Rachelle Abbas
Rachelle Abbas | LinkedIn Beauty 30 juni 2020

L’Oréal maakt een anti-racisme statement door termen (zoals ‘whitening’) te verwijderen

Het wereldwijde racismedebat is (helaas, maar terecht) nog volop aan de gang. Verschillende bedrijven ondernemen acties en maken statements tegen racisme. Zo heeft L’Oréal nu naar buiten gebracht dat ze de termen ‘whitening’, ‘lightening’ en ‘fairness’ van haar producten verwijdert.

Dit besluit is een reactie op de antiracismeprotesten en wat ons betreft sowieso hoog nodig.

L’Oréal verwijdert termen

Veel cosmeticabedrijven krijgen kritiek omdat ze maar weinig inclusief zijn. Sterker nog, bedrijven als Unilever, L’Oréal én Johnson & Johnson adverteren in Afrika en Azië met verschillende producten die je huid lichter maken. Say what?!

L’Oréal maakte deze wijzigingen bekend met een verklaring over het nieuwe beleid. “The L’Oréal Group has decided to remove the words white/whitening, fair/fairness, light/lightening from all its skin evening products,” valt er in de verklaring te lezen.

Niet het eerste cosmeticabedrijf

L’Oréal is niet het eerste cosmeticabedrijf dat actie onderneemt, of moet ondernemen. De Aziatische tak van Unilever besloot – naar aanleiding van verschillende petities – om de naam van de ‘Fair & Lovely’-collectie te veranderen. Fair zou volgens Unilever (en alle mensen die de petitie hebben getekend) de indruk geven dat niet alle huidskleuren eenzelfde waarde hebben.

Deze collectie wordt momenteel in India verkocht en heeft een verblekend effect op de huid. Over de verandering zei het bedrijf het volgende: “We recognise that the use of the words ‘fair’, ‘white’, and ‘light’ suggest a singular ideal of beauty that we don’t think is right, and we want to address this. As we’re evolving the way that we communicate the skin benefits of our products that deliver radiant and even tone skin, it’s also important to change the language we use.”

Tot slot besloot ook farmareus Johnson & Johnson de verkoop van producten met een verblekend effect op de huid te verbieden in Azië en het Midden-Oosten. It’s about time.

Eerder onder vuur

Een tijd geleden, in 2008, ontstond er ook al ophef toen er een foto verscheen van Beyoncé. Het ging om een campagnebeeld waarbij de huid van Beyoncé lichter zou zijn gephotoshopt. L’Oréal heeft dat altijd ontkend, maar de foto’s worden nu weer massaal gedeeld op Twitter.

En dat is niet het enige waar l’Oréal kritiek op krijgt. Na de dood van de Amerikaanse George Floyd maakte L’Oréal eerder al een statement tegen racisme wat niet bij iedereen goed viel. Het cosmeticabedrijf plaatste een zwart vlak op Instagram en onving boze reacties. Een zwart model zou namelijk uit de campagne zijn verwijderd (een paar jaar geleden), omdat ze haar niet meer als gezicht wilden hebben. Hier lees je er alles over.

Reageer op artikel:
L’Oréal maakt een anti-racisme statement door termen (zoals ‘whitening’) te verwijderen
Sluiten