeft geen motivatie te zijn om weer af te vallen. Geef ze aan een vriend of vriendin of doneer het aan goed doel. Door kleding te dragen die je wel past tijdens de feestdagen zie je er veel comfortabeler en zelfverzekerder uit.

3. Oefen je one-liners tegen eten of opmerkingen over je lichaam

Niemand heeft het recht om opmerkingen te maken over hoeveel of wat je eet. Laat staan over wat men van jouw lichaam vindt. Toch kan het gebeuren dat oom Henk of tante Lien deze opmerking maakt die bij jou in het verkeerde keelgat schiet. Op dit moment wil je het liefst dat je langzaam van de aardbodem verdwijnt. Voorkom deze situatie door van te voren wat zinnetjes in te studeren als goede comeback.

Vraagt je oom bijvoorbeeld of je dat stuk taart wel moet eten omdat de kilootjes er dan wel écht aanvliegen? Dan kan jij reageren met “Henk, you do you and I do me, oké?”. Dit soort irritante en vooral onnodige opmerkingen moet het ene oor in en het andere oor uitgaan, vooral tijdens de feestdagen.

4. Doe je weegschaal weg

Deze plaat die jouw gewicht laat zien is niet je vriend. Je baseert je hele waarde namelijk op een getal en dat is niet de bedoeling. Je gezondheid kan niet alleen gemeten worden met dit getal, maar hangt van veel meer aspecten af. Vergeet niet dat je veel meer bent dan deze cijfers dus doe dat ding weg.

5. Geluk is niet je kledingmaat

Het is makkelijk om te denken dat wanneer we (volgens ons) de perfecte kledingmaat hebben we ook een perfect leven hebben. Dit is een hele grote leugen. Geluk komt door het veranderen van onze gedachten, niet ons uiterlijk. Begin bij van jezelf te houden. Hierdoor ben je ook beter in staat om goed te eten, slapen, bewegen en te investering in relaties die jou gelukkig maken. Het zijn deze dingen die ons gelukkig maken, niet de beperkingen en kritische opmerkingen.

6. Volg positieve accounts

We worden super veel geconfronteerd met hoe we er uit moeten zien, vooral tijdens de feestdagen. Als je aan je Instagram-feed denkt, zou je moeten denken aan een feestje. Niet aan dat je je vergelijkt met anderen en hier onzeker door wordt. Vul je feed met body-positivity accounts. Ga na of dat fit-account nou echt je mentale gezondheid helpt. Volg goede artiesten, kunstenaars of een account met katten memes.

7. Geef meer aandacht aan self-care

Deze tijd van het jaar kan erg pittig zijn. Natuurlijk zitten er veel leuke kanten aan, maar voor je mentale gezondheid kan het af en toe een hindernisbaan zijn. Zorg ervoor dat je prioriteit ligt bij jouw behoeften. Jij weet als de beste wat jouw lichaam nodig heeft om zich goed te voelen. Het is echt niet egoïstisch om jezelf wat me time te geven.

Je hebt het recht om ruimte te nemen en te eten wat je wil. Draag wat je wil en omarm je lichaam. Ook in deze tijd van het jaar.

Reageer op artikel:
Wij vertellen je hoe je van je lichaam blijft houden tijdens de feestdagen
Sluiten